Succesvolle inzet van alternatief vervoer

Een grote bakfiets, gevuld met bloemen, waar de naam van het bedrijf 'S Zomers op staat

Twee bedrijven over hun ervaring met LEVV’s

Steeds meer bedrijven stappen over op licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s): van elektrische fiets en cargo-bike tot elektrische brommobielen. Maar wat zijn hun ervaringen en lessons learned in de praktijk? ‘s Zomers Bloemen en DHL vertellen hoe LEVV’s de overstap naar schoon vervoer in Rotterdam voor hen mogelijk maakt.

 ’s Zomers Bloemen – fietsend visitekaartje

De elektrische bakfiets waarmee ’s Zomers Bloemen sinds mei dit jaar bloemen bezorgt in Rotterdam is ongetwijfeld het vrolijkste voorbeeld van de subsidieregeling Lab ZES. “We hebben een trike aangeschaft; een elektrische fiets met voorop een open bak. Het is een mooi gezicht om met een bak vol bloemen door de stad te fietsen. Wij zien het als een rijdend visitekaartje”, vertelt eigenaar Michael Zomers enthousiast. Met de Lab ZES-subsidie voor ondernemers wil gemeente Rotterdam slimme en schone stadslogistiek stimuleren. Elk vernieuwend, concreet en op korte termijn uitvoerbaar idee om de stadslogistiek efficiënter of uitstootvrij te maken, komt in aanmerking voor deze subsidie.

bakfiets-zomers-bloemen

Fietsen wordt vanzelfsprekend

De uitbundige boeketten van ’s Zomers bloemen zijn al 25 jaar een begrip in Rotterdam. “We halen onze bloemen altijd al bewust van kwekers dichtbij huis. We hadden al een klassieke bakfiets, maar eigenlijk gebruikte niemand die graag om bij klanten te bezorgen”, vertelt adviseur Angelie Kaag. ”Ook omdat alles nog zo ingesteld is op de auto.” Toen ze een stukje over de ZES-zone las, gaf dat precies het zetje dat de bloemenwinkel nodig had. “We letten altijd op wat we zien gebeuren in de stad en welke rol we zelf kunnen innemen. Als iets een tof idee is, dan beginnen we er gewoon aan: ondernemen is voor ons balanceren tussen economisch handelen en creatief denken.”

Michael en Angelie zijn blij dat ze met de trike kunnen ontdekken hoe ‘s Zomers het vervoer nog duurzamer kan inzetten. “Deze zomer hebben we elk weertype kunnen testen. Dan merk je gelijk dat je beter een gesloten bak op de fiets kunt hebben,” lacht Michael. “Op den duur willen we in de stad alleen nog maar bezorgen met elektrische fietsen en niet meer met busjes rijden.”

TIPS van ’s Zomers Bloemen

  • Onderzoek de mogelijkheden en verwachtingen over bezorging van je klant in combinatie met je product.
  • Zorg dat alles past bij je branding.
  • Neem altijd een gesloten bak op de fiets!

DHL – bezorgen in zelf ontwikkelde cargobikes

Wereldwijd is DHL een van de voorlopers op het gebied van groene logistiek. “Ik ben echt trots op de nieuwe cargobike die we samen met onze fietskoeriers hebben ontwikkeld.” Aan het woord is Ricky van Soest, Service Center Manager bij DHL: “Er rijden nu twintig cargobikes rond in Nederland, waarvan vijf in Rotterdam. Onze fietskoeriers hebben voor deze cargobike zelf hun ideale laadbak getekend.” Dat de koeriers zelf ook onderdeel waren van de ontwikkeling maakt het verschil, stelt Ricky.

DHL-cargobike

De fietsen van DHL zijn zo gemaakt dat de koerier zijn werk optimaal kan doen: robuust en wendbaar tegelijk met een inhoud van maar liefst 1500 liter. ”We geloven in de combinatie van cargobikes en cityhubs – dat zijn overslagpunten aan de rand van de stad. We zijn ervan overtuigd dat deze cargobike de volgende stap is op weg naar emissievrije bezorging. In 2022 is onze ambitie op in totaal 90 van de nieuwe cargo bikes actief te hebben in Europa, waarvan 50 in Nederland.”

Samenwerking met partners en gemeente

Op weg naar slimme en schone logistiek werkt DHL nauw samen met gemeente Rotterdam en andere bedrijven. “Rotterdam is veel actiever dan andere gemeenten en maakt daarin echt het verschil. Er zijn breed samengestelde werkgroepen over bijvoorbeeld de cityhubs. Ook zijn we sinds kort met DPD, PostNL en lokale ondernemers in gesprek om op een creatieve manier te kijken waar we elkaar kunnen vinden”, vertelt Ricky. “Het is zonde van de tijd en het geld als bedrijven ieder voor zich het wiel gaan uitvinden. Hameren op samenwerking en uitwisseling van kennis is daarom wel echt een stokpaardje van me,” lacht hij.

TIP van DHL
Praat met andere bedrijven en de gemeente en deel ervaringen. Sluit je aan bij werkgroepen om te kijken wat je samen beter kunt doen.

 


Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?