Van der Velden timmert hard aan de weg om in 2030 50% van de bedrijfsbussen uitstootvrij te maken. Duurzaamheidsmanager Job Allemekinders onderstreept het belang van communicatie tijdens dit proces. ‘De introductie van onze elektrische bakfiets werd als 1-aprilgrap ontvangen.’
Rioleringssystemen in topvorm houden. Dat doet Van der Velden al drie generaties lang, door middel van reiniging, inspectie, renovatie en storingsdiensten. Met 17 vestigingen door het hele land komt het bedrijf in actie voor gemeentes, bedrijven en woningcorporaties.
Een van die vestigingen bevindt zich in Rotterdam, waar het bedrijf voor de storingsdienst veel in de toekomstige ZE-zone werkt. Voorheen ging dat met een dieselbus, tegenwoordig meestal met een elektrische bestelauto of bakfiets.
Zonder rijbewijs
Allemekinders legt uit hoe het idee voor de bakfiets ontstond in Rotterdam: “Eén van onze monteurs in Rotterdam heeft geen rijbewijs, maar willen we wel graag behouden. We zitten tegenover de Coolblue en daar kwam het idee naar voren. ‘Kunnen wij ook niet met zo’n bakfiets rijden?’ zeiden collega’s.”
Van der Velden ging bij Dockr op zoek naar het meest geschikte voertuig. “Met de Urban Arrow L kunnen we het belangrijkste gereedschap voor storingsdiensten meenemen.” Afgelopen jaar heeft Van der Velden op een andere vestiging al 4 mensen moeten weigeren omdat ze geen rijbewijs hadden. Dat zal nu niet snel meer gebeuren, denkt Allemekinders. “Dankzij de fiets kan onze monteur nu zelfstandig klussen uitvoeren.”
En hoe Van der Velden zorgt dat de monteur tevreden blijft als hij in weer en wind moet fietsen? “Dat laten wij volledig aan hem over. Laatst vroor het, toen besloot hij niet te rijden. Veiligheid staat voorop.”
Wat levert het op?
Het gebruik van de bakfiets bespaart 4000 liter diesel op jaarbasis. Dat staat gelijk aan 13 ton CO2-uitstoot. En door de tijdsbesparing kan Van der Velden een storing per dag extra verhelpen.
Belang van communicatie
Om draagvlak te creëren benadrukt Allemekinders het belang van communicatie. “We hebben de fiets op 1 april geïntroduceerd. Dat werd eerst als grap ontvangen. Er werd een beetje lacherig over gedaan. Dan is de kans ook groot dat de monteur niet meer wil. Uiteindelijk hebben we duidelijk laten zien wat de voordelen zijn en is er superveel waardering voor gekomen”, legt Allemekinders uit.
En dat werpt zijn vruchten af. “Andere vestigingen hebben we enthousiast gekregen om de fiets als optie te beschouwen. Dit jaar gaan we in ieder geval nog 3 fietsen extra inzetten. Nog een in Rotterdam, een in Tilburg en een in Almelo.”
Elektrische storingsbussen
Naast de bakfiets heeft het bedrijf ook vier elektrische storingsbussen rijden die zijn omgebouwd. “Het unieke van onze omgebouwde Mercedes Vito is dat de hogedrukpomp ook elektrisch is. Dat is een pomp die een rioleringsbuis door kan spuiten. Die draait normaal op diesel.”
Financieel
Voor de aanschaf en de ombouw van de elektrische bussen en de fiets maakte Van der Velden gebruik van subsidies. “Dat helpt. Maar als je terugkijkt zijn de kosten van de bus groter dan de opbrengsten. De terugverdientijd was bij aanschaf ongeveer 10 jaar. Een elektrische bakfiets daarentegen is wel veel goedkoper dan een bus.”
In de toekomst verwacht Allemekinders dat het goedkoper gaat worden. “Elektrische bussen zijn nu al concurrerender dan een dieselbus. De ontwikkeling gaat sneller. En het belastingvoordeel voor dieselbussen gaat eraf. Dat is in ten gunste van de elektrische bus.”
Vraag naar duurzaamheid bij klanten
Waarom het bedrijf zich zo intensief inzet voor het verduurzamen van het wagenpark? “Dat is in eerste instantie voor de ZE-zone. Maar we hebben ook intrinsieke motivatie om verantwoordelijkheid te nemen voor het klimaat. Daarom zijn we hier ook ruim van tevoren mee gestart. We zien ook dat steeds meer klanten ernaar vragen. Om aanbestedingen te kunnen winnen of woningcorporaties te kunnen bedienen bijvoorbeeld.”
Ook vrachtwagens uitstootvrij
In de toekomst wil het bedrijf ook de vrachtwagens uitstootvrij krijgen. “Onze vrachtwagens zijn werkvoertuigen. Er zit een opbouw op die apart aangedreven wordt. Dat is elektrisch nog niet haalbaar. Die uitdaging is enorm.”
“Voor de ZE-zones wordt daar rekening mee gehouden. Het is dan mogelijk om een vrijstelling te krijgen. Als je voor een bepaalde datum hebt geïnvesteerd, krijg je vrijstelling tot 2030. Vanaf dat punt willen wij elektrificeren of overstappen op waterstof. Maar daarin zijn we afhankelijk van de ontwikkelingen. Om onze impact zo laag mogelijk te houden rijden we tot die tijd op biodiesel HVO100. Daarmee besparen we 90% CO2.“
Tips voor andere bedrijven in de storingsdienstenbranche
“Ga heel goed na wat voor materiaal je echt nodig hebt om je werk uit te voeren. Past dat in een kleiner voertuig? Dat kan bijvoorbeeld een fiets zijn. Als je er eenmaal mee gaat starten, zorg dan dat je draagvlak hebt. En zorg dat de monteur zich gewaardeerd voelt.”