Duurzaam elektrisch laden bij P van der Velden met de Supercharger

vrachtwagen staat te laden bij een grote batterij

P van der Velden Lease en Bedrijfswagens investeert in verschillende duurzame oplossingen. Een daarvan is een Supercharger (300 kWh) met batterijcontainer. De batterij helpt bij het voorkomen van netcongestie. “De batterij wordt geladen met zonne-energie. Je hebt geen zware netaansluiting nodig, zoals bij een normale laadpaal.”

Casper van der Velden is de tweede generatie die het familiebedrijf runt; een bedrijf met meer dan 40 jaar ervaring in lease, verkoop en onderhoud van diesel en elektrisch aangedreven bedrijfswagens. Hij vertelt met veel enthousiasme over de technologische ontwikkelingen in hun wagenaanbod. “We willen bij de voorhoede horen. Natuurlijk met oog op je verdienmodel, maar het is ook een stukje werkplezier.”

Financiële steun

Veel van de uitstootvrije oplossingen die de familie Van der Velden heeft ontwikkeld, vaak in samenwerking met andere partijen, zijn gesubsidieerd. “Die financiële steun is onmisbaar, want dat betekent dat je fouten mag maken en de ruimte krijgt voor betere oplossingen. Zo hebben we met DKTI-subsidies een betonmixer, een kraanwagen en een vrachtwagen omgebouwd tot elektrische bedrijfswagens. Via de RVO hebben we een kieperoplegger en twee betonmixeropleggers omgebouwd. Onderdeel van dat project was ook de Supercharger met batterijcontainer.”

een elektrische betonmixer
De elektrische betonmixer

Twee e-vrachtwagens snelladen

De Supercharger laadt vrachtwagens snel op zonder overbelasting van het stroomnet. Een belangrijke innovatie, zeker gezien de toenemende netcongestie in Nederland. De batterij kan tot 340 kWh aan zonne-energie opslaan, wat voldoende is om op een dag twee elektrische vrachtwagens op te laden. Van der Velden: “Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de batterijcontainer groter te maken, met meer opslag. Maar voor nu zien we dat ons aanbod voldoende is.”

Als wij dit al kunnen, wat kan een fabrikant dan allemaal wel niet ombouwen aan industriële wagens?

Van der Velden is trots op wat het bedrijf tot nu toe heeft gedaan voor uitstootvrij transport in de regio en kan niet wachten om nieuwe ‘ontdekkingen’ te doen. “We zijn nu bijvoorbeeld bezig met elektrische betonmixopleggers en leggen de laatste hand aan een elektrische kieperoplegger. Als wij dit al kunnen, wat kan een fabrikant dan allemaal wel niet ombouwen aan industriële wagens? Maar de intrinstieke motivatie en daarmee de afname ontbreekt vaak. Dat is het probleem.”

Aanbevelingen

Volgens Van der Velden ontstaat er pas echt een markt voor elektrisch industrieel transport als men ertoe wordt gedwongen. Zijn oproep is dan ook om zo snel mogelijk de ZE-zone te vergroten én aan te scherpen. “Want het kan toch niet zo zijn dat een supervervuilende betonmixoplegger buiten de ZE-zone valt, zoals nu wel het geval is?” Verder moet de focus volgens hem vooral op bouwtransport liggen. “Dat is de meest vervuilende sector. Kijk naar hoe er in Londen alleen nog maar elektrisch gebouwd mag worden. En ook aan het Binnenhof. Het is een kwestie van afdwingen. Alleen dan kunnen we met z’n allen grote stappen zetten naar een uitstootvrije toekomst in transport.”


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van: