Het project De Zalmhaven, van BAM Bouw en Techniek – Grote Projecten bestaat uit 6 bouwdelen. Blikvanger wordt de De Zalmhaven I, een woontoren van 215 meter hoog. De andere bouwdelen zijn De Zalmhaven II en III, woontorens van beide 70 meter hoog. Het project beslaat onder meer een serie aan hoogwaardige Herenhuizen in de plint, een parkeergarage en commerciële ruimten.
Verschillende bouwfases bestaan naast elkaar. Terwijl de bovenzijde van de toren nog in werkvoorbereiding is, zijn andere delen in ruwbouwfase of al in de afbouwfase. Dit maakt het een enorm veelzijdig en integraal project, met vele mooie uitdagingen.
Een dergelijk groot volume op zo’n klein oppervlak midden in de stad bouwen, vereist een andere aanpak. Dat geldt ook voor de bouwlogistiek. “We moeten wel innovatief zijn anders kan het niet” vertelt Wouter van der Zwan, logistiek manager. BAM heeft verschillende maatregelen genomen om de bouwlogistiek zo efficiënt mogelijk te maken. Prefab bouwdelen, bouwhub, bouwticket systeem, elektrisch vervoer. “We maken zodoende minder voertuigbewegingen in de stad en kunnen sneller bouwen”.
BAM heeft een logistiek plan waarin zoveel mogelijk prefab wordt gewerkt, ook voor de gevels. De Zalmhaven I wordt de grootste prefab toren ter wereld. “Waarom al het werk op de drukke bouwplaats uitvoeren als dat elders kan?” Aan de bouwhub aan de Keileweg worden verschillende onderdelen verzameld, gecombineerd en naar de bouwplaats gereden. Ook worden daar de kozijnen en puien alvast gemonteerd. “Minder ritten door de stad en korter bezig op de bouwplaats.” Deze maatregelen maken dat de bouw zelf het productiecentrum is, en de transporten die daar aankomen meteen verwerkt (Just-in-Time) kunnen worden. Gevolgen hiervan zijn weer voordelig voor de bouw en de omgeving: geen opslag en minder afval en geen opstoppingen van verkeer in en om de bouwplaats.
Het bouwticketsysteem bestaat uit een gesloten gebied, een tijdslot met een pasje en de tickets moeten ten minste vijf dagen van te voren zijn aangevraagd. Het is streng maar verbetert het werkproces enorm. “Je kan nu ten minste goed plannen want je weet precies wat wanneer komt”. Ook de gereedschappen worden twee keer per week vanuit de hub uitgereden. Onderaannemers moeten daarmee rekening houden. “In het begin was dat wennen voor iedereen en was er weerstand, maar nu loopt dat goed”.
De logistieke maatregelen die BAM ingezet heeft zijn mede mogelijk gemaakt door de stimuleringsregeling ritbesparing in de bouwlogistiek van de gemeente Rotterdam. Kijk op www.rotterdam.nl/loket/subsidie-bouwlogistiek/ om te zien of jouw bouwproject in Rotterdam ook in aanmerking komt voor subsidie.