Van Rees uit Rotterdam heeft al sinds 1819 een passie voor thee. Het begon allemaal met Jan van Rees, die thee importeerde en de bestellingen met paard en wagen rondbracht. Inmiddels is Van Rees onderdeel van Amsterdam Commodities N.V. (Acomo) en is het bedrijf de grootste onafhankelijke theehandelaar ter wereld. Vanuit Nederland levert het bedrijf onder andere aan klanten in Groot-Brittannië. De tijd van paard en wagen ligt inmiddels ver achter hen. Het nadenken over slim en efficiënt vervoer niet.
Tjeerd Lekkerkerker is Logistiek manager bij de Van Rees Group. “Onze inbound stroom gaat met de barge van Rotterdam naar Oosterhout en het laatste stukje over de weg naar Dongen. Het streven was om ook deze outbound stroom via de barge te vervoeren, maar onderzoek wees uit dat de transittijd soms iets te lang was. Tot voor kort reed onze vervoerder daarom met een lege container uit Rotterdam naar Dongen om bij onze fabriek te laden. Het klant specifiek thee blenden is een uitdagende klus. Theeën, uit misschien wel vijf of zes oorsprongslanden, worden geblend om te voldoen aan de constante smaak die de klant eist, het gehele jaar door. Door deze multi origine samenstelling, de transittijd en vertragingen in de Rotterdamse haven komt de productie onder druk te staan en hebben wij soms die laatste uren nodig om een tijdslot bij de rederij te halen. Dat is de reden dat voor de export van dit traject gekozen is voor vervoer per trucks naar de haven.”
Efficiënt vervoeren
Op een evofenedex congres hoorde Lekkerkerker over de werkzaamheden van De Verkeersonderneming. Het idee dat je vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemen zo efficiënt mogelijk probeert te vervoeren, dus zonder lege containers op de heenweg en zoveel mogelijk buiten de drukke spitsen sprak hem wel aan. “Na nieuwe onderhandelingen met potentiële vervoerders heb ik deze KPI zwaar laten meewegen. Een van de vervoerders heeft toen zelf de oplossing aangedragen om niet helemaal vanuit Dongen naar de Rotterdamse haven te rijden, maar vanuit Moerdijk rechtstreeks naar Engeland te varen. Omdat we het samen snel eens waren, was het eigenlijk vrij eenvoudig om het voor elkaar te krijgen. Het delen van de data was door de terughoudendheid van de vervoerders nog het meest lastig,” aldus Lekkerkerker.
Slipsheets
Bij Van Rees hebben ze niet alleen de smaak van thee maar ook die van schone en slimme mobiliteit goed te pakken. Een volgende stap in het efficiënt vervoer is het vervangen van pallets door zogeheten slipsheets. Dit is een ladingdrager van karton die de pallet vervangt. Hout is schaars in Afrika en het is beter voor het milieu, daarnaast past meer lading in een container door een besparing op gewicht. Lekkerkerkerk: “Bij nieuwe tenders van vervoerders wordt ook meegewogen wat zij doen aan reductie van Co². Daarnaast zorgen we dat het noodzakelijke vervoer van medewerkers tussen het hoofdkantoor in Rotterdam en de fabriek in Dongen pas na de spits plaatsvindt.”
Communiceer met vervoerders
Lekkerkerker is trots op wat is bereikt en zou ook andere bedrijven willen oproepen aan de slag te gaan. “Ga met je vervoerder om de tafel. Bespreek de mogelijkheden. Vraag hen de barge -en spoormogelijkheden te onderzoeken. Vaak is er meer mogelijk dan vooraf wordt gedacht. Juist uit interacties met anderen komen mooie samenwerkingen voort. Face-to-face communicatie en netwerken zijn het meest effectief om op nieuwe ideeën te komen. Ik heb mij voorgenomen hier vaker tijd voor vrij te maken. De samenwerking met De Verkeersonderneming verliep prima. Zij hebben een neutrale, pragmatische aanpak. Het was prettig dat er een logistiek makelaar assisteerde in de aanvraag voor een bijdrage.
Interview met: Van Rees B.V., Tjeerd Lekkerkerker (Logistiek manager)
Bedrijfstak: Theehandel
Bedrijfsgrootte: > 120 medewerkers
Oplossingen: Van Rees heeft de goederenstroom voor een belangrijke klant in de U.K. verplaatst van Rotterdam naar Moerdijk. Hierdoor wordt voor het grootste gedeelte van het traject in Nederland Rotterdam ontzien in de ochtendspits.