Deze ondernemers gingen je voor

Laat je inspireren door je collega’s! Want deze ondernemers gingen je voor op weg naar nul. Ook jij kunt je verhaal met ons delen, neem daarvoor contact met ons op. Wil je stappen zetten maar weet je nog niet hoe, vraag dan een persoonlijk adviesgesprek aan. Wij helpen je op weg.

een vrouw en man posteren voor een witte elektrische Volkswagen bus

KOERS

Op weg naar nul

"Tijd voor vernieuwing"

Bij bouwbedrijf KOERS wordt niet alleen gewerkt aan het verduurzamen van kantoren en woningen, maar ook aan het verduurzamen van het wagenpark. “Met de invoering van de zero-emissiezone, zijn niet al onze bestelbussen meer welkom”, vertelt financieel directeur Maartje van Dijk. “Tijd voor vernieuwing dus.”

Wat betekent de invoering van de zero-emissiezone voor jullie?

“Wij zijn groot in het verbouwen en verduurzamen van kantoren en hebben ook veel servicecontracten in de woningbouw. Veel van ons werk vindt plaats in het centrum van Rotterdam en andere steden. Een aantal van onze bussen mag volgend jaar de stad niet meer in, dus kijken we naar andere manieren om op onze locaties te komen.”

Wat betekent dit in de praktijk?

“Sinds een jaar rijden we met onze eerste elektrische bestelbus, een Volkswagen ID Buzz. Het is een proef, om te zien hoe we elektrisch rijden onderdeel kunnen maken van onze logistiek. Vooral de laadcapaciteit en het vermogen zijn dingen die we moeten testen. Onze servicemonteurs gebruiken de elektrische bus naar kleine opdrachten in de stad, waarbij ze geen grote materialen nodig hebben. Voor nu gaat dat erg goed, maar bij grote klussen is een grotere bus of een bus met meer trekkracht wel nodig.”

 

Servicemonteur Wim Scheepers gaat verder: “De bus heeft een goede actieradius en als het nodig is laad ik op bij laadstations in en rond de stad. Vaak plan ik dit laadmoment met een koffie- of lunchpauze. Zo verliest niemand tijd. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen rond snelladen in het centrum. Het oplaadstation bij Hofplein is daar nog niet geschikt voor, maar dit is op den duur wel nodig.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“We vinden duurzaamheid belangrijk en willen graag uitbreiden, maar het aanbod is nu nog beperkt en het is vrij duur”, vertelt Maartje. “Onze wagens moeten in fases vervangen worden, dus we houden het in de gaten. In de tussentijd komen er ook een aantal elektrische personenauto’s bij en kijken we naar andere manieren om ons bedrijf verder te verduurzamen.”

Benieuwd naar elektrisch vervoer?

Vraag een adviesgesprek aan

man poseert voor zijn groen-witte volkswagenbusje

Uitvaartbloemist Rotterdam

Op weg naar nul

“Het is een fantastisch voertuig”

Voordat de rest van de stad ontwaakt, is Uitvaartbloemist Rotterdam al onderweg. De dag begint met een rit van de bloemenveiling in het Westland naar de Paradijslaan in Crooswijk, waar het bedrijf van Ferdinand van Leeuwen gevestigd is.

Daarna levert de bloemist de bloemen, die met zorg zijn samengesteld tot grote boeketten en kransen. Deze worden vooral bezorgd bij uitvaartcentra in Rotterdam, maar ook in de omliggende gebieden. Eén van de 3 bestelbusjes is inmiddels elektrisch, en niet zomaar eentje. De elektrische variant van het iconische Volkswagen T1 Transporter busje staat geparkeerd voor het al even opvallende pand.

Waarom ben je overgestapt op elektrisch?

“We zijn voortdurend bezig met innovatie en een stukje milieubewustzijn. Ik wist dat overstappen een keer moest vanwege de zero-emissiezone, en ik wilde het graag. Bovendien vind ik de auto ook gewoon gaaf, hij heeft echt sex appeal. Dat merk ik ook, want soms zwaaien mensen naar me als ik op de snelweg rijd. Dat zijn echte fans van de T1.”

Hoe heb je de overstap kunnen financieren?

Deze bus is niet goedkoop. Eerst twijfelde ik over lease of kopen, maar omdat we met deze bus 65.000 km per jaar rijden, is kopen voordeliger. We rijden hem binnen een paar jaar volledig op. De investering is natuurlijk hoog, maar met hulp van de SEBA-subsidie en de MIA/VAMIL-regeling, is het gelukt.

Het scheelt ook dat ik thuis een laadpaal heb en de bus daar oplaad. Ik betaal daar ongeveer €0,25 per kWh, vergeleken met gemiddeld €0,46 op straat. Het rijden van deze bus is daardoor goedkoper dan met diesel.”

