Bundelen van goederenstromen

498

Foodservice groothandel Deli XL levert food en food-gerelateerde producten aan professionele keukens in Nederland. Bijvoorbeeld aan restaurants, hotels, snackbars en zorginstellingen. Deli XL levert vlees, kruiden, groente, frisdrank, servetjes enzovoorts in één rit. Hierdoor hoeft de kruidenier of de slager niet meer los naar de klant. Die levert op zijn beurt de producten af bij een groothandel van Deli XL. Vanuit daar gaan de producten gebundeld naar de verschillende keukens toe. Ook in Rotterdam.

Bundelen en verduurzamen tegelijk

‘Deli XL is een integrator’, aldus Hans van der Ster, Directeur Operations bij Deli XL. ‘Door de goederenstromen te bundelen voorkomen wij dat 1000 leveranciers bij 30.000 klanten voor de deur staan. Ook proberen we zoveel mogelijk klanten in een rit te beleveren. Een grote mate van efficiëntie, die veel voordelen heeft: minder brandstof, minder kosten en minder emissie.’ Daarnaast investeert Deli XL natuurlijk ook in verduurzaming. Zo is een nieuwe vrachtwagen altijd Euro 6 en rijden er al een aantal elektrische wagens rond. Bedrijfseconomisch is het nu nog niet mogelijk om daar volledig op over te gaan.

Innovatieve koelmotoren

Omdat Deli XL ook gekoelde en bevroren producten levert, zijn alle wagens uitgerust met een koelmotor. Nadeel van zo’n motor is dat hij CO2-uitstoot en dat hij redelijk wat lawaai maakt. Ook als de vrachtwagen stilstaat. Dat is niet prettig voor omwonenden en het is slecht voor het milieu. Van der Ster: ‘Omdat we graag innovatief willen zijn en blijven, zijn we op zoek gegaan naar een stil en emissievrij alternatief voor de huidige koelmotor. Dat alternatief is een koelmotor aangedreven door stikstof. We hebben contact gelegd met een fabrikant en zijn op dit moment bezig met een pilot. Dit lijkt vooralsnog een goede, werkzame en milieuvriendelijke oplossing te zijn.’

Meer verantwoordelijkheid voor de eindgebruiker

‘Als vervoerder willen we graag verduurzamen. Dat is voor een deel onze verantwoordelijkheid. Maar als je het mij vraagt ook zeker die van de eindgebruiker,’ aldus Van der Ster. ‘Het is juist die eindgebruiker die ons als vervoerder soms dwingt om milieuonvriendelijke beslissingen te nemen. Kijk bijvoorbeeld naar mensen die kleding online bestellen, deze retourneren en gelijk weer opnieuw bestellen. Zij dwingen vervoerders om meerdere keren in een korte periode met een kleine levering de stad in te gaan. Dan kunnen wij nog zo graag willen bundelen, maar tegen die vraag kun je dan gewoon niet op. Wat mij betreft moet de eindgebruiker zich hier bewust van gaan worden. Dit kan bijvoorbeeld door een kleine belasting per stop te gaan heffen. Op die manier zouden we de vraag vanuit de eindgebruiker wat meer kunnen sturen.’

DeliXL en Logistiek010

Deli XL is altijd bezig met het verduurzamen van de vloot. Op basis daarvan doet het bedrijf ook mee aan innovatieve projecten. Logistiek010 is daar één van. Van der Ster sluit af: ‘Daarnaast proberen we zoveel mogelijk aan tafel te zitten bij de gemeente én mee te denken over duurzame en schone logistiek.’

Initiatief van: