Antwoord op veelgestelde vragen over schone en slimme logistiek

Links een roze vlak met de tekst 'samen op weg naar nul week'. In het midden en groene bol met de tekst 'dag 5 antwoord op al je vragen. Rechts een man die voor een bezorgersbusje zit met een ipad in zijn hand.

Welkom bij dag 5, de laatste dag van de Samen op weg naar nul-week. Tot vandaag heb je een week lang iedere dag een nieuwsbrief ontvangen over een ander onderwerp in het kader van Samen op weg naar nul: nul inefficiënte ritten, nul uitstoot, nul opstoppingen. Voor een gezonde, duurzame en bereikbare stad.

Hopelijk ben je de afgelopen week heel wat wijzer geworden over schone en slimme stadslogistiek. We hebben alle informatie nog een keer voor je op een rij gezet in onze lijst met veelgestelde vragen. In dit bericht vind je de top 10, op deze pagina de complete vragenlijst.

1. Wat houdt de ZES-zone precies in?

De Zero Emissie Zone voor Stadslogistiek, de ZES-zone, is een gebied waarbinnen de logistiek zo efficiënt mogelijk en alleen door uitstootvrije voertuigen (zonder uitstoot aan de uitlaat) zijn toegestaan. Het gaat om alle bestel- en vrachtauto’s die bestemd zijn voor het vervoer van goederen. Bij de RDW bekend onder de voertuigcategorieën N1, N2 en N3. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om bestelauto’s die gebruikt worden voor bevoorrading van winkels, kantoren en bouwplaatsen, de levering van pakjes aan particulieren en bedrijven, bestelauto’s van service- en verhuisbedrijven, maar ook om de lokale winkel, cateraar en bloemist die naar hun klanten rijden.

2. Gaat het alleen om elektrisch vervoer? Of is een voertuig met waterstof ook toegestaan?

Zowel batterij-elektrische voertuigen als voertuigen aangedreven door waterstof zijn welkom in de stad.

3.    Komen er nu ook meer laadpalen in de stad? En wie moet daarvoor zorgen, de overheid of de ondernemer?

Ondernemers kunnen via laadpaalnodig.nl/rotterdam een openbare laadpaal aanvragen. Gemeente Rotterdam heeft rekening gehouden met een toenemende vraag aan laadpalen door de komst van de ZES-zone. Voor het laden van vrachtauto’s zorgt de gemeente op middellange termijn voor een aantal openbare snellaadvoorzieningen. Voor het opladen op eigen terrein, bijvoorbeeld bij het distributiecentrum, bij je bedrijfslocatie of op je eigen oprit thuis, is de ondernemer zelf verantwoordelijk voor de realisatie van laadinfrastructuur.

4.    Onderhoudsbedrijven rijden de hele dag door naar particulieren. Met al het materiaal moeten zij echt voor de deur parkeren. Hoe doen zij dat met opladen?

De gemeente breidt het openbare laadnetwerk van personenauto’s stevig uit. Deze groep ondernemers kan daar gebruik van maken. Daarnaast doet iedere ondernemer er goed aan om een laadplan op te stellen voor zijn eigen bedrijf, zodat vooraf duidelijk wordt waar mogelijke knelpunten in de bedrijfsvoering ontstaan. De logistiek makelaars kunnen hierbij helpen.

5.    Kleine ondernemers kunnen een elektrisch voertuig toch niet veroorloven?

Als je rekent over een langere periode dan is een elektrische bestelauto in veel gevallen al goedkoper dan een bestelauto op diesel. Dat komt vooral door de veel lagere onderhoudskosten en kosten voor de elektriciteit in plaats van diesel. Het klopt dat de aanschafprijs (eenmalige investering aan de voorkant) van een elektrische bestelauto in de meeste gevallen nu nog hoger is dan een diesel bestelauto. Dit kostenverschil wordt voor een groot deel opgevangen door de nationale aanschafsubsidie, zie ook vraag 8 en 9. De komende jaren zal de aanschafprijs van elektrische bestelauto’s steeds lager worden én zullen er steeds meer modellen beschikbaar komen, ook tweedehands.

6.    Waarom heeft de gemeente het convenant gesloten met de logistieke sector?

 Rotterdam werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, het verminderen van de CO2-uitstoot en het bereikbaar houden van de stad. Stadslogistiek is een belangrijk onderdeel om dit doel te bereiken. Dit is een gezamenlijke opgave en verantwoordelijkheid van de overheid en bedrijfsleven. In het convenant is dit bekrachtigd en zijn afspraken gemaakt welke acties door de verschillende partijen worden uitgevoerd om dit te bereiken. De partijen committeren zich ook aan de invoering van de ZES-zone en de acties om dit te realiseren. De gemeente gebruikt de convenantpartijen als klankbord voor de verdere uitwerking van het ZES-beleid.

7.    Kan ik me nog aansluiten bij het convenant?

Ja dat kan. Kijk hier hoe je mee kunt doen.

8.    Zijn er subsidies?

Bij de gemeente Rotterdam en Rijksoverheid zijn verschillende subsidies beschikbaar die de aanschaf van elektrische bestel- en vrachtauto’s aantrekkelijk maken en je helpen om het aantal vervoersbewegingen in de stad te verminderen. Meer informatie over deze subsidies is te vinden via de website van Logistiek 010.

9.    Levert het ondernemers ook iets op? Of kost het ze alleen maar geld?

  • Lagere kosten: De aanschafprijs van een elektrische bestelauto is op dit moment in veel gevallen duurder dan een vergelijkbare brandstof bestelauto. Door de stimuleringsregelingen vanuit het Rijk, zoals de aanschafsubsidie en de Milieu-Investeringsaftrek (MIA), is het gat in de aanschafprijs beperkt. Als je naar de totale kosten over de hele levenscyclus van het voertuig kijkt (Total Cost of Ownership), komt in de meeste gevallen het elektrische alternatief het voordeligste eruit. Zie ook vraag 5.
  • Comfortabel rijden: Een elektrische bedrijfsauto is stil waardoor je veel rust ervaart tijdens het rijden. Elektrisch rijden heeft als bijkomend voordeel dat het optimale koppel vrijwel altijd bereikbaar is. Dat betekent dat je altijd optimaal op het verkeer kunt anticiperen
  • Duurzaam: Het is beter voor het milieu. Dat kan een prima overweging zijn vanuit persoonlijke overwegingen of overtuigingen. Daarnaast laat je aan anderen zien dat je je inzet voor een gezonde en duurzame stad en heb je zelf ook baat bij de schonere lucht in de stad.

10.    Waar kan ik advies krijgen over het aanschaffen van een uitstootvrij voertuig?

De logistiek makelaars van de Gemeente Rotterdam helpen je graag op weg met gratis en persoonlijk advies en praktische tips. Bijvoorbeeld over de mogelijkheden voor jouw bedrijf, de kosten, voorwaarden en voordelen. Lees hier wat je van hen kunt verwachten en hoe je een afspraak kunt maken.

Online informatiesessies

Vanaf volgende week organiseren we drie online informatiesessies van maximaal drie kwartier. Hier geven we je nog meer informatie over ZES in Rotterdam, krijg je ook de gelegenheid tot het stellen van vragen en laten we inspirerende praktijkvoorbeelden zien.

Do 24 juni 16.30 – 17.15 uur: Introductie in Zero Emissie Stadslogistiek
Do 1 juli 16.30 – 17.15 uur: Slimme stadslogistiek
Do 8 juli 16.30 – 17.15 uur: Schone stadslogistiek

 

Volg je ons al?

We sturen nieuwsbrieven sturen en we zijn ook te vinden op LinkedIn. Volg ons, blijf altijd op de hoogte en stap in ons netwerk.

Help Logistiek 010 groeien

Deel onze posts of berichten met collega-ondernemers, klanten, of partners die nog geen lid zijn van Logistiek 010. Zo informeren we samen heel Rotterdam en laten we de community groeien.


Array

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?