Peter Schaeken van LIPS+ en Marie-Jose Baartmans van Breytner ontmoeten elkaar op een netwerkbijeenkomst van Logistiek 010 in 2015. Zero-emissie transporteur Breytner beschikt over elektrische vrachtwagens én over een Logistiek Ontkoppelpunt (LOP) in Rotterdam. LIPS+ is een landelijke textielverzorger met een grote vestiging in Tiel die diverse verzorgingshuizen in Rotterdam bedient. Hoewel de praktijk soms wat weerbarstiger is, waren vanaf het begin alle ingrediënten voor een mooie samenwerking aanwezig.
Schone was, schoon vervoer
Voor de samenwerking met Breytner pendelde LIPS + met dieseltrucks tussen Tiel en Rotterdam. Hoewel ‘s morgens al vroeg vanuit Tiel werd gestart, was de realiteit toch dat er vaak in de spits rondom Rotterdam werd gereden. Met alle vertragingen van dien. Nu wordt dat anders aangepakt.
In de middag worden de wagens van LIPS+ geladen, hierbij wordt gebruik gemaakt van wissellaadbakken. Na de avondspits wordt er naar het LOP van Breytner aan de rand van Rotterdam gereden. De wissellaadbakken worden overgezet op de 100% elektrische vrachtwagen van Breytner. Dankzij de wissellaadbakken is het overladen van de was niet nodig en komt er verder dus ook niemand aan de schone was. Het gevolg is dat er niet alleen buiten de spitsen kan worden gereden maar ook dat de lading stil en schoon wordt vervoerd zonder uitstoot van uitlaatgassen.
Hogere kosten
Het gebruik van de elektrische vrachtwagen in de stad, brengt voor LIPS+ hogere kosten met zich mee. En de aanschaf van een eigen elektrische vrachtwagen zit er voorlopig nog niet in. Maar er zijn ook voordelen te benoemen. Schaeken: “Doordat we nu in de avond rijden en een toename hebben van 40 naar 72 rolcontainers betekent dat een flinke besparing op de transportkosten tussen Tiel en Rotterdam. Dat compenseert voor een deel de extra kosten voor het elektrisch vervoer. Om de business case bij de start rond te maken heeft De Verkeersonderneming en Connekt – Topsector Logistiek met een cofinanciering bijgedragen. Elektrisch vervoer behoeft de laatste tijd bij de klanten minder uitleg, ze zien direct de voordelen voor de stad. Wel brengt het op deze manier andere levertijden met zich mee. Je moet dan echt een aantal weken in een pilot laten zien dat dit het interne proces van de klant niet verstoort.”
Veranderingen
De veranderingen en de aanpassingen die gepaard gaan met het elektrisch vervoer liggen overigens niet alleen aan de kant van de klant. Daar weten Schaeken en Baartmans over mee te praten. “Andere levertijden betekent ook een andere flow in de fabriek en mogelijk aanpassing processen”. Dat was voor onze mensen zeker wennen. Toch heeft LIPS+ deze overstap gemaakt. Omwille van de wensen van de klant, maar ook omdat we klaar willen zijn voor de toekomst. Dieseluitstoot in de stad behoort binnenkort echt tot de verleden tijd. Als de stad op slot gaat, dan hebben wij de oplossing!”.
Ook Breytner weet dat elektrisch vervoer andere eisen stelt. Baartmans: “Voor elektrisch rijden heb je een ander type chauffeur nodig. Eentje die met gevoel én verstand rijdt. Het elektrisch rijden moet je begrijpen, met hart en ziel doen. Je moet slim naar de routes kijken. Je kunt niet zomaar de snelwegen op de ruit van Rotterdam nemen en 80 kilometer gaan rijden. Je moet kiezen voor het onderliggend wegennet en wat rustiger rijden. Daar is inzicht voor nodig. Een chauffeur kan deze business case maken of breken, dus het selecteren van de juiste chauffeurs is van groot belang. Schaeken vult aan: “Voor ons is de chauffeur van doorslaggevende waarde. Je kunt nog zo schoon wassen en vouwen, de chauffeur is degene die binnenkomt bij de klant en het visitekaartje is. Dat zit bij Breytner wel goed.” Breytner en LIPS+ zien elkaar dan ook meer als partner dan als opdrachtgever en klant.
Initiatieven
Schaeken zit al weer vol met ideeën om de efficiency nog verder te vergroten. “Omdat we drie keer per dag met wissellaadbakken bij de zorginstellingen komen, zijn we ook in staat om andere goederen mee te nemen. Daarom zoeken we nu bedrijven om mee samen te werken. Ook particulieren zijn een potentiële partij. Zo zouden we ook de was voor bijvoorbeeld ouderen die nog zelfstand wonen, kunnen verzorgen. De uitdaging is om de ‘last-mile’ van het elektrische vervoer in de stad zoveel mogelijk te bundelen.”
Optimalisatie
Baartmans en Schaeken zijn enthousiast over hun samenwerking. Baartmans: “Wij hebben samen met LIPS+ een statement neergezet door te zeggen dat we dit gaan doen en door het ook daadwerkelijk te doen. We hebben het voor elkaar gekregen. Ook al was er een lange adem voor nodig. Tenslotte zijn we het traject al in 2015 gestart. Het is ook een compliment aan De Verkeersonderneming dat die zo lang met ons hebben meegedacht. En ons hebben voorzien van een cofinanciering die heeft geholpen om dit van de grond te krijgen. De business case is echter nog niet rond. Op dit moment zit op elektrisch vervoer weinig marge. Een aanschafsubsidie is dan ook nodig indien je zero emissie transport wilt laten opschalen in de Nederlandse steden. We moeten de komende periode nog flink optimaliseren om op eigen benen te kunnen staan. Als de klant er niet meer voor over heeft, wordt het lastig. We hopen dat ook de gemeente Rotterdam verder met ons wil samenwerken bijvoorbeeld ten aanzien van nieuwe LOP-locaties. Een ding is duidelijk: elektrisch vervoer en LOP’s met de juiste faciliteiten zijn de toekomst!”
Interview met: Peter Schaeken en Marie-Jose Baartmans
Bedrijfstak: Textielverzorging voor de zorg en Zero-emissie transporteur
Bedrijfsgrootte: > 1200 medewerkers