“Honderdduizenden vrachtwagens rijden per jaar leeg door het land. Ze vervoeren letterlijk lucht en dan heb ik het niet over de banden.” Rob de Vogel van Rotterdam Freight Management (RFM) schudt vol onbegrip zijn hoofd. Leeg rijden is niet alleen ongunstig voor de transporteur maar is mede een veroorzaker van onnodige files, vertragingen en milieubelasting. RFM werkt aan de oplossing door het koppelen van vrachten en vervoerders.
De Vogel: “We staan dagelijks in contact met een aantal vaste transporteurs en inlandterminals, op zoek naar lege containers of chauffeurs die gelost hebben en een vracht mee terug kunnen nemen. Als het nodig is dat ze daarbij een klein stukje moeten omrijden, doen we dat.” Vogel rekent snel voor hoe gunstig het is om de vracht te matchen. “Elke kilometer die je rijdt, kost ongeveer 1 euro aan brandstof, chauffeurssalaris en afschrijving op de vrachtauto. Een lege rit kost alleen maar en levert niets op. Door ook vol terug te rijden, ook al moet je een stukje omrijden, is altijd vele malen interessanter. In onze sector is 1000 kilometer niets. Tel uit je winst! En dat is dan nog alleen de transporteur. Een partij als het containertransferium in Alblasserdam kan jaarlijks 50.000 containers overslaan. Als ze er hiervan 20.000 weten te matchen, dan levert dat een extra netto winst van 1,3 miljoen op. Terminal, importeur en exporteur kunnen dit bedrag verdelen. Matchen levert een prima business case op.”
Door te matchen realiseert De Vogel een dagelijkse besparing van zo’n 30 transporten op de weg. Daarmee zijn we er nog niet. Hij ziet veel meer besparingsmogelijkheden.
Centrale transferia
De Vogel legt uit: “Grote bedrijven hebben allemaal hun eigen inlandterminal. Zo heeft IKEA er één in Oosterhout, Ricoh in Bergen op Zoom en Hema in Utrecht. Er is sprake van een enorme versnippering. Men zou al deze terminals moeten samenvoegen tot drie centrale transferia. Als alle verladers dicht bij elkaar zitten, is het vele malen makkelijker om ladingen te matchen. Alleen dan is het mogelijk dat een binnenvaartschip geregeld met 100-150 containers naar één terminal vaart.”
Het mooiste zou dan zijn als er dan ook nog één soort algemene container wordt gebruikt. Dan kan je die onbeperkt omwisselen. Volgens De Vogel is dit vooralsnog toekomstmuziek
Naast concentratie zou er volgens De Vogel ook gewerkt moeten worden met een groot ‘empty depot’. Daarmee zou een einde kunnen komen aan talloze kleine inlanddepots die inefficiënt zijn en niet bevorderen dat lading wordt gematcht. Geopperde locaties voor de grootschalige, centrale depots zijn Amsterdam en Moerdijk. “Niet alleen zou dit grootschalige containermatching mogelijk maken, het kan ook een oplossing vormen voor de enorme congestie waar de terminals op de Maasvlakte mee kampen”.
Het kan efficiënter
De Vogels is duidelijk in zijn mening. “Het kan efficiënter. Tegelijk zien we al jaren dat ingrijpende veranderingen heel langzaam gaan. Een echte klapper wordt pas gemaakt als er een gestructureerde aanpak komt waaronder sleutelpartijen hun schouders zetten.”
RFM is tevens actief op de Marktplaats voor Logistiek van De Verkeersonderneming. Via hun eigen website containermatch.nl kunnen verladers elkaars ladingen matchen en vele transportkilometers besparen.
Interview: Rob de Vogel
Functie: Directeur en ‘matchmaker’
Bedrijf: Rotterdam Freight Management
Bedrijfstak: Logistieke dienstverlening
Oplossing: ‘container-matching’ (koppelen van heen- en terugvervoer)