Vanaf 2026 start de gemeente Rotterdam een proef met laadplekken voor bestelauto’s op drie P+R-terreinen: Alexanderpolder, Melanchtonweg en Hoogvliet. Op deze locaties komen extra grote parkeervakken met laadpalen. Zo kunnen bestelauto’s daar ’s avonds en ‘s nachts parkeren en laden, zonder overlast te veroorzaken in woonwijken.
Minder overlast, meer ruimte
Bestelauto’s die langer dan 6 meter zijn, mogen officieel niet op een standaardparkeerplek staan. Toch gebeurt dit regelmatig, ook bij laadpalen in de wijk. De bestelauto’s nemen veel plek in, wat zorgt voor overlast.
Door speciale, extra grote laadplekken op P+R-terreinen te realiseren, wordt de ruimte in de stad beter benut. Overdag blijven de terreinen beschikbaar voor forenzen; ’s avonds en ’s nachts kunnen ondernemers er terecht met hun bestelauto.
Hoe werkt het?
’s Avonds of ’s nachts rijd je met je bestelauto naar één van de drie P+R-terreinen: Alexanderpolder, Melanchtonweg of Hoogvliet. Daar parkeer je op een speciaal vak dat geschikt is voor grotere voertuigen en sluit je je bus aan op de laadpaal. Vervolgens ga je lopend, met de fiets of het OV naar huis. De volgende ochtend haal je je opgeladen bus weer op. Zo blijft de wijk vrij van grote voertuigen en start jij de dag met een volle accu.
De locaties zijn bewust gekozen vanwege hun goede bereikbaarheid vanuit omliggende woonwijken. Parkeren is gratis op Melanchtonweg en Hoogvliet; in Alexanderpolder geldt overdag betaald parkeren. De gemeente zoekt nog naar een passende oplossing voor ondernemers op die locatie.
Interesse?
Met deze proef onderzoekt de gemeente of er behoefte is aan dit type laadplekken. De eerste plekken worden begin 2026 gerealiseerd.
Heb jij als ondernemer interesse om gebruik te maken van deze plekken? Of heb je tips om het project beter te maken? Stuur een mail naar logistiek010@rotterdam.nl