Zo werkt Rotterdam aan laadbestendige bedrijventerreinen

De vraag naar laadmogelijkheden op Nederlandse bedrijventerreinen neemt toe. Maar bedrijven staan voor uitdagingen zoals netcongestie en ruimtegebrek. Rotterdam helpt bedrijventerreinen daarom met het project ‘Gebiedsgerichte aanpak logistiek laden’, dat bedrijven ondersteunt met een plan voor laadinfrastructuur en energieoplossingen.

Nederland heeft zo’n 3.800 bedrijventerreinen, en ze spelen een sleutelrol in de toekomstige energievoorziening. Door elektrificatie zal de laadvraag op bedrijventerreinen toenemen, met een extra elektriciteitsvraag van 16,7 TWh in 2050. Dat is bijna 15% van het huidige totale verbruik in Nederland. Bovendien zal 80% van de laadvraag voor stedelijke logistiek op deze terreinen plaatsvinden. Dit vraagt om innovatieve laadinfrastructuur, vooral in steden zoals Rotterdam, waar 45 bedrijventerreinen gevestigd zijn.

Logistiek laden op bedrijventerreinen

Laden op eigen terrein biedt niet alleen veiligheid voor voertuigen, ladingen, en personeel, maar is ook goedkoper en geeft bedrijven controle over hun laadinfrastructuur. “We willen als gemeente aanmoedigen dat bedrijven op eigen terrein laden,” zegt Thijs de Wolff, projectleider van het project ‘Gebiedsgerichte aanpak logistiek laden’ in Rotterdam. “Maar er zijn ook uitdagingen. Veel bedrijven kampen met ruimtegebrek voor laadstations, netcongestie, en hoge kosten voor het realiseren van laadinfrastructuur.”

Netcongestie, waarbij het elektriciteitsnet ‘vol’ raakt door toenemende elektrificatie, is een groeiend probleem. Dit betekent dat bedrijven niet zomaar extra vermogen kunnen aanvragen zonder ingrijpende netverzwaringen. “70% van de Nederlandse ondernemers weet niet wat netcongestie is. En dat is logisch, want relatief weinig ondernemers hebben er momenteel last van. Maar de verwachting is dat het steeds erger wordt. En dat het probleem tegen 2027 voor problemen kan zorgen, ook voor Rotterdamse ondernemers.”

Netcongestie zal tegen 2027 echt voor problemen kunnen zorgen, ook voor Rotterdamse ondernemers

Ondersteuning vanuit de gemeente

Gemeente Rotterdam is het project ‘Gebiedsgerichte aanpak logistiek laden’ gestart om bedrijven te ondersteunen bij deze uitdagingen. “Superbelangrijk voor Rotterdam en voor het klimaat,” aldus De Wolff. Het project heeft als doel om bedrijven te faciliteren in de ontwikkeling van een efficiënte en duurzame laadinfrastructuur. “Voldoende laadpalen zijn een voorwaarde voor een succesvolle zero-emissiezone.”

Het project biedt bedrijven begeleiding en kennis van een adviesbureau om een plan voor laadinfrastructuur en aanvullende energieoplossingen te ontwikkelen. De Wolff legt uit: “Het adviesbureau duikt in de haarvaten van het terrein. Ze onderzoeken wat het energieverbruikspatroon is van de verschillende bedrijven en kijken naar manieren om dit te optimaliseren.”

Innovatieve oplossingen voor netcongestie

Een van de oplossingen die wordt onderzocht is het opzetten van energiehubs, een samenwerking waarbij bedrijven gezamenlijk gebruikmaken van laadinfrastructuur. “De crux van een energiehub is dat je het collectief oppakt. Daar ligt de grootste potentie voor energiebesparing”, zegt De Wolff. Door groepscontracten af te sluiten, kunnen bedrijven hun gecontracteerde vermogen bundelen en piekverbruik verminderen, wat kostenbesparend werkt.

Door krachten te bundelen in energiehubs, kunnen bedrijven hun energiekosten verlagen

Naast de energiehubs worden ook andere innovatieve oplossingen overwogen. De Wolff noemt het idee om reststroom van het tram- en metronetwerk van de RET beschikbaar te stellen aan bedrijven. “We kijken ook naar meer out-of-the-box oplossingen.”

Ook zonne-energie en windenergie worden onderzocht. “Het potentieel voor het leggen van zonnepanelen op de daken is er, er is nog veel leeg dak. Is het daarvoor geschikt? Misschien kan in de buurt een windmolen worden neergezet”, zegt De Wolff. Deze initiatieven zijn essentieel om de balans te vinden tussen eigen laadstations en openbare laadpleinen.

6 oplossingen voor netcongestie

Nationale Agenda Laadinfrastructuur bracht 6 maatregelen in kaart die bedrijven kunnen nemen om netcongestie tegen te gaan. Je leest alle maatregelen in dit rapport.

Samenwerking sleutel voor succes

Hoeveel energie daadwerkelijk bespaard kan worden, hangt onder andere af van de mate van samenwerking tussen bedrijven. “Goede organisatie en een platform voor overleg zorgen ervoor dat bedrijven beter samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Vertrouwen en regelmatig contact zijn daarbij essentieel voor gezamenlijke oplossingen.”

De gebiedsgerichte aanpak logistiek laden is momenteel actief op 4 bedrijventerreinen. In de komende twee jaar wil de gemeente in totaal zo’n 10 terreinen aanpakken. Het terrein Hoogvliet-Gadering, met ruim 360 ondernemers, is al gestart met het concrete realiseren van gezamenlijke energie- en laadvoorzieningen voor twee bedrijven. In september begint het project ook in de Spaanse Polder.

 


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?