Deel deze pagina
Opladen van een elektrische bestelauto
Het ‘tanken’ verloopt met een batterij elektrisch voertuig natuurlijk anders dan met een dieselvoertuig. Elektrische bestelauto’s hebben vaak dezelfde oplaadmogelijkheden als elektrische personenauto’s. Voor elektrische vrachtwagens geldt dat niet, omdat deze meestal meer vermogen nodig hebben om op te laden.
Het opladen van elektrische bestelauto’s kan op drie op verschillende plekken gebeuren. Deze opties kun je met elkaar combineren:
- Bij een openbaar laadpunt
- Op de zaak/bij uw kantoor
- Thuis (bij de chauffeur)
Openbaar laden
Een openbaar laadpunt is een oplossing wanneer je geen parkeerplek hebt op eigen terrein. Openbare laadpunten zijn overal in Nederland beschikbaar en ook in Rotterdam worden wekelijks veel nieuwe palen bijgeplaatst. Er zijn verschillende apps beschikbaar die informeren over openbare laadpalen in Nederland en Europa, zoals Shell Recharge, Chargemap, A Better Routeplanner of Google Maps. In deze apps kun je zien waar (snel)laadpunten zijn, of deze beschikbaar zijn en vaak kan de app ook helpen om een geschikte route te plannen inclusief laadstops. De meeste elektrische auto’s hebben deze opties ook ingebouwd in de eigen navigatie.
De gemeente werkt hard aan het uitbreiden van het aantal publieke laadpalen: lees hier meer over elektrisch rijden en laden in Rotterdam. Ook voor bestel- en vrachtauto’s is de gemeente bezig met het vergroten van het aantal (snel)laadpunten. Bovendien kun je bij de gemeente een openbare laadpaal aanvragen als je niet op eigen terrein kunt laden.
Weten waar jij je elektrische voertuig in Rotterdam kan opladen? Bekijk op onderstaand kaartje het overzicht van openbare laadpalen in Rotterdam. Let op: bij een laadpaal (in een betaald parkeergebied) moet je gewoon betalen voor de parkeerplek. Als je laadt en parkeert zonder geldig betalingsbewijs dan kun je een parkeerboete krijgen.
Snelladen
Als je onderweg bent met een elektrische bestelauto en de batterij is bijna leeg, dan kun je onderweg snelladen. Dit zijn laadpunten met een hoger vermogen, waar je in korte tijd, meestal 20 tot 30 minuten, een groot deel van de batterij kunt opladen. Dit kan in Nederland tegenwoordig op heel veel plekken. De meeste tankstations hebben één of meerdere snelladers en er zijn ook locaties met alleen snelladers, zoals Fastned, Ionity en Leap24. Daarnaast werkt de gemeente Rotterdam samen met Total Energies aan een netwerk van 20 tot 30 extra snellaadstations in Rotterdam. De laadsnelheid op deze laadpalen is het hoogst als het batterijpercentage lager is dan 60% tot 80%, afhankelijk van het specifieke voertuig.
Voor laden bij een laadpaal heb je een laadpas nodig. Er zijn verschillende aanbieders van laadpassen in Nederland. Deze kunnen verschillen in prijs. Dat ligt er bijvoorbeeld aan of je startkosten betaalt of aan de prijs per geladen kWh. Als je meestal laadt op de publieke laadpalen in Rotterdam en omgeving, biedt de Zuid-Holland Laadpas de beste tarieven. Wanneer je veel in het buitenland moet laden, is het slim om te kijken naar een geschikte en voordelige pas voor laden in het buitenland.
Laden op de zaak
Het kan erg handig zijn om laadpunten te hebben bij je bedrijf. Denk bij de voorbereiding van een laadpunt aan de volgende onderdelen:
- Voldoende vermogen (netaansluiting). Je kunt je dit na vragen bij je netbeheerder.
- De beschikbare ruimte/parkeerplekken op het eigen terrein.
- Het aantal elektrische (bestel)auto’s.
- De snelheid waarmee auto’s geladen moeten worden.
Meer informatie over laden op de zaak/eigen terrein? De factsheet van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) helpt je op weg.
Gebiedsgerichte aanpak Logistiek laden
Op steeds meer plekken in Nederland loopt het elektriciteitsnet tegen zijn grenzen aan, ook in Rotterdam. Onder andere door de komst van de ZE-zone in 2025 is voor het opladen van elektrische bestel- en vrachtauto’s nieuwe laadinfrastructuur nodig, veelal bij bedrijven op eigen terrein. De elektriciteitsvraag die hiermee gepaard gaat is aanzienlijk en soms zal de netbeheerder eerst het net moeten verzwaren om deze hogere vermogens te kunnen leveren. Dat kan wel een aantal jaren duren. Daarom gaat de gemeente Rotterdam bedrijven helpen om de overstap naar uitstootvrij te maken. Door mee te denken over slimme oplossingen waarmee het elektriciteitsnet efficiënter wordt benut en daarmee zo veel mogelijk elektrische bestel- en vrachtauto’s kunnen worden opgeladen.
Dit doen we door zowel procesbegeleiding als inhoudelijke expertise aan te bieden, in een adviestraject dat per bedrijventerrein zal worden gestart. In dit traject zullen bedrijven in clusters toewerken naar een gezamenlijk realisatieplan voor laadinfrastructuur en eventuele aanvullende energieoplossingen die nodig zijn om alle toekomstige elektrische voertuigen van elektriciteit te voorzien. We zullen beginnen bij bedrijventerreinen waar de noodzaak het grootst is, bijvoorbeeld door (dreigende) netcongestie in combinatie met een groot wagenpark. Door in te zetten op een gezamenlijk proces en bedrijven te helpen met de juiste kennis en kunde, verwachten we dat veel meer mogelijk is dan wanneer bedrijven in hun eentje aan de slag gaan. Met gezamenlijke laadvoorzieningen of een energiehub wordt het elektriciteitsnet efficiënter benut, waardoor meer elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen. Daarnaast is het financieel aantrekkelijker om gezamenlijk te investeren in deze oplossingen.
Thuisladen
Het is ook mogelijk om thuis (bij de chauffeur) een laadpunt te installeren. Dit kan gunstig zijn, aangezien de auto dan meestal de hele nacht de tijd krijgt om op te laden. Het is belangrijk op een aantal zaken te letten:
- De aansluitwaarde
- De hoeveelheid ruimte/parkeerplekken
- Het aantal dagelijkse kilometers (dus hoe vol moet de batterij elke dag zijn)
Als je geen parkeerplekken op eigen terrein hebt of thuis laden ook niet kan, kun je bij de gemeente een openbare laadpaal aanvragen.
Vragen?
Meer informatie over elektrisch rijden is te vinden op de website van opwegnaarZES.
Daarnaast helpen onze adviseurs je graag op weg met gratis en persoonlijk advies en praktische tips. Plan een gratis adviesgesprek in via deze link