Rotterdam werkt aan een uitgebreid laadnetwerk voor de hele stad. Dit is nodig voor onder andere de schone zone die in 2025 wordt ingesteld voor stadslogistiek (ZES-zone). Maar ook om taxi’s, doelgroepenvervoerders, logistieke ondernemers en overige (zakelijk) elektrisch rijders te bedienen. De komende jaren gaat TotalEnergies Marketing Nederland N.V. meerdere snellaadlocaties in de stad en het havengebied onderzoeken, waarop zij meer dan 100 snellaadpunten willen realiseren wanneer hier vanuit de markt behoefte naar is. De locaties van deze snelladers worden in gesprek met de stad bepaald. Geef zelf je voorkeurslocaties op of stem op geselecteerde zoeklocaties : www.waarwiljijladen.nl
Snelladen (DC) wordt gezien als een aanvulling op het ‘normale’ laadnetwerk. Het zorgt ervoor dat gebruikers in korte tijd met hogere vermogens kunnen laden. Dit maakt lang afstandsverkeer mogelijk en geeft professionele rijders meer laadzekerheid. Quirijn Oudshoorn, projectleider Laadinfra gemeente Rotterdam: “De professionele elektrisch rijders zoals taxi’s en stadslogistiek kunnen hier goed gebruik van maken. De vraag naar snelladen neemt ook toe. We hebben het hard nodig in en rondom de stad. Voor Rotterdam is voorspeld dat in 2025 ca. 300 en in 2030 ca. 570 snellaadobjecten nodig zijn voor verschillende doelgroepen.”
Stadslogistiek
Voor stadslogistiek is het belangrijk om snel te kunnen laden, om weer snel verder te kunnen met het elektrische voertuig. Samen met de stad kijken we naar de beste locaties van deze snelladers. Het Erasmus MC en het Havenbedrijf hebben aangegeven dat hun locaties zeer geschikt zijn voor deze snellaadpalen.
Boudewijn Siemons, COO Havenbedrijf Rotterdam: “Het Rotterdamse havengebied begint aan de rand van de stad en strekt zich uit over een lengte van meer dan 40 kilometers. Veel vrachtvervoer blijft binnen het havengebied. Het havengebied is daarom bij uitstek de plek waar logistieke ondernemers goed gebruik kunnen maken van snelladers. Havenbedrijf Rotterdam spant zich samen met partners in om de haven duurzaam en bereikbaar te maken. Het initiatief om het netwerk van snellaadpunten te realiseren past binnen onze eigen doelstellingen. Wij kijken dan ook erg uit naar dit project.”
Locaties snelladers
TotalEnergies in Nederland heeft de opdracht gekregen om de behoefte voor snelladers in te vullen. Eén opgave is om te bepalen waar de snelladers moeten komen om de doelgroepen in hun behoefte te voorzien. Daarom gaan ze in gesprek met de stad. Er worden bijeenkomsten en individuele gesprekken georganiseerd met taxibedrijven, doelgroepenvervoerders en de logistiek ondernemers.
Daarnaast zet TotalEnergies in Nederland een speciaal ontwikkelde webtool in, waarmee belanghebbenden de voorkeurslocaties kunnen opgeven. Ook wordt een enquête uitgezet om de locatiebehoefte scherper te krijgen. “Door (aanstaande) EV-rijders actief te benaderen en in gesprek te gaan, weten we straks waar de laadbehoefte van gebruikers echt ligt en hopen we toekomstbestendige keuzes te maken voor duurzame mobiliteit in de stad. Ook willen we hiermee mensen overtuigen die nu nog nadenken over de overstap naar elektrisch rijden”, zegt Roos van der Ploeg, Manager EV Business development bij TotalEnergies Marketing Nederland.