Minder ritten door vervoer over water

Foto van de Maas, met op de achtergrond de Erasmusbrug en aan de rechterkant de Boompjeskade met twee nieuwe woontorens

Twee torens van 70 en 100 meter bouwen midden in de stad, ingeklemd tussen andere hoogbouw aan de drukke Boompjes. Dan is het een uitdaging om het logistieke proces zo efficiënt mogelijk in te richten, het liefst met zo min mogelijk vrachtverkeer. In een stad als Rotterdam is vervoer over water een logisch alternatief. “Op het water breiden we onze bouwplaats uit.”

Een ongestoord bouwproces, waar mogelijk schoon en slim. Dat was de drijfveer van Cordeel om te kiezen voor ritbesparing bij de bouw van Clubhouse Boompjes. “Op een klein oppervlak 342 appartementen de hoogte in bouwen en geen plek hebben voor tussenopslag riep bij ons maar één vraag op”, vertelt projectleider René Verkerk. “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we zo min mogelijk vrachtwagens op de bouwplek hebben? Want er hoeft er maar een in de file te staan en het logistieke proces wordt een chaos. Dan hebben we qua kosten een probleem, om nog niet te spreken over de stress op de werkvloer. Daarnaast is het slecht voor het milieu en geeft het alleen maar overlast in de stad.”

Clubhouse Boompjes biedt een nieuwe woonvorm midden in de stad waar delen voorop staat. In een groot aantal huurappartementen delen bewoners alle voorzieningen, op een slaapkamer met badkamer na. Alle bewoners van de torens kunnen gebruikmaken van deelauto’s, -scooters en -fietsen. Clubhouse Boompjes ligt aan De Boompjes, aan de voet van de Erasmusbrug en pal aan de Maas.

Op deze locatie midden in de stad was de vraag: hoe krijgen we zo min mogelijk vrachtwagens op de bouwplek?

Schip als verlengstuk van de bouwplaats

Met de Maas voor de deur was de oplossing voor Clubhouse Boompjes snel gevonden. Tussen oude, historische schepen ligt nu een modern ponton met een bouwkeet, buizen en wapening. “Containers staan op een ponton en de wapening wordt vanaf de fabriek per binnenschip hiernaartoe vervoerd. Het schip blijft zo lang als nodig liggen als verlengstuk van de bouwplaats.

De kade huren we van Erfgoedhavens; aanmeren is dus nooit een probleem. Het water biedt ook alle ruimte voor speciaal transport: met buizen van 30 meter lang voor de bouwkuip heb je al varend toch minder gedoe dan over de weg.”

De gevel monteren we vooraf en hijsen we op de bouwplek  in een keer naar boven.

Minder ritten door samenwerking in de keten

Behalve vervoer over water laat Cordeel zoveel mogelijk ‘prefab’ maken. In totaal bespaart het bouwbedrijf hiermee 550 ritten door de stad. Voor de prefabricage zocht Cordeel doelbewust samenwerking binnen de keten. “Voor de gevel zijn we met alle partijen die elk een onderdeel leveren aan tafel gaan zitten. Doel was alle onderdelen van tevoren samenvoegen en tot een geheel monteren. Eenmaal op de bouwplek hijsen we alles in een keer naar boven zodat het verder geen ruimte in beslag neemt. Zo voorkomen we ook dat alle leveranciers individueel op de bouwplaats staan met hun onderdelen.”

Subsidie voor bouwlogistiek

Voor dit pakket aan ritbesparing, vroeg Cordeel subsidie aan. De oprichting van een hub is een gedachte die het bedrijf in het achterhoofd houdt om ook later in het proces bij te blijven dragen aan schone en slimme stadslogistiek. “Voor de ruwbouw is dat geen optie, wel straks voor de afbouw zoals het sanitair, de installaties, binnenwanden en deuren. Ook daarvoor gaan we eerst met alle onderaannemers om de tafel. Zo huren we momenteel aan de rand van de stad een parkeerplaats die we ter beschikking stellen aan personeel van onderaannemers. Die komen dan vanuit daar met de fiets of het OV.”

Vraag ook subsidie aan!

Ben je aannemer en voer je werkzaamheden uit binnen de ring van Rotterdam? Dan kun je subsidie aanvragen als je minder ritten van en naar de bouwplaats maakt of deze schoon uitvoert. Je kunt subsidie aanvragen tot een maximum van 150.000 euro, bedoeld als een bijdrage aan de meerkosten voor slimme en schone bouwlogistiek. Lees hier meer over de voorwaarden en het aanvragen van de subsidie.

Meer weten over het project? Kijk dan op www.woontorensboompjes.nl


Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?