Een gloednieuwe Volvo FH Electric gaat vanaf de zomer het wagenpark van Snelwegtransport verduurzamen. En dit is nog maar het begin! Maar liefst twee andere elektrische vrachtwagens volgen dit jaar. De komst van de wagens is belangrijk, omdat het de vraag naar duurzaam transport binnen de regio Rijnmond kan vervullen.
Het Schiedamse bedrijf, dat op twee locaties onder de rook van Rotterdam en Den Haag actief is, is een erkend transportbedrijf. De meeste klanten bevinden zich in en rond Rotterdam, van waaruit vracht naar alle hoeken van Nederland en daarbuiten wordt gebracht. Van boutjes en moertjes tot chemicaliën; de lading varieert van dag tot dag.
“Deze wagens zijn de eerste stap in het verduurzamingstraject”, vertelt eigenaar Gilles van Dobben. “Onze personenwagens zijn elektrisch, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Met de aankoop van de drie elektrische Volvo vrachtwagens zetten we nu een flinke stap in de verduurzaming.”
Tijd voor actie: de ZES-zone komt eraan
Vanwaar nu al zo’n flinke investering? Daar zitten volgens Van Dobben twee kanten aan: “Aan de ene kant zien we de wens vanuit de klant en beseffen wij ons dat we ons steentje moeten bijdragen, zodat onze kinderen later ook van de natuur kunnen genieten. Aan de andere kant heb je de verplichting per 2025. En dat is goed, want als de overheid niets doet, gaat de transitie veel te langzaam.”
Het is volgens van Dobben de hoogste tijd om als ondernemer niet langer je kop in het zand te steken. “Anders kom je gewoon niet vooruit. Of je het leuk vindt of niet: de ZES-zone komt er en in onze sector horen we een duidelijke vraag van de klant. Die willen duurzamer transport. Daar moet je op inspelen. Met transport alléén kom je er niet, je moet stappen extra zetten.”
AanZET subsidie helpt
De elektrische vrachtwagens laten de werkwijze zien van Snelwegtransport: vooroplopen en investeren in innovatie. Daar heeft de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) bij geholpen. Van Dobben: “Zonder die subsidie waren we waarschijnlijk met één elektrische wagen begonnen. Maar dankzij de financiële hulp en de ervaring die we al hebben met onze elektrische personenauto’s, besloten we meteen drie wagens af te nemen. Elektrisch rijdt gewoon fijn.”
Elektrisch rijden is een leerproces
Maar met elektrische vrachtwagens rijden, vraagt om vooronderzoek. Van Dobben ziet het dan ook als een leerproces. “We moeten goed kijken hoe we de wagens het beste in kunnen zetten. Met een dieselwagen kun je overal tanken. Met een elektrische wagen moet je goed weten waar je elektrisch kunt laden en hoelang dat duurt. Is de infrastructuur bij je bedrijfspand zwaar genoeg om de grote vermogens te leveren? Het ene laadpunt is sneller dan het andere. Dat wordt uitzoeken en wennen voor de chauffeurs.”
Tijd om transitie in te zetten
De eigenaars van het transportbedrijf kijken erg uit naar de komst van de Volvo FH en FM Electric’s. Het is tijd om de transitie nu echt in te zetten binnen het bedrijf, stelt Van Dobben. “We zijn vanwege onze ligging een ideale partij om vanuit onze twee hubs duurzaam de Last Mile Delivery te doen. Zo hebben we alle kozijnen en schuifpuien voor de Zalmhaventoren en de wanddelen, ramen en kozijnen voor de Cooltoren geleverd aan de bouwplaatsen in de stad.”
Ondertussen onderzoekt het bedrijf de mogelijkheid tot het plaatsen van zonnepanelen op 8000 m2 daken, maar ook het hergebruiken van afvalstromen en resthout uit de Transportkisten Fabriek. Van Dobben: “Er valt overal wel te verduurzamen, maar het kost tijd en geld. We moeten zorgen dat lokaal emissievrij uiteindelijk regionaal en landelijk emissievrij wordt. En dat duurzame energie ook echt duurzaam is. Zo maken we de snelweg groener!”
Tips voor andere ondernemers
- Maak vooral gebruik van subsidies, zoals de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) op 4 april 2023. Wees er snel bij, want de aanvragen gaan snel.
- Doe goed vooronderzoek en kijk naar wat nodig is qua infrastructuur en laadpunten.