Design Logistics vervoert zeecontainers over de weg in Europa. ‘Zover als er asfalt ligt, rijden wij door,’ aldus Ronald van Kleij, operations manager bij Design Logistics. ‘Sinds 1995 vervoeren wij jaarlijks zo’n 39.000 zeecontainers.’ Dat gebeurt ook steeds zuiniger. Zo bestaat de vloot van Design Logistics bijna geheel uit Euro 6-trekkers. Ook de verhuizing van Gorinchem naar Rotterdam in maart 2015 heeft een besparing opgeleverd. Zowel in lege kilometers als in brandstofkosten. Van Kleij: ‘Dat komt met name doordat we nu minder last hebben van files en doordat we korter op de terminals zitten, waardoor we sneller kunnen schakelen als de situatie dat verlangt.’
Investeren in duurzame voertuigen
Design Logistics maakt veel kilometers, 6 miljoen op jaarbasis. Niet alleen op de Nederlandse en Europese snelwegen, maar ook op de Maasvlakte. En daar gelden strenge regels als het om schone techniek gaat. Zo mag een Euro 5-voertuig tot 7 jaar oud er rijden. Maar daarna niet meer. Als vervoerder op de Maasvlakte moet je dus investeren in schone logistiek. En dat is precies wat Design Logistics heeft gedaan: recent werden wederom 11 Euro 5-voertuigen vervangen voor Euro 6-voertuigen. Van Kleij: ‘Euro 6 is zo zuinig en schoon, dat we weleens stellen dat ze in Pernis schonere lucht uitstoten dan dat ze aanzuigen. Daarnaast is het voordeel dat we met Euro 6-voertuigen ongelimiteerd naar de Maasvlakte mogen. Er zit dus geen maximale leeftijd aan zoals bij Euro 5-voertuigen. Al met al is de aanschaf van Euro 6-voertuigen een goede investering in de toekomst van ons bedrijf en de luchtkwaliteit in Rotterdam.’
5 ECOSTARS voor Design Logistics
In april 2016 meldde Design Logistics zich aan voor een audit van ECOSTARS. En met succes, ze kregen meteen 5 sterren. De maximale score dus. Dat komt onder andere door de schone Euro 6-voertuigen. Maar dat is niet het enige. Van Kleij: ‘We monitoren het rijgedrag van onze chauffeurs al 8 jaar. Vroeger ging dat met behulp van Excel-sheets. De moderne techniek en boordcomputers maken het wel een stuk gemakkelijker. We beoordelen de chauffeurs vooral op anticiperend rijden en het laten uitrollen van de auto. De resultaten hiervan hangen bij ons in de chauffeursruimte. Zo stimuleren we zuinig rijden bij onze chauffeurs. Dat doen we niet alleen voor een schonere lucht, maar ook voor onze eigen toekomst. Door zuinig te rijden bespaar je aanzienlijk op brandstof-, banden- en onderhoudskosten. En met 260 werkdagen per jaar en 50 voertuigen, kan dat het verschil zijn tussen een winstgevend bedrijf en een bedrijf dat verlies draait.’
Strakke planning en weegservice
‘Een voertuig kan in principe 24 uur per dag rijden. Daar proberen wij zoveel mogelijk van te profiteren, door ook in de nacht voertuigen de weg op te sturen. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze voertuigen zo min mogelijk leeg rijden,’ zegt Van Kleij. ‘Als we bijvoorbeeld een container moeten afleveren in Zwolle, dan zorgt de planning ervoor dat hij op de terugweg een vracht kan oppikken in de regio van Zwolle met dezelfde container. En gaat er iets niet goed? Dan is onze planunit altijd bereikbaar om het op te lossen: van 6.00 uur tot 23.00 uur op kantoor en daarbuiten telefonisch. Last but not least hebben we een reachstacker op ons terrein in Rotterdam staan. Dit is een soort kraan waarmee je zeecontainers eenvoudig en snel kunt handelen en wegen voor de export. Handig, want alle zeecontainers moeten worden gewogen. Dat is wettelijk verplicht sinds 1 juli 2016. Onze reachstacker is niet alleen voor eigen gebruik. Tegen een scherp tarief kunnen andere vervoerders ook van deze service gebruikmaken. Voordeel van wegen bij ons, is dat we vlak langs de A15 zitten, men hoeft er dus niet voor om te rijden. Dat scheelt tijd en kilometers.’
Meer informatie en aanmelden
Meer informatie en aanmelden
Wilt u meer weten Design Logistics of over de weegservice? Bekijk de website van Design Logistics. Of wilt u zich ook aansluiten bij het ECOSTARS-programma? Dat kan. U leest er meer over op de pagina ECOSTARS.