Onder de noemer GOGREEN is DHL al een aantal jaar bezig met duurzame, milieuvriendelijke koeriersdiensten. Doel van GOGREEN? In 2020 moet de relatieve uitstoot van CO2 30% lager zijn dan in 2007. Belangrijke ontwikkeling daarin is de fietskoerier. En dat idee komt, hoe kan het ook anders, uit Nederland. Inmiddels rijden de fietskoeriers van DHL in veertig Europese steden. Ook in Rotterdam.
‘In Rotterdam werken we samen met een fietsenmaker op de Kop van Zuid. Daar kunnen we de fietsen stallen en worden ze onderhouden. Vanaf dit punt vertrekken dagelijks zeven fietsen. De meesten rijden ‘s ochtends en ’s middags, in de avond is het iets rustiger. Je ziet ons het meest in het centrum, maar we fietsen ook naar Zuid, Waalhaven, het Rivium en Barendrecht,’ vertelt Marijn Slabbekoorn van DHL.
Duurzamer en sneller
‘De meeste bedrijven denken bij duurzaam transport snel aan elektrische bestelwagens of andere voertuigen. Hoewel elektrische bestelwagens geen CO2 uitstoten, verminderen ze de druk op het verkeer in de binnenstad niet. In de spits kom je dus gewoon in de file terecht. En als je je pakketten op tijd wil bezorgen, dan is dat niet handig. Met een fiets heb je geen last van de file. Sterker nog, je rijdt er gewoon omheen. Hierdoor kan een fietskoerier soms wel twee keer zoveel klanten bedienen als één bestelwagen. Daarmee is de fiets duurzamer en sneller; een win-winsituatie voor het milieu.’
We zoeken de grens van het fietsen op
Slabbekoorn: ‘Niet alle pakketten kunnen met de fiets mee. Simpelweg omdat ze soms te groot zijn. Dus deels moeten we nog met bestelauto’s rijden. Maar dat gaat nog minder worden als het aan ons ligt! Daarom werken we op dit moment aan een nieuwe fiets: de Cubicycle. Hier past een pallet aan volume in. Met dit nieuwe model zoeken we echt de grenzen van het fietsen op. Je kunt namelijk niet te breed zijn voor de fietspaden. Op dit moment testen we het prototype (zie foto) op de fietspaden van Almere.’
Voertuigkilometers besparen
‘Bij DHL kijken we altijd of we voertuigkilometers kunnen besparen. Dat betekent dat we in ieder geval bekijken of de fiets een optie is. Maar er zullen altijd pakketten té groot of té zwaar zijn voor de fiets. En omdat we in in Rotterdam naar zero emission willen in 2020, sluit ik niet uit dat hier ooit elektrische voertuigen van DHL gaan rijden. Op dit moment loopt elders in Nederland al een pilot met elektrische bestelauto’s van DHL.’
Kennis delen en samenwerken
‘Via Zero Emissie Stadslogistiek willen we andere bedrijven graag laten zien wat we doen,’ aldus Marijn Slabbekoorn. ‘Daarnaast zijn we ook benieuwd wat anderen doen, want daar kunnen wij weer van leren. We willen onze kennis delen, van anderen leren én samenwerken voor een beter milieu en zero emission.’
Denkt u ook na over een alternatieve manier van transporteren of over Zero Emission Stadslogistiek? Neem dan contact met ons op. Wilt u een keer met DHL in gesprek? Neem dan direct contact op met: marijn.slabbekoorn@dhl.com.