‘s Ochtends in Rotterdam Centrum voor 200 broodjes zalm, en ‘s middags via de zaak naar Rotterdam Noord voor een catering. Taste 2 bezorgt luxebroodjes aan bedrijven en rijdt daarvoor heel wat kilometers door Rotterdam. Een jaar geleden zette eigenaar Ted Straathof de stap naar elektrisch vervoer en hij is laaiend enthousiast. “Het is een investering, maar ik heb er nu al voordeel van.”
Al eerder speurde Ted folders en websites af naar een goede, elektrische bestelbus. Maar de beperkte actieradius hield hem tegen. “Dat was een paar jaar geleden nog 100 km op een dag. Ik rijd een kleine 120, dus overstappen was toen nog geen optie.”
Een betere wereld
Inmiddels kunnen de elektrische bestelbussen meer aan. De bestelbus die hij nu heeft aangeschaft, rijdt tot 350 km per dag en dat gaf de doorslag. Het maakte wel uit dat hij met Taste 2 en het bijbehorende familiebedrijf Kaaspaleis Blijdorp een goed jaar had gedraaid. Die financiële ruimte was mooi meegenomen. Maar zijn voornaamste reden om over te stappen was toch schoon vervoer. “Ik heb een kleine meid van drie, die wil ik ook een goede toekomst geven. En op een moment moeten we allemaal de stap maken, dan kun je maar beter op tijd zijn.”
Aanzienlijk minder kosten
Hij heeft er nu al voordeel van, vertelt hij. Sterker nog: Ted is enthousiast. Elektrisch vervoer rijdt heerlijk rustig en je hoeft niet meer te schakelen. Maar het mooiste voordeel is toch de besparing. Besparing op de kosten en het eeuwige ritje naar het tankstation. “Met de huidige dieselprijzen was ik wekelijks 180 euro per week kwijt, nu 180 euro per maand. Dat is wel even een verschil. Bovendien betaal je met een elektrische bestelauto geen wegenbelasting en de bijtelling is lager dan bij brandstofgedreven bussen. Opladen doe ik gewoon aan huis want ik rijd de wagen ook privé; ‘s avonds aan de lader en klaar. Ik vind het fantastisch, ik kan niet anders zeggen.”
De bestelbus en oplaadpaal heeft hij gevonden op eigen houtje. De autodealer tipte hem op Wallbox.com waar je laadpalen kunt bestellen en laten installeren. Beetje vergelijkend warenonderzoek leverde Wallbox op als beste resultaat. Met zijn boekhouder ploos hij de financiële kanten van het verhaal uit. Voor de SEBA subsidie 2020 was hij helaas net te laat, voor die van 2021 te vroeg – het koopcontract voor de bus was al getekend. Wel maakte hij gebruik van de investeringsaftrekregelingen: de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en de milieu-investeringsaftrek (MIA).
Subsidie verhoogd voor kleine ondernemers
Wil je dit jaar een nieuwe elektrische bedrijfsauto kopen, dan is er goed nieuws. Voor kleine ondernemers en non-profitinstellingen is het subsidiepercentage van de landelijke Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) verhoogd én kun je uitstel krijgen voor de vaststelling van de subsidie. Lees er hier meer over en vraag de subsidie zo snel mogelijk aan.
Goede laadinfrastructuur in de stad
Verder is hij een beetje in het diepe gesprongen, zegt hij zelf, maar hij heeft er nog geen dag spijt van. Oké, een puntje van verbetering dan: de actieradius zou voor hem nog wel iets groter mogen, maar hij verwacht dat dat steeds beter wordt. Over de laadinfrastructuur in Rotterdam is hij positief. “Ik vind het aantal laadpalen in de stad op dit moment best in orde. Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik thuis mijn eigen laadpaal heb. Dat kan ik iedereen aanraden.”
E-scooter voor kleine bestellingen
Zijn volgende stap in schoon vervoer is een elektrische scooter voor de kleine bestellingen in de stad. En zijn tips aan andere ondernemers? “Blijf meegaan met de tijd. Laat je goed informeren, maar wacht ook niet te lang met de overstap. Het heeft echt al voordelen. En maak gebruik van de subsidie en investeringsaftrek.”
Gratis advies
Heb je ook interesse in de overstap naar elektrisch vervoer, maar heb je geen tijd of zin om zoals Ted alles zelf uit te zoeken? Wij helpen je op weg! Vraag een gratis adviesgesprek aan, en wij vertellen je er alles over.