Artikelen

Alternatieve brandstoffen, een infrastructuur voor elektrische laadpunten in de stad, subsidies- en stimuleringsregelingen. Bij stadslogistiek komt heel wat kijken. Kennis en informatie delen we daarom in de vorm van uitgebreide artikelen over uiteenlopende onderwerpen.

Filter resultaten

Schone logistiek Regelgeving

Gemeente Rotterdam in gesprek met marktondernemers over ZE-zone

Op dinsdag 17 september stonden medewerkers van de gemeente Rotterdam met een infokraam op de markt aan de Binnenrotte. Marktondernemers konden hier terecht voor informatie en vragen over de komende zero-emissiezone. In Rotterdam geldt een lokale regeling voor de marktondernemers. Medewerkers van de gemeente Rotterdam, de logistiek adviseurs en de leden van de Markt Adviescommissie […]

Ga naar artikel Gemeente Rotterdam in gesprek met marktondernemers over ZE-zone
Schone logistiek

Zo werkt Rotterdam aan laadbestendige bedrijventerreinen

De vraag naar laadmogelijkheden op Nederlandse bedrijventerreinen neemt toe. Maar bedrijven staan voor uitdagingen zoals netcongestie en ruimtegebrek. Rotterdam helpt bedrijventerreinen daarom met het project ‘Gebiedsgerichte aanpak logistiek laden’, dat bedrijven ondersteunt met een plan voor laadinfrastructuur en energieoplossingen. Nederland heeft zo’n 3.800 bedrijventerreinen, en ze spelen een sleutelrol in de toekomstige energievoorziening. Door elektrificatie […]

Ga naar artikel Zo werkt Rotterdam aan laadbestendige bedrijventerreinen

De opkomst van de elektrische vrachtfiets

In grote steden zoals Rotterdam bieden vrachtfietsen een innovatieve oplossing voor stadslogistiek. Deze fietsen vervoeren goederen snel en milieuvriendelijk door de stad. Wat zijn nog meer redenen om een elektrische vrachtfiets te rijden? En voor welk type bedrijven zijn vrachtfietsen vooral interessant? Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) schreef een brochure over de rol, kansen en […]

Ga naar artikel De opkomst van de elektrische vrachtfiets
Regelgeving

Verschil ZE-zone en milieuzone Rotterdam

De ZE-zone en de milieuzone in Rotterdam. Beiden zijn bedoeld om luchtkwaliteit en mate van uitstoot in steden te verbeteren. Wat is nu het verschil? ZE-zone (vanaf 01-01-2025) De ZE-zone is een van de maatregelen voor schone en slimme stadslogistiek in Rotterdam. Voor het vervoer van goederen mogen binnen deze zone alleen uitstootvrije bestel- of […]

Ga naar artikel Verschil ZE-zone en milieuzone Rotterdam
Schone logistiek

Eerste laadplein voor elektrische vrachtauto’s geopend

Het eerste laadplein voor elektrische vrachtauto’s is geopend in de haven van Rotterdam. Maar liefst 8 elektrische vrachtauto’s kunnen vanaf nu tegelijkertijd op de truckparking Bodaanweg in de Waalhaven laden. Dit laadplein is gerealiseerd door het Havenbedrijf Rotterdam samen met Truckparkings Rotterdam Exploitatie (TRE).   Het laadplein, of truck parking, is voorzien van 5 laadpalen […]

Ga naar artikel Eerste laadplein voor elektrische vrachtauto’s geopend
Schone logistiek Slimme logistiek Regelgeving Voordelen

De eindsprint naar de ZE-zone

Het laatste jaar voordat de ZE-zone van kracht wordt in Rotterdam, gaat in. Een spannende eindsprint voor ondernemers in Rotterdam die de stap naar uitstootvrij vervoer nog moeten maken. Voor hen heeft logistiek adviseur Paul van den Hurk nog een interessant subsidieweetje in petto. ‘Je bent een dief van je eigen portemonnee als je nu […]

Ga naar artikel De eindsprint naar de ZE-zone
Schone logistiek

Studenten Hogeschool Rotterdam bedenken oplossingen voor schone stadslogistiek

Op het terras van de Gele Kanarie bestelbusjes spotten? Het is een van de manieren waarop studenten van de Hogeschool Rotterdam ondernemers op weg helpen naar nul. Want eenmaal gespot benaderen de studenten hen voor analyse en advies. Het bedrijfsleven kan direct aan de slag met oplossingen en studenten werken aan hun CV. ‘Als Hogeschool […]

Ga naar artikel Studenten Hogeschool Rotterdam bedenken oplossingen voor schone stadslogistiek
Schone logistiek

Steeds meer snellaadvoorzieningen in de stad

In de overwegingen van ondernemers om over te stappen op elektrisch vervoer spelen de laadinfrastructuur en -capaciteit een grote rol. De belangrijkste vraag: zijn er genoeg laadpunten, en met name snelladers? Gemeente Rotterdam ziet steeds meer marktpartijen samenwerken aan oplossingen. Enkele voorbeelden: Shell heeft een deal met Karwei en Gamma, Eneco met Albert Heijn, PowerGo […]

Ga naar artikel Steeds meer snellaadvoorzieningen in de stad
Schone logistiek

Aandachtspunten voor het opladen van elektrische voertuigen op eigen terrein

Krijgt jouw bedrijf te maken met de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s? En overweeg je (een deel van) het wagenpark te elektrificeren? Dan kan het handig zijn om deze voertuigen op te laden op eigen terrein. Er zijn verschillende punten waar je rekening mee moet houden, wanneer je gaat laden op eigen terrein. Elektrische bestelauto’s […]

Ga naar artikel Aandachtspunten voor het opladen van elektrische voertuigen op eigen terrein
Slimme logistiek

Stadshubs: ruimte creëren voor efficiënte stadslogistiek

Hubs aan de rand van de stad spelen een cruciale rol bij het schoon en efficiënt bevoorraden van steden. In Rotterdam ontstaan steeds meer hubs, maar ruimte voor nieuwe locaties is schaars. Wat moet er gebeuren om te voldoen aan de vraag naar nieuwe stadshubs? Steeds meer stadshubs Rotterdam ziet steeds meer stadshubs ontstaan. De […]

Ga naar artikel Stadshubs: ruimte creëren voor efficiënte stadslogistiek
Schone logistiek

Wat is duurder: een bestelbus op diesel of elektriciteit?

Een veelgehoord bezwaar is dat elektrische auto’s of bestelbussen duurder zijn dan voertuigen op benzine of diesel. En dat klopt meestal wanneer je alleen naar de aanschafwaarde kijkt. Bereken je de total cost of ownership, dan ziet het kostenplaatje er vaak anders uit. We laten het verschil in kosten tussen een diesel- en een elektrische […]

Ga naar artikel Wat is duurder: een bestelbus op diesel of elektriciteit?
Schone logistiek

7 feiten en fabels over elektrisch rijden

Is een elektrische bestelbus aanschaffen nou duur, of toch niet? En hoe zit het precies met laden en de levensduur van de accu? We zetten de feiten en fabels over elektrisch rijden voor je op een rij. 1. Er zijn niet genoeg laadvoorzieningen Fabel. Nergens in Nederland hoef je met een lege batterij komen te […]

Ga naar artikel 7 feiten en fabels over elektrisch rijden

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?