Erasmus Koeriers is in 25 jaar uitgegroeid van studentenbedrijf tot een van de grotere koeriersdiensten in de regio Rotterdam. Al sinds 2016 is Erasmus Koeriers lid van Ecostars, een programma van de gemeente Rotterdam dat ondernemers helpt op weg naar schoon en slim vervoer. Hoe bereidt het koeriersbedrijf zich voor op de komst van de Zero Emissie Zone voor Stadslogistiek, de ZES-zone, in 2025? En hoe helpt Ecostars daarin?
Service en snelheid
“We hebben ons gespecialiseerd in spoedzendingen”, vertelt directeur Job Groen. “Al snel na onze start hadden we door dat service en snelheid voor onze klanten van groot belang waren. Toen maakten we hiervoor slim gebruik van de net ingevoerde OV-jaarkaarten voor studenten. Tegenwoordig bezorgen wij zendingen gewoon per bestelauto of (elektrische) fiets. Voor ons is het nog steeds een sport om 24 uur per dag, zeven dagen per week elke levering in zo min mogelijk tijd van A naar B te krijgen.”
“De elektrische fietsen zijn duidelijk het meest populair bij onze medewerkers, voornamelijk studenten. Minimale inspanning met maximaal resultaat.”
Locatie in de ZES-zone
Erasmus Koeriers is gevestigd in het centrum van Rotterdam en ligt straks midden in de beoogde ZES-Zone. Het is voor het bedrijf daarom extra belangrijk om zich op tijd voor te bereiden op schoon vervoer. Naast de zeven eigen bestelauto’s en elektrische fietsen, huren ze ook veel transport in. Zo kunnen ze per zending het meeste geschikte voertuig kiezen. Want de koeriers vervoeren echt van alles: van een enkele foto tot een grote lading breekbaar porselein. Job Groen zegt dat ze in het stadscentrum kleinere pakketjes vaak al met de fiets vervoeren. “Waarbij de elektrische fietsen duidelijk het meest populair zijn bij onze medewerkers, voornamelijk studenten. Minimale inspanning met maximaal resultaat”, lacht hij.
Switchen van voertuig
Ongeveer een keer per jaar heeft Groen een gesprek met de logistiek makelaar van Ecostars. Hierin bespreken ze hoe het Erasmus Koeriers vergaat bij de overstap naar schone en slimme logistiek. Want vanaf 2025 moeten alle zakelijke bestel- en vrachtauto’s in de ZES-zone uitstootvrij zijn en zo efficiënt mogelijk uitgevoerd worden. Omdat het bedrijf juist gespecialiseerd is in spoedzendingen is het efficiënter bundelen van vervoersstromen voor hen lastig. Daarom bekijken ze ook de mogelijkheden van een overslagpunt aan de rand van de ZES-zone. Een plek waar je wisselt van een diesel of benzinevoertuig naar een elektrische auto of bakfiets. Deze laatste zal hij waarschijnlijk het eerst aanschaffen voor het transport van kleinere pakketten in het centrum van Rotterdam. Want zegt Job: “Onze auto’s rijden per dag gemiddeld zeker 340 kilometer en daarmee hebben elektrische auto’s voor ons nu helaas nog een te kleine actieradius.”
“Kijk als ondernemer op bijvoorbeeld autosites voor tips. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven zodat je met de tijd kunt meegroeien.”
Nieuwe waardering, minder sterren
Sinds kort werkt Ecostars met een nieuw waarderingssysteem waarbij bedrijven in twee verschillende groepen zijn verdeeld. Ecostars City voor bedrijven die regelmatig ritten hebben in de binnenstad. En Ecostars Road voor bedrijven die regelmatig op de wegen rond Rotterdam rijden. Voor Erasmus Koeriers betekende de nieuwe systematiek dat hun vier sterren-notering is vervangen voor een ster. “Dat vond ik wel jammer hoor. Natuurlijk gaan we wel weer gewoon door, dat moet ook wel.” Zo houden ze zelf in de gaten wat er technisch aan mogelijkheden bijkomt. En dat doet Erasmus Koeriers deels gewoon via internet. “Dat raad ik echt alle ondernemers van harte aan! Kijk af en toe eens op bijvoorbeeld autosites voor tips. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven zodat je met je bedrijf met de tijd kunt meegroeien.”
Wil jij ook persoonlijk advies afgestemd op jouw bedrijf?
Bereid je voor op de ZES-zone en maak vandaag nog een afspraak met onze logistiek makelaars via ecostars@rotterdam.nl voor een persoonlijk advies op maat. Het gesprek levert je al een Ecostars-ster op. Lidmaatschap van Ecostars is gratis, ongeacht de grootte van het wagenpark.