Deze ondernemers gingen je voor

Laat je inspireren door je collega’s! Want deze ondernemers gingen je voor op weg naar nul. Ook jij kunt je verhaal met ons delen, neem daarvoor contact met ons op. Wil je stappen zetten maar weet je nog niet hoe, vraag dan een persoonlijk adviesgesprek aan. Wij helpen je op weg.

Wijnkoperij Platenburg

Op weg naar nul

"Als je wat kán doen, moet je wat doen"

Wijnkoperij Platenburg is al meer dan 130 jaar een begrip aan de Goudsesingel. Met meer dan 1000 wijnen op voorraad belevert het familiebedrijf aan particulieren én bekende restaurants in Rotterdam en ver daarbuiten. En dat steeds duurzamer.

Eerst de bakfiets, nu ook de bus

Al een paar jaar geleden nam Platenburg de eerste duurzame stap: een elektrische bakfiets. “Het personeel lachte me eerst uit”, vertelt eigenaar Julien Platenburg. “Maar het bleek ideaal. Geen parkeerproblemen, sneller door de stad. Nu is het vechten om dat ding.”

Voor kleine leveringen binnen de stad is het dé oplossing. Sinds kort is daar een elektrische Volkswagen ID. Buzz bij gekomen. “Die gebruiken we voor langere ritten, ook buiten Rotterdam. We redden het prima met één acculading. En ik laad ‘m gewoon thuis op, met stroom van onze zonnepanelen.”

Wagenpark in beweging

De oude diesel Transporter gaat eruit. “Die past niet meer bij waar we heen willen, en binnenkort ook niet meer bij wat er mag.” De Volkswagen Caddy blijft voorlopig, want die mag nog tot 2028 de stad in.

De winkel ligt midden in de zero-emissiezone. Voor Platenburg dus geen keus, maar wel een kans om het anders te doen. Julien’s motto: “Als je wat kan doen, moet je wat doen.”

Wil je advies over uitsootvrij vervoer?

Vraag een adviesgesprek aan

Ikram Rahman

Op weg naar nul

“Als je vooruit wil, moet je blijven rijden”

Al drie generaties verkoopt de familie van Ikram Rahman stoffen op de markt in Rotterdam. Inmiddels runt Ikram samen met zijn broer een eigen onderneming, actief in meerdere steden. Ikram is ook actief in de marktadviescommissie, waar hij vanwege de zero-emissiezone collega’s helpt met de overgang naar uitstootvrij vervoer.

Een hybride als slimme tussenstap

“We rijden vaak naar het buitenland voor inkoop, dus volledig elektrisch is voor mij nu nog niet haalbaar. Maar met een hybride kunnen we wel alle steden in én zijn we voorbereid op de toekomst. Onze vorige bussen waren diesels, vervuilend maar destijds de enige optie. Nu voelt het goed dat we een stap vooruit hebben gezet.”

Voorloper én verbinder op de markt

“Veel marktondernemers zijn harde werkers, maar als er brieven of digitale formulieren komen, dan haken ze af. Dat snap ik, dus ik help andere marktondernemers met het aanvragen van ontheffingen en het informeren over de zone.”

Samen op weg naar nul

“We hebben als marktondernemers een speciale regeling in Rotterdam, en dat geeft wat lucht. Maar die tijd moeten we echt nú gebruiken: om te sparen, om na te denken, of om stappen te zetten. Want één ding weet ik zeker: wij willen nooit van de markt af. En als je vooruit wil, moet je blijven rijden.”

Wil je advies over uitsootvrij vervoer?

Vraag een adviesgesprek aan

Leegwater Special Truck

Leegwater Special Truck

Op weg naar nul

“We willen een bewuste bijdrage leveren aan het milieu”

Elke dag rijdt Leegwater Special Truck vaste routes tussen de Waalhaven en Ridderkerk om producten voor Quooker te vervoeren. Sinds kort gebeurt dit volledig elektrisch. “We wilden een bewuste bijdrage leveren aan het milieu en dit was de perfecte kans”, vertelt Sander Leegwater.

Van idee naar realiteit

“Vijf jaar geleden ontstond het idee om uitstootvrij te rijden, maar het aanbod was toen nog beperkt. Met de komst van betere oplossingen, zoals die van Volvo, werd het haalbaar. Nu kunnen we onze ritten makkelijk maken op een volle accu.”

“Om de trucks te kunnen laden, moest de infrastructuur worden aangepast. Onze locatie in Zwijndrecht had niet genoeg capaciteit, dus we hebben stroomvoorzieningen verzwaard.”

Dagelijks elektrisch onderweg

“De truck pendelt dagelijks tussen vestigingen en productielocaties. Voor stadsleveringen gebruiken we kleinere elektrische voertuigen zoals een ID Buzz. Sinds kort kunnen wij ook een elektrische kraan(wagen) aanbieden.”

Investering in de toekomst

“De overstap was een flinke investering, maar door een meerjarig contract met Quooker en subsidies was de keuze makkelijker. Zo hadden we zekerheid en konden we de stap zetten.”

Opladen en actieradius

“We zijn enorm tevreden over het gebruik. Het opladen verloopt goed en de actieradius is zoals we hadden voorzien. We hebben genoeg marge om flexibel te blijven, zelfs bij koud weer of harde wind.”

Benieuwd naar elektrisch vervoer?

