Euser en ABN AMRO slaan handen ineen voor aanschaf elektrische trucks

Vrachtwagen rijdt over een circuit

Convenantpartners Koninklijke Euser en ABN AMRO gingen de uitdaging aan: met behulp van een speciale leaseconstructie kon de Barendrechtse vervoerder van retail- en horecagoederen in maart 2022 twee elektrische vrachtwagens in gebruik nemen. “Niks doen is geen optie.”

Als grote vervoerder voor supermarkten en foodservice voelt Euser zich verantwoordelijk voor een bijdrage aan verduurzaming van de stadslogistiek. “We zijn koploper in onze sector en we zitten in de binnenstad. Als wij achterover gaan leunen, gebeurt er niks”, vertelt operationeel directeur Daniël Spetter.

 Euser rijdt bij het beleveren van supermarkten en horeca vooral korte ritten. Zwaar elektrisch vervoer, waarbij de actieradius ongeveer 200 kilometer is, is daarom een optie. Zo’n vijf jaar geleden gooide ABN AMRO, de financieel partner van Euser, het balletje over zwaar elektrisch vervoer al op. “Maar toen waren er alleen ombouwers van diesels op de markt”, vertelt Daniël. “Nu hebben truckfabrikanten elektrische vrachtwagens in het programma en zijn er meer mogelijkheden.”

Eigenlijk zijn er heel veel redenen om het niet te doen. Maar we wilden kijken naar hoe het wél kon

Grote investering

Zwaar elektrisch vervoer kent veel uitdagingen waarvan het kostenplaatje er een is. “Een elektrische trekker op zichzelf is al 3,5 keer zo duur als een diesel. En vaak moet je ook de laadinfrastructuur en netcapaciteit aanpassen. Dat kan oplopen tot honderdduizenden euro’s”, vertelt Daniël. “Eigenlijk zijn er heel veel redenen om het niet te doen. Maar we wilden kijken naar hoe het wél kon.”

Hoe het wel kon, daar wilde ABN AMRO wel over meedenken. “Wij willen bijdragen aan de energietransitie en zijn altijd op zoek naar hoe we onze klanten hierin kunnen ondersteunen”, vertelt Patrick Tijssen, accountmanager Transport & Logistiek bij ABN AMRO. “Ook voor ons was het een primeur. Normaal gesproken ken je het waardeverloop van een te leasen voertuig. Dan weet je voor hoeveel je het kan verkopen na afloop van de leaseduur. Nu is dat anders, want er is nog geen tweedehands markt voor.”

man staat voor 2 vrachtwagens van Euser te bellen
Daniël Spetter, operationeel directeur bij Koninklijke Euser

Succes dankzij samenwerking

Dankzij een leaseconstructie op maat, de DKTI-subsidie van de overheid en de bereidheid van Euser’s klanten om mee te betalen is het uiteindelijk gelukt. Retailpartner Albert Heijn bevoorraadt winkels in Den Haag en Rotterdam met een elektrische trekker. Partner HAVI doet dat voor de fastfoodrestaurants in de regio Rotterdam.

Investeren in laadinfrastructuur bleek niet nodig omdat Albert Heijn een groot, geavanceerd laadplein heeft, inclusief snelladers waar de voertuigen worden opgeladen. “Samenwerking is in dit project echt de sleutel geweest”, zegt Daniël.

Nieuwe subsidie voor zero-emissietrucks

Voor bedrijven die willen overstappen op emissieloze vrachtwagens komt binnenkort een nieuwe subsidie beschikbaar die een deel van de meerkosten vergoedt: de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Houd de website van RVO in de gaten voor updates rondom de AanZET subsidie.

elektrische vrachtwagen van euser staat geposeerd bij een vuurtoren

Leerproces

Voor Euser is het project vooral bedoeld om van te leren, want rendabel is het nog niet. “Elektrisch rijden vraagt een hele andere benadering. Veel dingen weten we nog niet. Hoeveel energie vraagt de koelmotor van de accu? Hoe beïnvloedt dat de actieradius? Wanneer kunnen we het beste laden? Welke routes moeten we rijden? Dat is allemaal data die we met TNO en Fontys de komende tijd gaan analyseren.”

 Ook ABN AMRO kan uit het project waardevolle informatie halen. Patrick: “We moeten weten hoe de ontwikkelingen in deze markt zijn. Hoe lang gaan accupakketten mee? Wat is de restwaarde van een tweedehands vrachtwagen? Die informatie helpt ons om in de toekomst vergelijkbare projecten te kunnen doen.”

Met het project geven beide partijen invulling aan de actiepunten die zij hebben opgesteld in Convenant ZES. Benieuwd welke dat zijn? Bekijk de actiepunten van Koninklijke Euser en van ABN AMRO.

Toekomst

Over de toekomst zijn beide mannen hoopvol, maar ook realistisch. Daniël: “De technologie van elektrische voertuigen gaat razendsnel, daar zie ik geen problemen. Maar voor een goed, dekkend laadnetwerk is nog veel werk te verrichten. Je moet vooruitdenken en beslissingen om te investeren nú durven te nemen.”

Patrick ziet hierin vooral een rol voor netbeheerders en overheden. “Er is samenwerking nodig tussen gemeentes en netbeheerders. Hoe kunnen zij ervoor zorgen dat er op bepaalde plekken, zoals bij Euser, voorrang komt zodat de transitie versneld kan worden?”

Benieuwd naar de plannen van gemeente Rotterdam op het gebied van laadinfrastructuur voor zwaar elektrisch vervoer? Lees hier de laadstrategie ‘Positief Geladen’.

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?