“Samen komen we verder”

Een boot van de KRVE in de haven van Rotterdam

Dag en nacht rijdt de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) met wagens door de Rotterdamse haven om schepen vast en los te maken. Dat zijn heel wat kilometers die straks uitstootvrij moeten zijn, ruim 3 miljoen per jaar. Om te weten wat er in de energie- en laadinfrastructuur van de KRVE moet gebeuren, doet de vereniging momenteel de energiescan van Bluekens EV. De eerste samenwerkingen voor de grote stappen op weg naar nul, zijn al tot stand gebracht.  

Roeiers rijden met hun winchwagen naar de wal in de havens. Daar stappen ze vervolgens in werkboten en varen af en aan om trossen van de schepen naar de kant te varen. Aan wal takelen de winchwagens de trossen omhoog met een gemotoriseerde katrol (zie afbeelding). Specialistische voertuigen die de KRVE zelf ontwikkeld heeft. 

 

Enorme operatie 

De winchwagens vertrekken vanaf vier locaties: de Waalhaven, Botlek, Europoort en Maasvlakte. De roeiers rijden vanaf daar door het hele havengebied waar de schepen binnenkomen en vertrekken. In totaal beschikt KRVE over een wagenpark van 46 wagens. Dit verduurzamen is een enorme operatie en heeft wat voeten in aarde. “Dat doen we stap voor stap”, zegt Sjoerd van Maanen, bestuurslid bij KRVE. “Omdat we heel wat uitdagingen tegenkomen op weg naar nul.

 

Onze wagens zijn 24/7 beschikbaar en de actieradius is enorm. Een elektrische wagen moet het én lang volhouden én snel tussentijds kunnen laden.”


Om te beginnen is het
een te grote investering voor de 300 roeiers om in een keer over te stappen. KRVE is een vereniging met zelfstandige leden. Daarnaast is het praktisch niet te doen. Onze wagens zijn 24/7 beschikbaar, ze staan alleen stil voor onderhoud of als er schade is. De actieradius is enorm, vanuit de Waalhaven heen en weer naar de Maasvlakte alleen is al 90 kilometer en daar rijden we heel wat af en aan. Dit betekent dat een elektrische wagen het én lang vol moet houden
én snel tussentijds moet kunnen laden. Verder lopen we tegen de netcapaciteit aan: we hebben gewoon te weinig stroomvoorziening en de stroom die er is, heeft te weinig vermogen.”  

 

Wat de energiescan ons nu al gebracht heeft, is samenwerking. Via Bluekens EV zijn we in contact gekomen met het Havenbedrijf.”


Samenwerken is de sleutel
 

Een interessante casus dus. Om de KRVE goed te begeleiden op weg naar nul, koppelde de logistiek makelaar van Logistiek 010 de vereniging aan Bluekens EV voor een energiescan. Hoe staat het met de energie- en laadinfrastructuur van de KRVE? Wat zijn de kansen, en wat de uitdagingen? En wat zijn dan eventuele oplossingen?  

 

Lees hier meer over wat de energiescan van BluekensEV inhoudt.

 

Het oriënterend gesprek met Bluekens EV heeft plaatsgevonden en de energiecijfers van KRVE zijn kritisch tegen het licht gehouden. Ralph van den Boogaard, net als Sjoerd ook bestuurslid van KRVE, vult zijn collega aan: “We zijn er nog volop mee bezig; het rapport is nog in de maak. Wat het ons nu al gebracht heeft, is samenwerking. Via Bluekens EV zijn we in contact gekomen met het Havenbedrijf. Samen zijn we om tafel gaan zitten om de knelpunten waar we in de haven tegenaanlopen, zoals voldoende laad- en netcapaciteit en genoeg snelladers, te bespreken. Voor eventuele oplossingen hebben wij weer Charles Janssen van Opcharge uit ons netwerk erbij betrokken. Zo komen we verder, door samen in gesprek te zijn en ieders expertise in te zetten.”

 

Geweten

 

Zolang als de KRVE bestaat, sinds 1895, zet zij in op innovatie. En nu dus ook verduurzaming, en daarvoor hebben ze meer dan een reden. Sjoerd: Als dienstverlener voor het los- en vastmaken van schepen in de haven, zien wij het als onze plicht om vanuit onze unieke positie bij te dragen aan de maatschappij. Klanten verwachten het ook van ons, iedereen heeft verduurzaming hoog op de agenda. Natuurlijk telt ook mee dat we straks, met de invoering van de ZES-zone, ons werk willen blijven doen. En moeten kunnen doen. Want als wij stilvallen, heeft de Rotterdamse haven een probleem, en dat willen wij liever niet op ons geweten hebben. 

Een witte auto met kabel van de KRVE voor het schip MSC Krystal.


Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?