Bij het Rotterdamse Erasmus Koeriers is geen werkdag hetzelfde. Deze spoedkoeriersdienst doet 24 uur per dag en 7 dagen per week ad hoc leveringen voor bedrijven. ‘Van envelop tot blokpallet fruit, als het spoed heeft, dan ben je bij ons aan het juiste adres,’ vertelt Job Groen, directeur van Erasmus Koeriers. ‘We hebben 12 voertuigen, variërend van auto tot bestelbusje. Voor elke lading kiezen we het meest geschikte voertuig. We leveren zelf door heel Europa. We doen dit met onze eigen auto’s of, indien er minder haast (of budget) is, via FedEx, DHL of UPS.
Erasmus op de chauffeurswedstrijd
Erasmus werkt met een pool van 45 flexibel inzetbare chauffeurs. Voornamelijk studenten. Afgelopen jaar deed Camiel Koch, een van deze studenten, mee aan de chauffeurswedstrijd. Samen met 10 andere chauffeurs uit Rotterdam streed hij zaterdag 29 oktober om de titel ‘Beste chauffeur van Rotterdam’. Groen: ‘Ondanks dat Camiel daar niet op het podium is geëindigd, heeft hij wel een hele mooie prestatie geleverd. Hij hoorde bij de beste 11 van de 200 chauffeurs die zich hadden aangemeld voor de wedstrijd. Daar ben ik trots op. Door de wedstrijd waren onze chauffeurs het afgelopen jaar overigens ook veel meer bezig met zuinig rijden. Dat merkte je echt.’
Rijgedrag monitoren met G-krachtmeter
Het monitoren van rijgedrag is niet nieuw voor Erasmus. Dit gebeurt al sinds 2007-2008 met een zogenaamde G-krachtmeter van TomTom Telematics. ‘Deze G-krachtmeter meter is gekoppeld aan de navigatie. Dit geeft ons op kantoor de mogelijkheid om het rijgedrag in de gaten te houden. Maar ook de chauffeur zelf krijgt zo nu en dan een melding via zijn navigatie. Tenminste, alleen als hij heel hard remt of te hard door de bocht gaat. Als hij netjes rijdt, dan hoort of ziet hij niks. Maar dan hebben wij ook niks te klagen natuurlijk,’ vertelt Groen. Sinds Erasmus met de G-krachtmeter werkt, is er een significante daling in het brandstofverbruik geregistreerd. Ook rijden chauffeurs minder om. Remt een chauffeur regelmatig té hard? Dan zegt dit wat over zijn rijgedrag. Dit wordt met hem besproken tijdens zijn beoordeling.
Erasmus en Ecostars
Erasmus heeft op dit moment 4 Ecostars. Een hele mooie score. Groen: ‘Uiteraard gaan we uiteindelijk voor 5 sterren. Die krijgen we als de laatste drie voertuigen worden uitgerust met een start-stopsysteem. Als deze voertuigen aan vervanging toe zijn, wordt de nieuwe aankoop hier zeker door geleid. Elektrisch rijden doen we nog niet, maar ik hoop dat we hier over 3 jaar wel aan toe zijn. Dit wordt voor ons ook pas interessant als we meer stadsritten hebben. De actieradius van een elektrisch voertuig is op dit moment zo’n 130 kilometer per laadbeurt. Maar onze voertuigen rijden 300 tot 500 kilometer per etmaal. Dus voor ons is hierin investeren nu nog toekomstmuziek.’
Meer informatie en aanmelden
Wilt u meer weten over de diensten van Erasmus Koeriers? Bekijk dan de website van Erasmus. Of wilt u zich ook aansluiten bij het ECOSTARS-programma? Dat kan. U leest er meer over op de pagina Ecostars.