In Rotterdam is vandaag een 50 tons elektrische vrachtwagen in gebruik genomen. Dit is de eerste elektrische van dit formaat die in Nederland rijdt. Een mijlpaal binnen het Rotterdams Klimaatakkoord en een grote stap om de transitie naar schone stadslogistiek in dit zware segment op gang te brengen.
De vrachtwagen is een initiatief van transportbedrijf BREYTNER en logistiek dienstverlener H.N. Post & Zonen en is mede tot stand gekomen door de subsidieregeling DKTI-transport; een subsidie van de Rijksoverheid om de ontwikkeling van duurzaam vervoer te stimuleren. De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van straatstenen van fabrikant Struyk Verwo voor de Gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor PLUS Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven.
Rotterdamse Klimaatdeal
De elektrificatie van (zware) voertuigen draagt bij aan een schone, aantrekkelijke en gezonde stad. Rotterdam werkt aan deze doelstelling met meer dan 100 Rotterdamse bedrijven en maatschappelijke organisaties; binnen het Rotterdams Klimaatakkoord. Met 55 klimaatdeals én andere maatregelen wil Rotterdam in 2030 de CO2-uitstoot met 49,6% verminderen ten opzichte van 1990.
Met klimaatdeal #23 werkt Rotterdam, samen met de deelnemers, toe naar emissievrije belevering van bouwmaterialen in de stad. Door haar eigen bedrijfsvoering emissievrij te maken hoopt de gemeente een voorbeeld te zijn voor andere organisaties. Met de ingebruikname van deze elektrische trekker is Klimaatdeal #23 behaald.
Focus op wat wel kan
Door het grote gewicht was de elektrificatie van vrachtwagens tot op heden bij weinig partijen in trek. Maar met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van de goederen snel op te laden is deze trekker zeer geschikt om de regio Rotterdam te bedienen. Het laden en het lossen van het bestratingsmateriaal vindt ook emissievrij plaats via een volledig elektrische stenenkraan.
Samenwerking als sleutel tot succes
Zestien partners sloten de handen ineen voor dit project en deze samenwerking was de sleutel tot succes. Partijen uit diverse sectoren deelden kennis met elkaar voor zowel de technische ontwikkeling als de logistieke inzet van de trekker. Doordat meerdere partijen gebruik maken van de vrachtwagen wordt deze optimaal ingezet.
Schone en efficiënte logistiek in Rotterdam
Rotterdam gaat voor schone en efficiënte logistiek. Met als doel een uitstootvrije, bereikbare en aantrekkelijke stad. Een van de maatregelen die Rotterdam neemt om dit doel te behalen is de invoering van een Zero Emissie Zone voor Stadslogistiek (ZES-zone) op 1 januari 2025. Dit is een gebied waarbinnen de logistiek zo efficiënt mogelijk wordt uitgevoerd, met alleen uitstootvrije voertuigen. De gemeente gaat samen met partijen uit de logistieke sector op weg naar nul: nul inefficiënte ritten, nul uitstoot en nul opstoppingen.
Bekijk hier de video op Youtube.