Bouwen op een ‘postzegel-bouwplaats’

BIK bouw optimaliseert bouwlogistiek Hulstkampgebouw

Het rijksmonument Hulstkampgebouw, gevestigd op het Noordereiland, wordt sinds 2019 door BIK bouw gerenoveerd. Aanliggend worden 28 nieuwe appartementen gebouwd. Een groots project, met een klein bouwterrein. “Een postzegel,” zegt projectleider Olaf de Langen met een knipoog. Optimalisatie van de logistiek is daarom erg van belang. “En omdat we klaar willen zijn voor de toekomst.”

Wie het stukje aan de Maaskade ter hoogte van het Hulstkampgebouw kent, weet dat er geen ruimte is voor een grote bouwplaats. In het derde kwartaal van 2021 moeten er 28 nieuwe appartementen staan, die verbonden worden door een vernieuwde garage onder het Hulstkampgebouw. Het monument wordt in de tussentijd ook gerestaureerd. Deze werkzaamheden leveren veel transporten op. Niet fijn voor de buurtbewoners. “Al die wagens die stationair draaien in de straat, dat willen we voorkomen. Het aantal ritten verminderen is daarom prioriteit”, vertelt De Langen.

Bouwhub: van zes wagens naar één rit

Door middel van een bouwhub aan de rand van de stad wil BIK bouw het aantal vervoersbewegingen naar de bouwplaats aanzienlijk verminderen. “Alleen al voor de nieuwe gevel komen zes verschillende leveranciers materiaal aanleveren. Als zij zich bij de hub kunnen melden en we het materiaal in één wagen samenvoegen, scheelt dat heel wat ritten. Daarnaast hebben wij meer grip op wie er de bouwplaats binnenkomt en wat er geleverd wordt.”

De hub moet er nog komen, in samenwerking met andere bouwbedrijven. Toch wordt er vanuit het project al hard gewerkt aan emissievrije logistiek, waarbij gebruik wordt gemaakt van de stimuleringssubsidie ritbesparing. “We regelen carpoolplaatsen, zodat onze mensen samen kunnen rijden en de parkeerdruk in de buurt vermindert. Ook maken we gebruik van elektrische bouwkranen en werken we met prefab materialen”, vertelt de projectleider. De voorgefabriceerde betonnen elementen komen just in time (JIT) aan op de bouwplaats, zodat ze direct verwerkt worden en geen ruimte in beslag nemen.

Minder werkdruk en faalkosten

Naast de ruimtewinst ziet De Langen nog meer voordelen van efficiënte en schone bouwlogistiek. “We verminderen het aantal ritten en daarmee overlast voor omwonenden. De ritbesparing zorgt tegelijkertijd voor meer structuur en overzicht. Hierdoor verminderen de faalkosten.”

De ‘nieuwe’ vorm van bouwlogistiek is volgens De Langen noodzakelijk. “Je ziet dat de gemeente Rotterdam naar die Zero Emissie Zone voor stadslogistiek (ZES-zone) toewerkt. Het is beter om daar nu tijd te investeren, zodat we straks de expertise kunnen toepassen. Daar ligt ook een maatschappelijk rol als ondernemer. We zijn een jong bedrijf en werken graag toekomstgericht. We moeten met z’n allen de bouwsector in beweging krijgen om de logistiek efficiënter, schoner en veiliger in te richten.”

De toekomstige bouwhub zal een groot verschil maken, denkt hij. Voor het Hulstkampgebouw, maar ook voor andere projecten. “Door slimme combinaties te maken, zal het aantal ritten flink afnemen. Pas naar de bouwplaats rijden als de – het liefst elektrische – wagen vol is en een retourvracht mee terug nemen naar de hub, bijvoorbeeld met bouwafval. Zo ziet de nieuwe bouwlogistiek er volgens mij uit. Daar moeten we met z’n allen aan werken.”


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van: