MAAT E-Mobility helpt bedrijven met de aanschaf, lease of huur van licht elektrische vrachtvoertuigen: één van de oplossingen voor Zero Emissie Stadslogistiek. Richard Kunst, accountmanager bij MAAT, ziet een grote toekomst voor dit type voertuigen. “Over een paar jaar zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken.”
Familiebedrijf MAAT houdt zich van origine bezig met groot transport. Bakwagens, trailers en trekkers, rood beschilderd met gele letters, rijden al tientallen jaren in en rondom Rotterdam en Antwerpen. Maar met de toenemende elektrificatie en de komst van ZES-zones heeft MAAT haar dienstverlening uitgebreid met MAAT E-Mobility: kleinere, 100% elektrische bedrijfsvoertuigen, onder anderen geschikt voor stadslogistiek.
Voor wie?
Bij MAAT kunnen bedrijven licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV) kopen, huren of leasen, inclusief onderhoud op locatie. “Aanschaf is op de lange termijn het voordeligst, omdat bedrijven gebruik kunnen maken van subsidies en fiscale voordelen. Maar niet iedereen kan die investering doen. Dan is lease of huur een goed alternatief.”
De voertuigen zijn bedoeld voor bedrijven die goederen vervoeren binnen de stadsgrenzen, zoals supermarkten of pakketbezorgers. Maar ook voor servicediensten of schoonmaakbedrijven. MAAT denkt altijd mee over het meest passende voertuig en de opbouw en inbouw hiervan. “Denk bijvoorbeeld aan een roldeur aan de zijkant van de wagen, zodat het makkelijk laden en lossen is op een stoep en er geen extra ruimte nodig is.”
Voordelen van LEVV’s
Volgens Richard is het gebruik van LEVV’s voor veel meer bedrijven geschikt, zonder dat ze dat zelf weten. “De bakker op de hoek kan voor bezorgingen in de buurt bijvoorbeeld een kleiner voertuig gebruiken in plaats van de dieselbus. En voor sommige voertuigen is alleen een brommerrijbewijs nodig.”
Rijden met een LEVV heeft daarnaast meer voordelen, vertelt Richard. “LEVV’s zijn klein en wendbaar. Ze passen in elk straatje doordat ze niet breder zijn dan 1 meter 40. Opladen kan gewoon met een stekker en hoeft niet met een laadpaal.”
Uitproberen
Bedrijven die een elektrisch vervoer willen uitproberen, kunnen dat via Logistiek 010 aanvragen. MAAT is één van de bedrijven die haar voertuigen hiervoor ter beschikking stelt. Bekijk hier het aanbod.
Anders denken
De inzet van LEVV’s vergt volgens Richard een andere manier van denken. “Een LEVV is geen 1-op-1-vervanging van een bestelbus. Je kan er bijvoorbeeld niet de snelweg mee op. Maar ik denk dat we moeten kijken naar wat wel mogelijk is. Met Zero Emissie Stadslogistiek moeten we onze bestaande processen anders inrichten. Er komen bijvoorbeeld steeds meer hubs. De meeste LEVV’s hebben een actieradius van 120-200 km. Vanuit een hub kom je daar een heel eind mee.”
Groei
Richard verwacht de komende jaren een grote groei in de vraag naar de licht elektrische vrachtvoertuigen. “Ik denk dat veel organisaties over zullen stappen op LEVV’s, maar nog wachten tot de datum van de invoering van de ZES-zone dichterbij komt. De levertijden zijn al aan het toenemen. Waar ik een beetje bang voor ben, is dat er straks een enorme explosie in de vraag komt. Wij proberen nu al voorbereidingen te treffen betreft het aanbod, maar ik denk dat het slim is om nu over te stappen en niet te lang te wachten.”