Van Den Bogerd: van transportbedrijf naar bouwhub en laadstation

Van Den Bogerd Transport, gevestigd in Bergschenhoek en Rijen, is gespecialiseerd in het vervoer van betonproducten, containers, houtproducten, machines en andere volumineuze ladingen. Eigenaar Martin van den Bogerd benadrukt hun vermogen om emissievrij transport aan te bieden: “Wij hebben alles in huis om aan deze vraag te voldoen.”

Zo’n 90 van de 150 voertuigen in het bedrijf vervoert bouwmaterialen, en in die sector neemt de vraag naar emissievrij transport toe, zeker in de randstad. “Bij sommige aanbestedingen voor bouwprojecten is emissievrij transport een vereiste. Wij vinden dat we voorop moeten lopen zodat we onze klanten kunnen helpen met deze aanbestedingen”, legt Van Den Bogerd uit.

 Duurzaam totaalplaatje

Omdat de meeste klanten in de bouwsector zitten, kon Van Den Bogerd ‘extreem inzetten’ met de aanschaf van 5 elektrische vrachtwagens en 4 elektrische heftrucks voor het lossen van materialen. Een elektrische trekker-oplegger stelt het bedrijf in staat om elektrische hoogwerkers, kranen en andere zware ladingen naar bouwplaatsen te leveren. En een reach stacker lost containers uit de haven op duurzame HVO 100 diesel. “Zo kunnen wij een duurzaam totaalplaatje leveren, van haven tot bouwplaats.”

Een grote oranje vrachtwagen wordt vanuit de zijkant uitgeladen

Laden op eigen terrein

Van Den Bogerd is druk bezig met het op orde maken van laadcapaciteit op eigen terrein. “We maken nu nog gebruik van een mobiel laadstation maar we hebben straks een grote 120 kWh oplader waar ’s nachts 2 wagens kunnen laden.”

Daarnaast werkt Van Den Bogerd samen met brandstofleverancier Schouten Energy aan de oprichting van een snellaadstation op eigen terrein, dat ook toegankelijk moet worden voor andere zwaardere vervoerders. Dit station zal 24 uur per dag open zijn en een vermogen hebben van 350 kWh. Van Den Bogerd zit met dat station straks op een ideale locatie voor vervoerders. “De A16 wordt doorgetrokken, dus wij zitten in Bergschenhoek straks binnen 1 kilometer van de snelweg.”

Hub voor bouwmaterialen

Van Den Bogerd is met deze investering niet alleen klaar voor de ZE-zones, maar breidt hiermee ook haar business uit. “Het is een investering in de toekomst. We hopen dat we in contact kunnen komen met aannemers en een hub kunnen worden voor het leveren van bouwmaterialen. Ons terrein is er groot genoeg voor.”

Tips

Van Den Bogerd raadt andere bedrijven in de sector aan meer samenwerking op te zoeken. “Als een aannemer bouwt in een emissievrije zone, is het aan hem om een leverancier te vinden die emissievrij transport kan bieden. Niet alle leveranciers kunnen dat, dus zullen we meer bouwhubs zien ontstaan. Door een bouwhub te creëren kunnen leveringen veel efficiënter verlopen. Je wilt geen overmatig verkeer hebben; met hubs kun je dit veel beter stroomlijnen.”


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?