Vraag een adviesgesprek aan

Echte Bakker van Ballegoie

Op weg naar nul

“Een vertrouwde Renault, maar nu elektrisch”

Elke ochtend vroeg vertrekt Tabitha van Ballegoie van Echte Bakkerij van Ballegoie in Crooswijk om horecazaken en het filiaal in Overschie te bevoorraden. Sinds begin dit jaar doet ze dit met hun nieuwe elektrische Renault Kangoo. “Op de snelweg moet ik wel goed opletten dat ik het pedaal niet te ver induw”, zegt ze enthousiast.

Snel in actie gekomen

“We waren er vroeg bij. In het voorjaar van 2024 kon je er niet omheen, overal las je over de ZE-zone. We hebben de bus gelijk besteld en deze werd in december geleverd. Dat het wat vertraging had begrijp ik wel, de vraag was erg hoog. Hier zijn we al jaren fan van Renault, dus welke het moest worden was een makkelijke keuze.”

Eenvoudig laden in de buurt

“De nieuwe bus bevalt goed. Ik laad de bus één keer per week op, meestal in de buurt van de bakkerij. De ritten zijn meestal kort, ik rijd zo’n 250 km op een volle accu. Het rijden is prettig, al kan ik soms wel wat problemen hebben met de laadpaal.”

Een duurzame investering

“We konden de bus financieren dankzij de SEBA-subsidie, want het stond eigenlijk nog niet op de planning. We werken daarnaast ook op andere duurzame manieren. LED-verlichting en energiezuinige ovens helpen ons kosten te besparen en de rekeningen worden zo lager. Dat is fijn!”

Benieuwd naar elektrisch vervoer?

Vraag een adviesgesprek aan

FIDT

Op weg naar nul

"Een sportschool op wielen"

Etienne en Sofie geven personal training in Het Park in Rotterdam en organiseren vitaliteitsprogramma’s bij bedrijven in heel Nederland. Met hun gloednieuwe elektrische Volkswagen ID. Buzz nemen ze fitnessmaterieel eenvoudig mee. “Eigenlijk hebben we gewoon een sportschool op wielen”, vertelt Sofie.

Buiten sporten in het hart van de stad

“Het Park in Rotterdam is een ideale plek om te sporten: midden in de natuur, maar toch in de stad. Toen we hoorden dat de zero-emissiezone eraan kwam, besloten voor een elektrisch voertuig te gaan.”

Meer dan alleen een bus

“De bus is de centrale plek van ons werk. We bewaren al ons materiaal in de bus en hebben zelfs een fitnessrek laten monteren dat we tijdens de workouts gebruiken. Daarom wilden we een bus die opvalt en fungeert als rijdend visitekaartje. Met opvallende bestickering weet iedereen dan ook altijd waar we zijn!”

Financieel haalbaar en praktisch

“Het was geen goedkope investering, maar dankzij de SEBA-subsidie konden we de aanschaf realiseren. Ook over het opladen hebben we geen zorgen: in Nederland zijn de laadmogelijkheden goed geregeld.”

Ook elektrisch rijden?

Vraag een adviesgesprek aan

een vrouw en man posteren voor een witte elektrische Volkswagen bus

KOERS

Op weg naar nul

"Tijd voor vernieuwing"

Bij bouwbedrijf KOERS wordt niet alleen gewerkt aan het verduurzamen van kantoren en woningen, maar ook aan het verduurzamen van het wagenpark. “Met de invoering van de zero-emissiezone, zijn niet al onze bestelbussen meer welkom”, vertelt financieel directeur Maartje van Dijk. “Tijd voor vernieuwing dus.”

Wat betekent de invoering van de zero-emissiezone voor jullie?

“Wij zijn groot in het verbouwen en verduurzamen van kantoren en hebben ook veel servicecontracten in de woningbouw. Veel van ons werk vindt plaats in het centrum van Rotterdam en andere steden. Een aantal van onze bussen mag volgend jaar de stad niet meer in, dus kijken we naar andere manieren om op onze locaties te komen.”

Wat betekent dit in de praktijk?

“Sinds een jaar rijden we met onze eerste elektrische bestelbus, een Volkswagen ID Buzz. Het is een proef, om te zien hoe we elektrisch rijden onderdeel kunnen maken van onze logistiek. Vooral de laadcapaciteit en het vermogen zijn dingen die we moeten testen. Onze servicemonteurs gebruiken de elektrische bus naar kleine opdrachten in de stad, waarbij ze geen grote materialen nodig hebben. Voor nu gaat dat erg goed, maar bij grote klussen is een grotere bus of een bus met meer trekkracht wel nodig.”

 

Servicemonteur Wim Scheepers gaat verder: “De bus heeft een goede actieradius en als het nodig is laad ik op bij laadstations in en rond de stad. Vaak plan ik dit laadmoment met een koffie- of lunchpauze. Zo verliest niemand tijd. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen rond snelladen in het centrum. Het oplaadstation bij Hofplein is daar nog niet geschikt voor, maar dit is op den duur wel nodig.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“We vinden duurzaamheid belangrijk en willen graag uitbreiden, maar het aanbod is nu nog beperkt en het is vrij duur”, vertelt Maartje. “Onze wagens moeten in fases vervangen worden, dus we houden het in de gaten. In de tussentijd komen er ook een aantal elektrische personenauto’s bij en kijken we naar andere manieren om ons bedrijf verder te verduurzamen.”

Benieuwd naar elektrisch vervoer?

Vraag een adviesgesprek aan

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van: