Efficiënte logistiek door netwerken en bundeling

Een man met een geel hesje aan loopt langs de voorkant van 3 geparkeerde vrachtwagens

Vanuit heel Europa tot aan de deur verzenden, maar wel op een efficiënte manier? Dat doet Berser, logistiek vervoerder uit Rotterdam. Directeur Remko Marks vertelt over de sleutel van het succes en de voorbereidingen richting de ZES-zone. “Iemand in Italië die een pallet wijn verstuurt naar Rotterdam, verwacht dat ik het daar aflever.”

Dagelijks bezorgt Berser honderden zendingen uit binnen- en buitenland in Rotterdam en de regio. Bijna vijftig jaar is het bedrijf actief in de logistieke sector en inmiddels uitgegroeid tot een sterke regionale vervoerder gespecialiseerd in palletvervoer. Ondanks concurrentie van grote partijen zoals DHL, houdt Berser de leveringen in eigen beheer, tegen vaste looptijden en marktconforme tarieven, ook voor kleine zendingen.

Bundeling

De sleutel tot dit succes zit hem volgens Remko in bundeling. “Wij zijn aangesloten bij verschillende partnernetwerken in Europa om volumes te kunnen bundelen. Deze netwerken leveren goederen bestemd voor Zuid-Holland die wij bundelen in de hub in Rotterdam.”

De grootste efficiëntieslag zit in bundeling. Daarmee bespaar je vrachtritten.

Dat bundelen gebeurt in de 2000 m2 grote overslaghub op bedrijventerrein Spaanse Polder. Elke nacht worden daar pallets en stukgoed per volle trailer aangeleverd. Die worden vanuit Rotterdam efficiënt op bestelroute gepland om zo min mogelijk kilometers te rijden. “Ik geloof dat de grootste efficientieslag te behalen valt in het bundelen van goederen, om daarmee zoveel mogelijk vrachtritten te besparen.”

Volgens Remko is het bundelen zowel economisch als duurzaam. “Hoe meer ton per kilometer je kunt vervoeren, hoe interessanter het wordt. Zowel financieel als in het beperken van je CO2-uitstoot.”

Een man met een geel hesje aan laadt een vrachtwagen in

Vanaf 2025 schoon vervoer de ZES-zone in

Het vervoer vanuit de hub naar de binnenstad van Rotterdam gebeurt momenteel nog met brandstof aangedreven bakwagens. Remko weet dat hij vanaf 2025 de ZES-zone niet meer in mag met deze voertuigen, dus oriënteert zich al op mogelijkheden voor uitstootvrij vervoer.

“Ik heb geïnformeerd bij onze leverancier, maar omdat wij pallets vervoeren hebben wij voertuigen met een bepaald laadvermogen nodig en een actieradius van minimaal 150 kilometer. Die modellen zijn nu nog niet op de markt.”

Remko verwacht dat de technologie zich snel genoeg ontwikkelt zodat hij op tijd voorbereid is voor de ZES-zone. “Dan weet ik zeker dat ik op 1 januari 2025 een elektrische bakwagen heb rijden.”


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?