In het centrum van de vier grote steden versnelt Albert Heijn samen met zijn partners de verduurzaming van het transport naar winkels en klanten. In Rotterdam is begin 2023 zowel thuisbezorging als bevoorrading van winkels binnen de centrumring 100% elektrisch. In 2030 wil Albert Heijn volledig uitstootvrij leveren. Ter overbrugging stapt de supermarkt vanaf 2024 volledig over op biobrandstoffen.
In 2014 ondertekende Albert Heijn de Green Deal ZES, de voorloper van het Convenant ZES, met als doel: onderzoeken hoe binnensteden zo veel en snel mogelijk uitstootvrij bevoorraad kunnen worden. Dat moment heeft Albert Heijn met beide handen aangegrepen om diverse pilots te starten.
Een goed voorbeeld is de DKTI-proeftuin Elektrisch Transport met Simon Loos, DAF Trucks NV en TNO die het bedrijf vier jaar geleden startte en inmiddels heeft afgerond. Alannah van ’t Hoenderdaal, consultant transport expertise bij Albert Heijn, vertelt: “In deze proeftuin met elektrische en hybride trucks en een innovatief snellaadplein hebben we veel ervaring opgedaan in het maken van uitstootvrije kilometers en tijdig opladen van de batterijen van de elektrische trucks. Tegelijkertijd hebben we in 2020 met Simon Loos en Mercedes Benz Trucks twee prototypes elektrische trucks getest om iedere dag de winkel aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam emissievrij te bevoorraden. Van deze pilots hebben we zoveel geleerd. Dat geeft ons nu het vertrouwen om deze stap te maken.”
Uitbreiding
In totaal rijden er voor heel Albert Heijn nu vijftien elektrische trucks. Dat wordt dit jaar nog uitgebreid naar dertig en volgend jaar naar vijfenzeventig elektrische en hybride voertuigen die binnensteden emissievrij kunnen bevoorraden. Totdat volledig uitstootvrije bezorging en bevoorrading overal in Nederland mogelijk is, vermindert Albert Heijn de CO2-uitstoot door per 2024 volledig over te stappen naar bioLNG (vloeibaar biogas) en hernieuwbare diesel.
Schoon én slim
Het merendeel van de producten voor de Rotterdamse winkels wordt geleverd vanuit Pijnacker. Dat kunnen de huidige elektrische voertuigen qua actieradius goed aan. Dertien winkels in de binnenring van Rotterdam gaan elektrisch bevoorraad worden. Met een maximale inzet van slimme logistiek – goede planning van ritten, laadmomenten en -locaties – draagt Albert Heijn verder bij aan verduurzaming. “We plannen dynamisch, dus vrachtwagens rijden niet iedere dag dezelfde route. Wel bevoorraden we dagelijks om een zo vers mogelijk assortiment aan onze klant aan te kunnen bieden. Dit doen we met een heel hoge beladingsgraad. Retouren nemen we meteen mee terug.”
Het merendeel van de producten voor de Rotterdamse winkels wordt geleverd vanuit Pijnacker. Dat kunnen de huidige elektrische voertuigen qua actieradius goed aan. Dertien winkels in de binnenring van Rotterdam gaan elektrisch bevoorraad worden. Met een maximale inzet van slimme logistiek – goede planning van ritten, laadmomenten en -locaties – draagt Albert Heijn verder bij aan verduurzaming. “We plannen dynamisch, dus vrachtwagens rijden niet iedere dag dezelfde route. Wel bevoorraden we dagelijks om een zo vers mogelijk assortiment aan onze klant aan te kunnen bieden. Dit doen we met een heel hoge beladingsgraad. Retouren nemen we meteen mee terug.”
Anders plannen
Uitstootvrij transport vraagt wel om een andere manier van plannen. “De uitdaging zit in de verschillende modellen voertuigen, batterijen, energieverbruik dat onder andere wordt beïnvloed door het gewicht van de lading, omgevingstemperatuur en de oplaadtijd. En dan moeten we nog rekening houden met de capaciteit van het elektriciteitsnet. Het gelijktijdig opladen van dertig elektrische vrachtwagens is een uitdaging, dus daar moeten we met partners nog een oplossing voor zoeken”, vervolgt Alannah.
Stil, veilig en bereikbaar
Wat gaat de Rotterdammer ervan merken? “Winkels worden geluidloos beleverd, doordat er steeds minder dieselmotoren op de stoep staan. De koelmotor wordt ook volledig elektrisch aangedreven en de dieselgeur is verleden tijd. Daarnaast combineren we zoveel mogelijk ritten, want iedere beweging die we minder maken is beter voor het milieu en de luchtkwaliteit maar ook voor veiligheid en bereikbaarheid in de stad.”