Deze ondernemers gingen je voor

Laat je inspireren door je collega’s! Want deze ondernemers gingen je voor op weg naar nul. Ook jij kunt je verhaal met ons delen, neem daarvoor contact met ons op. Wil je stappen zetten maar weet je nog niet hoe, vraag dan een persoonlijk adviesgesprek aan. Wij helpen je op weg.

TOS Ontstoppings Service

Op weg naar nul

"Een iPhone moet je ook opladen, toch?"

Toen TOS Ontstoppings Service uit Hoogvliet door de groei van het bedrijf genoodzaakt was om nieuwe bedrijfswagens aan te schaffen, greep René van de Berg de kans om een duurzame stap te zetten. Hij voegde twee volledig elektrische Nissan Townstars en een cargobike toe aan het wagenpark.

Waarom heb je deze stap gezet?

“Ons bedrijf is de laatste jaren gegroeid. Om voorbereid te zijn op zowel de toename van werkzaamheden als de invoering van de ZE-zone, hebben we na een adviesgesprek met een logistiek adviseur twee elektrische bussen aangeschaft, met behulp van de SEBA-subsidie. De cargobike gebruiken we voor korte ritten in de buurt.”

Hoe werden de elektrische bussen ontvangen door je collega’s?

“Het is even schakelen, maar het went snel. Een van mijn medewerkers heeft er zelfs een uitdaging van gemaakt om tijdens het rijden zo min mogelijk energie te verbruiken. Hij rijdt zo dat hij optimaal profiteert van regeneratief remmen, waarbij de accu energie terugwint.”

Hoe laden jullie de voertuigen op?

“We hebben onlangs 64 zonnepanelen geïnstalleerd. De voertuigen proberen we zoveel mogelijk op te laden met zonne-energie. Als de jongens even hier zijn voor een lunch- of koffiepauze, leggen we de voertuigen aan de stekker. Of ze laden onderweg. Het is even anders denken, maar het lukt goed. Een iPhone moet je ook iedere dag opladen, toch?”

Hoe kijk je naar de toekomst?

“Onze dieselbussen met emissieklasse 6 mogen nog tot 2028 de stad in. Dus ik verwacht dat we die bussen tegen die tijd ook vervangen door elektrisch.

Duurzame investeringen brengen een hoop kosten met zich mee, maar ik zie er ook de voordelen van in. Ons pand is van het gas af, we verwarmen elektrisch en onze energiekosten zijn gedaald van €3000,- naar €500,- per maand.”

Advies over elektrisch vervoer?

We helpen je op weg.

Patrick van Rijst

Op weg naar nul

"Een maand later reed ik al in een Maxus eDeliver 3"

Met zijn bestelbus vol gereedschap rijdt Patrick van Rijst dagelijks langs verschillende adressen voor reparaties en onderhoud. “Als ik de beslissing niet dit jaar had genomen om een elektrische bestelauto aan te schaffen, dan had ik vanaf 2026 niet meer in Rotterdam kunnen werken.”

Hoe bereid je je voor op de zero-emissiezone?

“Ik werk als zelfstandig loodgieter veel in Rotterdam. Toen mijn oude bestelauto aan vervanging toe was, heb ik getwijfeld om een nieuwe dieselbus aan te schaffen of over te stappen naar elektrisch. Omdat 80% van mijn opdrachten in Rotterdam is, was dat laatste de meest logische stap.”

Hoe heeft de gemeente je hierbij kunnen helpen?

“In april was ik aanwezig bij Plug In 010 en heb ik veel nuttige informatie gekregen. De uitleg van de logistiek adviseur over de financiële mogelijkheden en beschikbare subsidies maakten het totaalplaatje voor kosten en baten overzichtelijker. Ik moest snel beslissen, want ik wilde de bestelbus graag met de SEBA-subsidie financieren. Deze subsidie is alleen nog dit jaar beschikbaar.

Tijdens het event heb ik ook verschillende bestelauto’s kunnen bekijken. Eén van de leveranciers bleek een geschikte auto op voorraad te hebben, dus een maand later reed ik al emissieloos in een Maxus eDeliver 3.”

Hoe bevalt het?

“Het was even rekenen met de afstanden die je kunt rijden, maar ik heb er snel mee leren omgaan. Het is comfortabel en goedkoper. Thuis heb ik zonnepanelen en een laadpaal. De zonnepanelen leveren nog niet genoeg voor een volle accu, maar het scheelt al enorm!”

Advies over elektrisch vervoer?

We helpen je op weg.

een elektrisch busje van Bidfood staat aan een laadpaal op een parkeerterrein

Bidfood

Op weg naar nul

“Wij kunnen per levering de CO2-uitstoot berekenen”

Met een persoonlijke drive voor duurzaamheid en onder meer 24 zonnepanelen thuis is Robert Huizer als operationeel manager de perfecte persoon om binnen Bidfood Nederland de duurzaamheidsdoelen te realiseren. Geen wonder dat de horecaleverancier vooroploopt in CO2-reductie.

Hoe bereid je je voor op de zero-emissiezone?

“Inmiddels zijn we al 5 of 6 jaar bezig met deze transitie. We werken in het hele land en hebben in Schiedam nu 3 elektrische vrachtwagens. We verwachten hier dit jaar nog eens 10 tot 15 vrachtwagens bij.

Eén van de grootste uitdagingen is de bouw van de nieuwe infrastructuur voor de stroomvoorziening. Dit is niet overal even gemakkelijk. Op onze locatie in Schiedam hebben we inmiddels 10 zware aansluitingen gerealiseerd om vrachtwagens binnen 3 uur volledig te kunnen opladen.”

Hoe maken jullie je ambities mogelijk?

“Wat mij betreft lukt dit alleen met z’n tweeën. Als wij aangeven dat we graag minder vaak komen leveren, moeten onze klanten hier wel het voordeel van inzien. Het werkt motiverend als we dit beiden in onze portemonnee terugzien.

Daarnaast adviseren wij ook gemeenten en andere bedrijven. Wat emissieloos werken betreft lopen wij voor op de markt. Wij kunnen voor onze klanten per levering de CO2-uitstoot berekenen. Met dat soort informatie kun je wat.”

Hoe zie je de toekomst?

“Ik kijk er heel positief tegenaan, maar je moet het wel zelf doen, zelf de verantwoordelijkheid pakken. Wij kijken ook naar andere manieren om CO2 te reduceren. Want als al onze vrachtwagens elektrisch moeten gaan rijden, dan zitten we binnen no time met z’n allen in het donker!”

Benieuwd naar elektrisch vervoer?

Vraag dan direct een gratis adviesgesprek aan!

Verdee Infra

Op weg naar nul

"We kunnen bijna geheel uitstootvrij werken"

Toen IJsbrand Bedee en Ruud Verachtert in 2019 grond-, weg- en waterbouwbedrijf Verdee Infra BV oprichtten, zagen ze al snel dat duurzaam werken de toekomst heeft. Ze grepen direct de kans aan om te investeren in emissieloos materieel. “We moeten anticiperen op de situatie en onze nek uitsteken”, vertelt IJsbrand.

Hoe zijn jullie begonnen?

“Zo’n 1,5 jaar na oprichting schreven we ons in voor langdurige onderhoudscontracten bij verschillende gemeentes. Duurzaamheid is een belangrijke pijler en we besloten hier vol voor te gaan. We startten met een elektrische graafmachine en wat gereedschap, maar inmiddels hebben we ons wagenpark flink uitgebreid. We werken met elektrische knijperauto’s (vrachtwagens met kraan, red.), containerwagens, bestratingsmachines, graafmachines en loaders. Dat betekent dat we bijna geheel uitstootvrij kunnen werken.”

Heeft de gemeente jullie hierbij kunnen helpen?

“In het begin konden we gebruik maken van een aantal subsidies. Inmiddels hebben we zoveel ervaring dat we goed weten wat de kosten zijn. We zitten ook vaak met gemeenten en andere aannemers aan tafel. Samen bespreken we wie waar tegenaan loopt en hoe we deze problemen kunnen aanpakken. Dat is heel waardevol.”

Wat zijn jullie grootste uitdagingen?

“Eén van de belangrijkste vragen is hoe we aan onze stroom komen en waar we kunnen laden. We moeten ook rekening houden met de kosten die hiermee gepaard gaan. Een knijperauto rijdt dagelijks zo’n 8 uur per dag binnen de stad. Als die via de rijksweg naar een opdracht moet, kost dat zo drie keer zo veel als een voertuig op diesel. Het is daarom belangrijk dat we oplossingen vinden om ons werk duurzaam én betaalbaar te kunnen houden.”

Ook op weg naar nul?

Wij helpen je graag.

een man poseert op een weiland voor twee grote elektrische kranen waartussen een bord met zero-emissie staat

Tuytel

Op weg naar nul

"We wekken onze eigen energie op"

Als Arnold Tuytel kansen ziet, springt hij erop in. Bij de verhuurspecialist van machines in Oud Alblas lopen ze daarom voorop als het gaat om uitstootvrij rijden. “De eerste twee elektrische kranen zijn geleverd en we hebben twee vrachtwagens en een shovel gekocht”, vertelt Arnold trots.

Hoe bereiden jullie je voor op de zero-emissiezone?

“Als bedrijf lopen we altijd een stapje voorop. Dat komt mede door mijn ondernemersgeest. We zien dat zowel uitstootvrij transport als CO2-neutraal werken steeds meer terrein wint. Alle grote steden gaan hierin mee, en omdat wij veel werk verrichten in deze steden, willen we niet achterblijven.”

Wanneer zijn jullie gestart met de overstap?

“Toen de eerste subsidiepot voor MKB beschikbaar kwam, hebben we ons direct ingeschreven. Dat is nu twee jaar geleden. Het ging om de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB). In eerste instantie werden we niet geselecteerd, maar een jaar later kregen we groen licht en konden we onze eerste elektrische machines kopen.”

Wat doen jullie nog meer aan duurzaam ondernemen?

“We wekken onze eigen energie op. Drie jaar geleden zijn we begonnen met het opwekken van 35.000 kW per jaar, met onze eigen windmolen. Nu hebben we een nieuwe installatie, die maar liefst 75.000 kW per jaar produceert. Dit is voor eigen gebruik, maar ook voor andere bedrijven. Zo kan een werf uit de buurt zijn apparatuur bij ons opladen.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“We staan voor een uitdaging. Er is veel werk, maar er zijn niet genoeg oplaadpunten. Hier moet de overheid iets aan doen, bijvoorbeeld door meer laadplekken te realiseren of opties aan te bieden voor accu’s waarop we kunnen opladen. We zien zelf ook een markt om de accupakketten die we zelf hebben, te verhuren aan andere partijen.”

Ook overstappen op uitstootvrij vervoer?

vraag een gratis adviesgesprek aan

Jongen met een pet zit op een paarse bakfiets met het logo van Theater Rotterdam.

Theater Rotterdam

Op weg naar nul

"Een rijdend reclameobject"

Sinds begin dit jaar vervoeren medewerkers van Theater Rotterdam materiaal tussen de locaties aan het Schouwburgplein en de Williamboothlaan met de nieuwe elektrische cargo bike. “Praktischer, maar vooral ook een stuk duurzamer.” Medewerkers Gerrit Peters en Paresh Binda zijn trots op hun duurzame ontwikkeling.

Hoe wordt Theater Rotterdam beïnvloed door de toekomstige zone?

“Best fors, omdat we midden in het centrum van Rotterdam zitten. Niet alleen omdat we bezoekers ontvangen, maar het heeft ook impact op de mensen die hier werken. Hiervoor werkten we met twee wagens; een personenauto en een laadklep bestelbus. Die laatste kunnen we vanaf 2025 niet meer gebruiken.”

Hoe hebben jullie de elektrische cargo bike gerealiseerd?

“We hadden ooit een ouderwetse bakfiets. Maar die is te licht en hier passen geen flightcases (koffers die licht- en geluidsapparatuur beschermen, red.) in. Mede door een subsidie van Volkskracht hebben we de elektrische bakfiets aan kunnen schaffen. Hij heeft een heel opvallende vormgeving en een laadklep zodat we de flightcases er zo in kunnen rijden.”

Wat heeft de cargo bike jullie verder opgeleverd?

“Het is echt een rijdend reclameobject, hij heeft een representatieve functie. En het is een spraakmakend onderwerp onder collega’s. Het is mooi om te zien hoe collega’s elkaar enthousiasmeren om elektrisch te fietsen.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst?

“Voor klein materiaal is de bakfiets ontzettend handig, maar voor grote decorstukken moeten we wel vervanging zoeken voor de laadklep. We onderzoeken nu de mogelijkheden en levertijden voor een nieuwe bus. Het is een spannende periode, want we weten niet zeker of een nieuwe bestelbus voor 2025 geleverd kan zijn.”

Hulp bij de overstap nodig?

vraag een gratis adviesgesprek aan

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?