LabZES subsidie helpt PIKE superefficiënt en duurzaam bezorgen

Bas Faassen poseert bij een bezorgfiets van PIKE

Nooit meer wachten op een pakketje én minder uitlaatgassen in de stad. PIKE, een duurzame pakketbezorgingsdienst, zet de klant weer terug op zijn troon. De LabZES subsidie draagt daaraan bij. “Door automatisering kunnen we nog efficiënter en schoner bezorgen.” 

Zonder enige ervaring in de logistiek, startte Bas Faassen in januari 2021 PIKE. Via een app kan de klant bepalen hoe laat een besteld pakket thuis wordt bezorgd op een elektrische fiets. “In een markt die niet klantgericht is – ‘we komen tussen 12:00 en 17:00 uur langs’ – is PIKE het eerste bedrijf dat de klant wel als koning beschouwt.”

Geen geërgerde klanten meer én een schonere stad

Veel mensen herkennen het. Ergernissen over onduidelijke bezorgtijden, een pakket ophalen bij een ophaalpunt of buren die je pakket hebben, maar nooit thuis zijn. Dit was een belangrijke drijfveer voor Faassen. “Maar ik word vooral gek van al die vieze uitlaatgassen en dubbelgeparkeerde bestelbussen in de stad. Daar wil ik iets aan doen.”

Groene bakfietsen

De oplossing is volgens Faassen tot op de minuut nauwkeurig bezorgen met elektrische (bak)fietsen via PIKE. Voor dit idee ontving hij de LabZES subsidie. Daarmee kon hij de app laten integreren met belangrijke automatiseringssystemen, zoals Shopify. “Zo kan je bijvoorbeeld iets bestellen bij Susan Bijl en ontvang je het nog dezelfde dag – als je dat wilt – in huis.” Ook helpt de subsidie bij de groei van het bedrijf. “We hebben er bijvoorbeeld opvallende groene bakfietsen van gekocht, die we inzetten voor de grotere pakketten.”

Faassen hoopt meer samenwerkingen met ondernemers in en buiten Rotterdam te starten en zo de groei van PIKE aan te jagen. “De boetiekklanten zijn goede klanten, maar zij vormen nog niet het volume waarmee we flink kunnen groeien. Grote winkelketens als Zara hebben wel volume, maar hun distributiecentra staan in andere steden, zoals Lelystad. In de toekomst willen we elektrische bussen inzetten om de pakketten daar op te halen.”

Focus op Rotterdam

Als ‘broekie’ zonder ervaring in de logistiek, is Faassen al een eind gekomen. Zijn tip is om overal ‘ja’ op te zeggen. “Vertrouwen hebben en creatief zijn. Je moet het gewoon gaan doen en juist buiten de gebaande paden denken.” De voormalig sportmarketingstudent is inmiddels bezig met uitbreiding naar andere steden. “Maar voorlopig ligt de focus op Rotterdam. Ik hoop dat we met PIKE een transitie naar niet alleen CO2-neutrale, maar ook klantvriendelijke pakketbezorging zetten.”

Subsidieregeling

Helaas kun je je niet meer aanmelden voor de LabZES subsidie. Wil je een project opstarten dat bijdraagt aan schone en efficiënte stadslogistiek? Misschien kunnen wij je helpen met een eenmalige financiële bijdrage. Op deze pagina kun je  andere subsidies en fiscale voordelen bekijken.


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?