Hoe bevalt het?

“In één woord fantastisch. Hij rijdt comfortabel. We rijden zo’n 300 km per dag, dus met de actieradius van 400km komen we goed uit. 9 van de 10 keer hoeven we niet bij te laden. En als dat wel nodig is, kan dat hier voor de deur.

Een extra voordeel is het marketingeffect van deze auto. Hij valt op, en wij rijden daardoor herkenbaar rond in Rotterdam. Dat effect merken we heel sterk.”

Hoe kijk je naar de toekomst?

“Positief. Onze andere twee busjes mogen nog tot 2027 en 2028 de zero-emissiezone in, maar ik verwacht dat we binnenkort ook één van deze twee vervangen voor een elektrische variant.

Ik begrijp dat het voor veel ondernemers lastig is de overstap te maken, maar als je een goede financiële constructie kan vinden, moet je het doen. Uiteindelijk loont het.”

Hulp nodig bij de overstap naar elektrisch?

Vraag een adviesgesprek aan

TOS Ontstoppings Service

Op weg naar nul

"Een iPhone moet je ook opladen, toch?"

Toen TOS Ontstoppings Service uit Hoogvliet door de groei van het bedrijf genoodzaakt was om nieuwe bedrijfswagens aan te schaffen, greep René van de Berg de kans om een duurzame stap te zetten. Hij voegde twee volledig elektrische Nissan Townstars en een cargobike toe aan het wagenpark.

Waarom heb je deze stap gezet?

“Ons bedrijf is de laatste jaren gegroeid. Om voorbereid te zijn op zowel de toename van werkzaamheden als de invoering van de ZE-zone, hebben we na een adviesgesprek met een logistiek adviseur twee elektrische bussen aangeschaft, met behulp van de SEBA-subsidie. De cargobike gebruiken we voor korte ritten in de buurt.”

Hoe werden de elektrische bussen ontvangen door je collega’s?

“Het is even schakelen, maar het went snel. Een van mijn medewerkers heeft er zelfs een uitdaging van gemaakt om tijdens het rijden zo min mogelijk energie te verbruiken. Hij rijdt zo dat hij optimaal profiteert van regeneratief remmen, waarbij de accu energie terugwint.”

Hoe laden jullie de voertuigen op?

“We hebben onlangs 64 zonnepanelen geïnstalleerd. De voertuigen proberen we zoveel mogelijk op te laden met zonne-energie. Als de jongens even hier zijn voor een lunch- of koffiepauze, leggen we de voertuigen aan de stekker. Of ze laden onderweg. Het is even anders denken, maar het lukt goed. Een iPhone moet je ook iedere dag opladen, toch?”

Hoe kijk je naar de toekomst?

“Onze dieselbussen met emissieklasse 6 mogen nog tot 2028 de stad in. Dus ik verwacht dat we die bussen tegen die tijd ook vervangen door elektrisch.

Duurzame investeringen brengen een hoop kosten met zich mee, maar ik zie er ook de voordelen van in. Ons pand is van het gas af, we verwarmen elektrisch en onze energiekosten zijn gedaald van €3000,- naar €500,- per maand.”

Advies over elektrisch vervoer?

We helpen je op weg.

Patrick van Rijst

Op weg naar nul

"Een maand later reed ik al in een Maxus eDeliver 3"

Met zijn bestelbus vol gereedschap rijdt Patrick van Rijst dagelijks langs verschillende adressen voor reparaties en onderhoud. “Als ik de beslissing niet dit jaar had genomen om een elektrische bestelauto aan te schaffen, dan had ik vanaf 2026 niet meer in Rotterdam kunnen werken.”

Hoe bereid je je voor op de zero-emissiezone?

“Ik werk als zelfstandig loodgieter veel in Rotterdam. Toen mijn oude bestelauto aan vervanging toe was, heb ik getwijfeld om een nieuwe dieselbus aan te schaffen of over te stappen naar elektrisch. Omdat 80% van mijn opdrachten in Rotterdam is, was dat laatste de meest logische stap.”

Hoe heeft de gemeente je hierbij kunnen helpen?

“In april was ik aanwezig bij Plug In 010 en heb ik veel nuttige informatie gekregen. De uitleg van de logistiek adviseur over de financiële mogelijkheden en beschikbare subsidies maakten het totaalplaatje voor kosten en baten overzichtelijker. Ik moest snel beslissen, want ik wilde de bestelbus graag met de SEBA-subsidie financieren. Deze subsidie is alleen nog dit jaar beschikbaar.

Tijdens het event heb ik ook verschillende bestelauto’s kunnen bekijken. Eén van de leveranciers bleek een geschikte auto op voorraad te hebben, dus een maand later reed ik al emissieloos in een Maxus eDeliver 3.”

Hoe bevalt het?

“Het was even rekenen met de afstanden die je kunt rijden, maar ik heb er snel mee leren omgaan. Het is comfortabel en goedkoper. Thuis heb ik zonnepanelen en een laadpaal. De zonnepanelen leveren nog niet genoeg voor een volle accu, maar het scheelt al enorm!”

Advies over elektrisch vervoer?

We helpen je op weg.

een elektrisch busje van Bidfood staat aan een laadpaal op een parkeerterrein

Bidfood

Op weg naar nul

“Wij kunnen per levering de CO2-uitstoot berekenen”

Met een persoonlijke drive voor duurzaamheid en onder meer 24 zonnepanelen thuis is Robert Huizer als operationeel manager de perfecte persoon om binnen Bidfood Nederland de duurzaamheidsdoelen te realiseren. Geen wonder dat de horecaleverancier vooroploopt in CO2-reductie.

Hoe bereid je je voor op de zero-emissiezone?

“Inmiddels zijn we al 5 of 6 jaar bezig met deze transitie. We werken in het hele land en hebben in Schiedam nu 3 elektrische vrachtwagens. We verwachten hier dit jaar nog eens 10 tot 15 vrachtwagens bij.

Eén van de grootste uitdagingen is de bouw van de nieuwe infrastructuur voor de stroomvoorziening. Dit is niet overal even gemakkelijk. Op onze locatie in Schiedam hebben we inmiddels 10 zware aansluitingen gerealiseerd om vrachtwagens binnen 3 uur volledig te kunnen opladen.”

Hoe maken jullie je ambities mogelijk?

“Wat mij betreft lukt dit alleen met z’n tweeën. Als wij aangeven dat we graag minder vaak komen leveren, moeten onze klanten hier wel het voordeel van inzien. Het werkt motiverend als we dit beiden in onze portemonnee terugzien.

Daarnaast adviseren wij ook gemeenten en andere bedrijven. Wat emissieloos werken betreft lopen wij voor op de markt. Wij kunnen voor onze klanten per levering de CO2-uitstoot berekenen. Met dat soort informatie kun je wat.”

Hoe zie je de toekomst?

“Ik kijk er heel positief tegenaan, maar je moet het wel zelf doen, zelf de verantwoordelijkheid pakken. Wij kijken ook naar andere manieren om CO2 te reduceren. Want als al onze vrachtwagens elektrisch moeten gaan rijden, dan zitten we binnen no time met z’n allen in het donker!”

Benieuwd naar elektrisch vervoer?

Vraag dan direct een gratis adviesgesprek aan!

Verdee Infra

Op weg naar nul

"We kunnen bijna geheel uitstootvrij werken"

Toen IJsbrand Bedee en Ruud Verachtert in 2019 grond-, weg- en waterbouwbedrijf Verdee Infra BV oprichtten, zagen ze al snel dat duurzaam werken de toekomst heeft. Ze grepen direct de kans aan om te investeren in emissieloos materieel. “We moeten anticiperen op de situatie en onze nek uitsteken”, vertelt IJsbrand.

Hoe zijn jullie begonnen?

“Zo’n 1,5 jaar na oprichting schreven we ons in voor langdurige onderhoudscontracten bij verschillende gemeentes. Duurzaamheid is een belangrijke pijler en we besloten hier vol voor te gaan. We startten met een elektrische graafmachine en wat gereedschap, maar inmiddels hebben we ons wagenpark flink uitgebreid. We werken met elektrische knijperauto’s (vrachtwagens met kraan, red.), containerwagens, bestratingsmachines, graafmachines en loaders. Dat betekent dat we bijna geheel uitstootvrij kunnen werken.”

Heeft de gemeente jullie hierbij kunnen helpen?

“In het begin konden we gebruik maken van een aantal subsidies. Inmiddels hebben we zoveel ervaring dat we goed weten wat de kosten zijn. We zitten ook vaak met gemeenten en andere aannemers aan tafel. Samen bespreken we wie waar tegenaan loopt en hoe we deze problemen kunnen aanpakken. Dat is heel waardevol.”

Wat zijn jullie grootste uitdagingen?

“Eén van de belangrijkste vragen is hoe we aan onze stroom komen en waar we kunnen laden. We moeten ook rekening houden met de kosten die hiermee gepaard gaan. Een knijperauto rijdt dagelijks zo’n 8 uur per dag binnen de stad. Als die via de rijksweg naar een opdracht moet, kost dat zo drie keer zo veel als een voertuig op diesel. Het is daarom belangrijk dat we oplossingen vinden om ons werk duurzaam én betaalbaar te kunnen houden.”

Ook op weg naar nul?

Wij helpen je graag.

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?