Artikelen

Alternatieve brandstoffen, een infrastructuur voor elektrische laadpunten in de stad, subsidies- en stimuleringsregelingen. Bij stadslogistiek komt heel wat kijken. Kennis en informatie delen we daarom in de vorm van uitgebreide artikelen over uiteenlopende onderwerpen.

Filter resultaten

Van klein tot groot wagenpark: stappenplan voor depotladen

Of je nu 3 bestelbussen hebt of een vloot van 50 trucks, laden op eigen terrein vraagt om een goed plan. In dit artikel lees je welke stappen je kunt zetten en hoe de handboeken ‘Depotladen’ praktische voorbeelden en tips bieden voor kleine, middelgrote en grote wagenparken. Op 1 januari 2027 gaat de volgende fase […]

Ga naar artikel Van klein tot groot wagenpark: stappenplan voor depotladen
Regelgeving

De belangrijkste vragen en antwoorden over de zero-emissiezone

De handhaving van de zero-emissiezone is gestart en dat roept veel vragen op. Op deze pagina beantwoorden we de vragen die we op dit moment het vaakst krijgen van ondernemers. Zo ben je snel op de hoogte van wat er nu speelt en wat jij kunt doen.

Ga naar artikel De belangrijkste vragen en antwoorden over de zero-emissiezone
Schone logistiek

Elektrisch goedkoper dan diesel: zo zit dat

Een elektrische bestelauto is tegenwoordig vaak goedkoper dan een bestelauto op diesel. Dat komt door de bpm, maar ook door lagere kosten voor onderhoud, brandstof en verzekering. Om dat duidelijk te maken, laten we het verschil in kosten zien met een TCO-berekening. Wat is TCO? TCO staat voor Total Cost of Ownership: de totale kosten […]

Ga naar artikel Elektrisch goedkoper dan diesel: zo zit dat

Nieuwe elektrische laadstrategie in Rotterdam: dit moet je weten

Het aantal ondernemers dat elektrisch rijdt, neemt toe in Rotterdam. Dat is goed nieuws! Om deze groei door te zetten, zijn er meer laadpunten nodig. Het aantal laadpunten moet tot aan 2035 verviervoudigen. Gemeente Rotterdam heeft daarom een nieuwe laadstrategie gepubliceerd. Het uitgangspunt van de nieuwe strategie is dat gebruikers op elk moment kunnen laden, […]

Ga naar artikel Nieuwe elektrische laadstrategie in Rotterdam: dit moet je weten

Waterstof in de logistiek: waar staan we nu?

De norm is duidelijk: uitstootvrij vervoer wordt de komende jaren de standaard. Elektrisch rijden is in opkomst, maar waterstof is een serieus alternatief, vooral voor zwaarder of intensiever vervoer. Hoewel de techniek nog in ontwikkeling is, rijden de eerste waterstofvoertuigen al een tijdje rond. In Nederland zijn er inmiddels zo’n 15 tankstations actief of in […]

Ga naar artikel Waterstof in de logistiek: waar staan we nu?

Langere waarschuwingsperiode en landelijke ontheffingen

Gemeenten, brancheorganisaties en de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat hebben nieuwe afspraken gemaakt over de verdere invoering van de zero-emissiezones. Hoewel nog niet alles definitief is, zijn er een paar belangrijke ontwikkelingen die ondernemers in de gaten moeten houden. Sinds 1 januari 2025 zijn de eerste, meest vervuilende voertuigen (zoals emissieklasse 4 bestelauto’s) niet meer […]

Ga naar artikel Langere waarschuwingsperiode en landelijke ontheffingen
Schone logistiek Slimme logistiek

Hubs: nog niet booming, toch een slimme zet

Verwacht werd dat logistieke hubs aan de rand van Rotterdam een sleutelrol zouden spelen bij de invoering van de zero-emissiezone. Nu de zone formeel is ingesteld, blijft de daadwerkelijke vraag naar het gebruik van hubs achter, terwijl de voordelen van hubs overeind blijven.

Ga naar artikel Hubs: nog niet booming, toch een slimme zet
Regelgeving

Maastunnel: verbod op te hoge voertuigen

Op dinsdag 4 maart 2025 stelt de gemeente een hoogteverbod in bij de Maastunnel voor 3,9 meter en hoger. Dit betekent dat voertuigen hoger dan 3,9 meter niet meer door de Maastunnel mogen rijden. De gemeente stelt dit verbod in omdat de tunnel te vaak dicht moet door te hoge voertuigen. Het verbod gaat in […]

Ga naar artikel Maastunnel: verbod op te hoge voertuigen
Regelgeving

Ontheffingen zero-emissiezones: wat moet je weten?

Op 1 januari 2025 zijn in verschillende gemeenten in Nederland zero-emissiezones (ZE-zones) ingegaan, waaronder in Rotterdam. In deze zones zijn uiteindelijk alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s toegestaan. Ondernemers die (nog) niet aan de eisen van een ZE-zone voldoen, kunnen in aanmerking komen voor verschillende ontheffingen. Maar hoe vraag je een ontheffing aan, en waar moet […]

Ga naar artikel Ontheffingen zero-emissiezones: wat moet je weten?

De zero-emissiezone van Rotterdam is ingegaan!

Op 1 januari 2025 is de zero-emissiezone van Rotterdam ingegaan. Deze zone geldt voor bestel- en vrachtauto’s. Dit doet de gemeente om de luchtkwaliteit te verbeteren en de stad beter bereikbaar te houden. Bestel- en vrachtauto’s zorgen voor veel uitstoot van stikstof en fijnstof. Dit heeft gevolgen voor de gezondheid van de Rotterdammers. Daarom is […]

Ga naar artikel De zero-emissiezone van Rotterdam is ingegaan!
Schone logistiek

100 snellaadpunten in Rotterdam

TotalEnergies Charging Solutions Nederland realiseert komende jaren 100 snellaadpunten op zo’n 15-20 locaties in Rotterdam. Naast de snellaadlocatie aan de Couwenburg 58 heeft TotalEnergies op 18 oktober samen met gemeente Rotterdam, de tweede snellaadlocatie geopend bij het Erasmus MC. De snelladers zijn onder meer nodig voor de komst van de zero-emissiezone in 2025 en het […]

Ga naar artikel 100 snellaadpunten in Rotterdam
Schone logistiek Regelgeving

Gemeente Rotterdam in gesprek met marktondernemers over ZE-zone

Op dinsdag 17 september stonden medewerkers van de gemeente Rotterdam met een infokraam op de markt aan de Binnenrotte. Marktondernemers konden hier terecht voor informatie en vragen over de komende zero-emissiezone. In Rotterdam geldt een lokale regeling voor de marktondernemers. Medewerkers van de gemeente Rotterdam, de logistiek adviseurs en de leden van de Markt Adviescommissie […]

Ga naar artikel Gemeente Rotterdam in gesprek met marktondernemers over ZE-zone

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van: