Vanuit Barendrecht verzorgt J. van Huizen Groenvoorzieningen het groenonderhoud voor deelgebieden in Rotterdam. Het bedrijf is bezig met een grote omslag, vertelt Arie Nieuwenhuis: “Duurzaam ondernemen gaat bij ons verder dan het toepassen van zon- en windenergie.”
Nieuwe eisen, nieuwe kansen
De gemeente Rotterdam heeft een ambitieuze doelstelling: “In 2025 wil de gemeente bij transporten binnen het groenonderhoud minstens 50% emissievrij hebben”, vertelt Arie Nieuwenhuis. “Om kans te maken bij de aanbestedingen was het voor ons belangrijk om vroeg te beginnen met deze transitie.”
Echter, in 2019 was dit idee nog ‘out of the box’ voor het bedrijf. “We waren gewend aan diesel. Daarmee heb je veel kracht en geen gezeur. Elektrisch rijden leek toen nog een ver-van-ons-bed-show. Maar we wisten ook dat als we voor continuïteit wilden kiezen, dat we deze kant op moesten.”
Van diesel naar elektrisch
De keuze voor verduurzaming was duidelijk, maar de uitvoering in eerste instantie minder. “Wij werken veel met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak zonder rijbewijs. Het onderhoud doen wij daarom veel in groepjes van 3 à 4 personen waarvan één ploegleider met rijbewijs. Daarvoor zetten wij dubbele cabinebussen in met een open laadbak. Omdat deze elektrisch niet te koop zijn bouwen wij onze voertuigen om van diesel naar zero.” Het bedrijf heeft nu 4 Volkswagen Crafter pickupbussen omgebouwd om dagelijks onderhoud in de stad te faciliteren, zoals schoffel- en snoeiwerk.
Het ombouwen was een technische uitdaging. “De brandstofmotor moet eruit en er moet een elektromotor voor in de plaats.” Het bedrijf werkt samen met EV Europe, maar nam uiteindelijk zelf de leiding bij het ombouwen van de laatste 2 bussen, waarbij EV Europe alleen de elektronica verzorgde.
De elektrische voertuigen bevallen de medewerkers van het bedrijf goed. “Omdat we veel in de buurt rijden, houden onze accu’s het goed vol. We kunnen twee dagen doen met een volle accu.”
Trekker
J. van Huizen heeft, naast het ombouwen van de pickupbussen ook een Fendt 313 trekker van diesel omgezet naar zero-emissie. Deze tractor wordt ingezet voor zwaar transport in groenvoorzieningen, zoals het vervoer van zand en grond. Voor deze transformatie werkte het bedrijf samen met twee partners: Holland-Utrecht en New-Electric.
“Onze voorwaarden aan deze partners waren duidelijk,” vertelt Arie. “We wilden een accupakket dat ten minste 8-10 uur volhoudt. Dat is een capaciteit van 360 KW, vergelijkbaar met vier Tesla-accupakketten. Het was voor ons ook belangrijk dat deze accu in 8 tot 10 uur volledig opgeladen is, zodat de trekker elke ochtend weer klaar is voor gebruik.”
Andere initiatieven
Het bedrijf zit niet stil en heeft ook al 240 zonnepanelen op het dak liggen. “Tegelijkertijd zijn we druk bezig met de uitbreiding van ons pand, waarbij we een bodemwarmtepompinstallatie en een warmteterugwinsysteem implementeren. Hiermee streven we ernaar om ons gasverbruik met 90-95% te verminderen.”
Advies voor collega-ondernemers
Arie heeft een duidelijke boodschap voor collega-ondernemers: “Zorg dat je aansluiting zwaar genoeg is.” Aangezien er steeds meer elektrische voertuigen bij komen, is er meer stroom nodig. “Technisch is alles in te richten, maar met meer elektrisch materiaal loop je klem met je stroomaansluiting.”
Hij waarschuwt dat sommige plaatsen pas over 5-6 jaar in aanmerking komen voor netverzwaring. “Het wordt een belangrijke levensader. Wij mogen van geluk spreken dat we in een hoek zitten waar verzwaring mogelijk is.” Terwijl J. van Huizen Groenvoorzieningen B.V. blijft innoveren en groeien, is één ding duidelijk: duurzaamheid staat centraal in hun toekomstige plannen.