Tachtig gezonde broodjes en een paar liter verse groentesoep. Met een overdekte vrachtfiets heeft Vreugdenhil net een bestelling afgeleverd bij het oogziekenhuis in hartje Rotterdam. Eigenaar Marco Vreugdenhil is om meerdere redenen heel tevreden met de Citkar, zoals de vrachtfiets heet. ‘Alles past er prima in en leveringen gaan lekker snel’.
Hij schafte de overdekte vrachtfiets aan toen hij november 2021 zijn tweede winkel opende. Naast de Lusthofstraat vind je Vreugdenhil nu ook in de Van Vollenhovenstraat. Door de drukke stad, over de Maasboulevard en dan laden en lossen in het hectische Scheepvaartkwartier, daar wilde hij een snelle en praktische oplossing voor. En schoon, want hij wilde ook alvast voorbereid zijn op de ZES-zone die vanaf 2025 ingaat.
Het is even een investering maar je krijgt er alleen maar voordelen voor terug.
Lage gebruikskosten
Zo’n 35 kilometer per week rijdt hij er nu mee. De Citkar werkt met een trapondersteuning en een accu en kan een snelheid aan van zo’n 25 km per uur. Marco heeft zich goed laten informeren door een dealer en een proefrit gemaakt, en toen was hij snel overstag. Oké, het was een investering – ‘je hebt er een klein autootje voor’ – maar er zijn vooral veel voordelen. ‘Het is supersnel, in parkeren heb ik geen kosten, ik betaal geen wegenbelasting, heb weinig onderhoud en voor het laden van de accu heb ik niks extra’s hoeven doen – stekker in het stopcontact en klaar.’
Rijdende reclame
En, misschien wel het allerleukste: het is echt een rijdende reclamezuil. De collega’s die de bestellingen rondbrengen krijgen regelmatig positieve reacties van voorbijgangers als ze met het karretje de stad doorkruisen. Of de zaken nog beter gaan door de Citkar, durft hij niet te zeggen. Dát het beter gaat wel. ‘De vraag naar groenten en fruit door bedrijven is sinds Covid alleen maar toegenomen, iedereen is blijkbaar gezonder gaan leven.’
Sparen voor meer schoon vervoer
Voor de bestellingen buiten de stad heeft hij nog een brandstof gedreven bestelbus. Tot 2025 gaat hij sparen om deze te vervangen door een elektrische variant. Welke dat gaat worden, weet hij al. ‘Citroen heeft een nieuw busje, in een retro-variant, die vind ik leuk.’ Wat hij dan wel gaat doen is op tijd en vóór de aankoop subsidie aanvragen, want daar was hij met de Citkar net te laat voor. Jammer, maar het doet niets af aan hoe blij hij is met zijn keuze.
Marco’s tips voor andere ondernemers?
- Laat je niet misleiden door de aanschafprijs. In gebruik is een Citkar of een ander Licht Elektrisch Vrachtvoertuig juist een stuk goedkoper.
- Het is goed voor je naamsbekendheid en imago.
- Laat je van tevoren goed informeren en verdiep je vóór de aanschaf in subsidies.
- Praat erover met andere ondernemers in je straat en deel elkaars kennis en ervaring.