Technische Unie pionier in elektrische vrachtwagens

Een man met een geel hesje poseert voor een groene truck

Technische Unie was al vroeg voorloper in duurzame distributie met hun eerste elektrische vrachtwagen 13 jaar geleden. Dit jaar zetten ze opnieuw een grote stap door met 14 nieuwe elektrische vrachtwagens de weg op te gaan. Hoe heeft het bedrijf zich ontwikkeld in deze transitie?

Henk Tol, Manager Distributie van Technische Unie, deelt zijn visie: “Wij zijn een bedrijf met een groen logo en een groen hart, zeg ik altijd. Dagelijks leveren we aan ruim 10.000 klanten en we willen graag op alle terreinen vooroplopen. Dus ook bij de energietransitie. Als je steeds meer zonnepanelen bezorgt, wil je dat op een groene manier doen.”

Over Technische Unie

Als grootste technische groothandel van Nederland levert Technische Unie ruim twee miljoen artikelen van meer dan 700 leveranciers. Technische Unie levert installatiematerialen op het gebied van elektrotechniek, verlichting, gereedschap, sanitair, verwarming, klimaattechniek en milieuvriendelijke technologieën zoals zonnepanelen en warmtepompen.

Last mile delivery

De hubs van Technische Unie liggen aan de rand van grote steden. De vrachtwagens rijden relatief korte ritten met veel stops. Elektrische voertuigen zijn ideaal voor de ‘last mile’ vanuit deze hubs. “We hoeven overdag niet bij te laden, dat scheelt enorm”, zegt Tol.

 Meerdere pilots

Al in 2010 startte het bedrijf met een pilot voor een elektrische vrachtwagen in Amsterdam. “Daar hebben we veel van geleerd, de techniek was toen nog niet ver genoeg. De truck had storingen en terugloop van de accu in de kou”, legt Tol uit.

Vastbesloten om elektrisch te blijven rijden, besloot Technische Unie om trucks om te bouwen. In 2017 begonnen ze met een derde pilot, waarna uiteindelijk 4 elektrische trucks in gebruik werden genomen.

“Het begon als een standaard Mercedes dieselvrachtwagen, maar is helemaal omgebouwd, met elektromotor, accupakket, bekabeling, computer en software. De bedoeling was dat deze trucks zeker 6 jaar mee zouden gaan. Ze rijden nog steeds, dus dat is in ieder geval gelukt.”

14 nieuwe elektrische bakwagens

De vloot wordt nu uitgebreid met 14 elektrische bakwagens van het merk BYD. Daarvan rijden er momenteel 6 rond. De rest wordt de komende maanden ingevoerd. “We gaan ze inzetten voor levering in de centra van grote en middelgrote steden, net als de 4 elektrische wagens die we al hebben. Met 18 elektrische bakwagens kunnen we straks emissievrij leveren in meerdere stadscentra”, vertelt Tol.

De reden voor deze grote bestelling? Deze modellen zijn uitermate geschikt voor het type voertuig dat Technische Unie nodig heeft voor stadsleveringen. “Wij rijden niet met hele zware vrachtwagens. En deze modellen zijn licht. Ook is het een stuk goedkoper om voertuigen aan te schaffen in plaats van om te bouwen”, legt Tol uit.

Duur, maar steeds goedkoper

“Ombouwen is verschrikkelijk duur. Dat kost misschien 4 ton. We hebben gewacht tot ze uit de fabriek komen. Deze zijn een stuk goedkoper, maar nog steeds bijna 4 keer duurder dan een normale dieseltruck.”

Waarom Technische Unie er toch voor koos deze grote investering te doen? “We willen vooroplopen en stappen maken voor uitstootvrije stadsdistributie. Dat doen we door dit soort voertuigen aan te schaffen.”

Tol is hoopvol voor de ontwikkeling van elektrische trucks in de toekomst. “Je ziet dat voertuigfabrikanten beginnen te begrijpen dat dit de richting is. En dat de vraag toeneemt vanuit de markt. Fabrikanten kunnen dan efficiënter produceren, wat leidt tot lagere prijzen.”


Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?