Bouwbedrijf Bakker Arkel is de overstap naar uitstootvrij vervoer gestart met de aanschaf van een eerste elektrische bestelauto. Jeroen Spruit, verantwoordelijk voor het wagenpark van het bedrijf, vertelt over de omslag die het bedrijf moet en wil maken. “Wij rijden veel in Rotterdam, dus we moeten er in mee. Maar we willen als middelgroot bedrijf ook graag vooroplopen in de transitie.”
Al meer dan 45 jaar is Bakker Arkel actief in de omgeving Rotterdam. Naast renovatie- en nieuwbouwprojecten verzorgt het bedrijf het onderhoud van zo’n 30.000 woningen in de omgeving Rotterdam. En daarvoor worden heel wat kilometers afgereden, ook binnen de toekomstige Zero Emissie Zone voor Stadslogistiek (ZES-zone). “We rijden rond met zo’n dertig dieselbussen. We waren al aan het nadenken over het vervangen van deze voertuigen voor uitstootvrije varianten. Maar toen we hoorden dat Rotterdam een ZES-zone krijgt, is het balletje gaan rollen.”
Geschikt voor elektrisch vervoer
Bakker Arkel ging in gesprek met een adviseur van gemeente Rotterdam, om te kijken hoe het bedrijf zich zo goed mogelijk kan voorbereiden op de ZES-zone. De bestelbussen die gebruikt worden voor onderhoudsklussen, bleken uitstekend geschikt voor vervanging door een elektrische. “De actieradius is natuurlijk vaak een drempel voor zakelijke rijders, maar voor deze klussen vervoeren we relatief weinig materiaal en rijden we maximaal 200 km per dag. Een elektrische bus is daarom rendabel voor deze klussen.” De adviseur inventariseerde de typen bestelbussen, de kosten, en adviseerde over een geschikte bestelbus.
Vraag ook een adviesgesprek aan
Onze adviseurs helpen je graag op weg met advies en praktische tips. Bijvoorbeeld over de mogelijkheden voor jouw bedrijf, de kosten, voorwaarden en voordelen. Lees hier meer over gratis en persoonlijk advies.
Laden op eigen terrein
Sinds maart 2022 rijdt deze elektrische bestelauto dan ook rond onder de vlag van Bakker Arkel. Jeroen, maar ook de monteurs zijn blij met de auto. “Het rijdt goed en ook de actieradius is voldoende. Soms hoeven we de auto niet eens ’s nachts op te laden.”
Opladen doet het bedrijf overigens in Arkel, waar het eigen laadpalen installeerde én 200 zonnepanelen heeft liggen. “Omdat we de auto overdag gebruiken, is het nog niet mogelijk de auto met eigen stroom op te laden. We hopen dat er snel technologie komt waarmee we de overdag opgewekte energie kunnen opslaan. Omdat die elektriciteit gratis is, neemt het rendement dan pas echt toe.”
Ik denk wel dat we andere bedrijven hebben wakker geschud.
Economisch én idealistisch
De motivatie om toch nu al aan de slag te gaan met schoon vervoer, noemt Bakker Arkel dan ook ‘een beetje economisch en een beetje idealistisch’: “We zitten bij diverse coöperaties waar we met andere organisaties samenwerken. Daar praten we vaak over hoe we de energietransitie mogelijk kunnen maken. We zijn nog zoekende, dat is het vervelende van pionieren. Maar ik denk wel dat we andere bedrijven wakker hebben geschud.”
De ambitie van het bedrijf is om in de toekomst alle bestelbussen te vervangen door een uitstootvrije variant, elektrisch of op waterstof. Voor andere bedrijven die aan de slag willen met schone en slimme stadslogistiek, heeft Bakker Arkel de volgende tips:
Begin met eigen energie opwekken
Met zelf opgewekte energie heb je ‘gratis’ elektriciteit. Als je dat hebt geregeld, zijn de volgende stappen makkelijker én goedkoper. Het vervangen van het bedrijfswagenpark is dan een logische volgende stap.
Deel je plannen met het personeel
Begin met mensen die enthousiast zijn. Vraag maar eens ‘wie wil er in een elektrische auto rijden?’ Dat zijn er meer dan je misschien denkt.
Gewoon beginnen
De auto is duurder in aanschaf, maar de kosten verdien je op lange termijn terug. Kijk niet naar de bezwaren, maar naar de mogelijkheden. Je moet gewoon beginnen!