De kortste weg naar efficiëntie: over water

Een kraan takelt waterlofts te water

Een waterwoning bouwen én in zijn geheel over water laten transporteren. Het was een dubbele primeur voor BIK Bouw. Op 18 november 2020 zwaaide de aannemer van het bijzondere project de laatste woningen uit op de bouwplaats. In totaal gingen achttien lofts over de Nieuwe Maas op weg naar hun ligplaats in de Nassauhaven, waar ze een drijvende, duurzame woonwijk vormen. BIK Bouw vertelt over de keuze om de woningen op een andere locatie te fabriceren en zo overlast te beperken.

Een geschikte bouwlocatie aan het water

Erik Versteeg, projectcoördinator bij BIK Bouw, was verantwoordelijk voor het uitvoeren van het bouwontwerp en vertelt over de logistieke uitdaging: “De Nassauhaven is niet erg geschikt als bouwplaats. We hadden veel bouwmateriaal dat kleine stukje Feyenoord in moeten vervoeren om de woningen op locatie te bouwen. Dat had voor veel overlast voor de buurt gezorgd.” BIK Bouw, van origine geen drijvend bouwer, ging daarom op zoek naar een alternatief. “We wilden een externe locatie waar we de woningen konden prefabriceren. Omdat de woningen in het water drijven, hebben we mogelijkheden onderzocht om aan het water te bouwen én over water te transporteren”.

“Toen de woning van 155.000 kilo voor het eerst loskwam van de grond was dat wel even kicken.”

 Prefabriceren in een oude scheepsbouwloods

Een oude scheepsbouwloods aan de Oostdijk in Bolnes – zo’n 6 kilometer van de Nassauhaven vandaan – bleek geschikt. “We hebben de woningen in de loods geprefabriceerd met lichtgewicht halffabricaten. Buiten op de kade hebben we betonnen drijflichamen gemaakt; de fundering van de waterwoningen. Daarop hebben we de casco’s gemonteerd en afgewerkt. Een kraanschip heeft de woningen op het schip getakeld, over de Nieuwe Maas naar de Nassauhaven gebracht en te water gelaten. Toen de woning van 155.000 kilo voor het eerst loskwam van de grond was dat wel even kicken.”

Voordelen van decentraal bouwen

Naast de overlast die deze manier van bouwen de buurt bespaart, heeft decentraal bouwen meer voordelen. “Wij werken veel in binnensteden. Parkeren is daar een crime. Bouwvakkers moeten parkeren en vrachtwagens moeten opgesteld worden. Nu hebben we gebouwd op een afgesloten bouwterrein waar we alle ruimte hadden. Dat is perfect.” Door decentraal te bouwen heeft BIK een bijdrage geleverd aan efficiënter vervoer, waarbij gebruik is gemaakt van de stimuleringssubsidie ritbesparing . “Van de tien timmermannen komen er vier op de fiets. We hebben hun bussen uitgeruimd en hun gereedschap in de loods gestald. Zo hoeven ze niet iedere dag met een bus vol spullen op en neer. Het verplaatsen van de bouwplaats van de binnenstad naar de Oostdijk loste eigenlijk meerdere logistieke problemen op.”

Buiten de gebruikelijke paden

Volgens Erik is er nog veel winst te behalen op het gebied van efficiënte bouwlogistiek. Aan andere bouwbedrijven geeft hij als tip outside the box te denken. “Denk buiten de gebruikelijke paden. Het verbaast mij, na al die jaren dat ik in de bouw zit, dat we nog steeds steentjes stapelen zoals de Romeinen dat 2000 jaar geleden deden. Het kan zo veel efficiënter. Bouwlogistiek kun je regelen aan de voorkant. Als je dat goed onder controle hebt scheelt dat uiteindelijk ook in de kosten.”

De logistieke maatregelen die BIK bouw ingezet heeft zijn mede mogelijk gemaakt door de stimuleringsregeling ritbesparing in de bouwlogistiek van de gemeente Rotterdam. Kijk op www.rotterdam.nl/loket/subsidie-bouwlogistiek/ om te zien of jouw bouwproject in Rotterdam ook in aanmerking komt voor subsidie.

www.bikbouw.nl


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?