De norm is duidelijk: uitstootvrij vervoer wordt de komende jaren de standaard. Elektrisch rijden is in opkomst, maar waterstof is een serieus alternatief, vooral voor zwaarder of intensiever vervoer.
Hoewel de techniek nog in ontwikkeling is, rijden de eerste waterstofvoertuigen al een tijdje rond. In Nederland zijn er inmiddels zo’n 15 tankstations actief of in aanbouw. Waterstof wordt al op kleine schaal toegepast in bussen, vrachtwagens en bestelbussen. De technologie ontwikkelt zich snel, en hoewel er nog drempels zijn, biedt waterstof interessante kansen voor ondernemers in de logistiek.
Hoe werkt rijden op waterstof?
In waterstofvoertuigen wordt waterstofgas omgezet in elektriciteit via een brandstofcel. Dit drijft een elektromotor aan, zonder uitstoot van CO₂ of stikstof; de enige uitstoot is waterdamp. Tanken duurt 5 tot 10 minuten en de actieradius ligt meestal tussen 400 en 600 kilometer.
Rotterdam als waterstofhub
De regio Rotterdam zet stevig in op waterstof. De stad wil een Europese hub worden voor de import, productie en distributie van waterstof. In de haven komt ruimte voor grote waterstoffabrieken, en via de Delta Rhine Corridor wordt gewerkt aan een leidingnetwerk richting Duitsland. Daarbij wordt waterstof als belangrijke oplossing gezien om de industrie in de haven te verduurzamen.
De bouw van Holland Hydrogen I, Europa’s grootste groene waterstoffabriek van Shell, is in volle gang. Toch zijn de kosten nog hoog, onder andere door netcongestie en beperkte beschikbaarheid van groene stroom. Ondanks deze uitdagingen laten de projecten zien dat er vertrouwen is in waterstof als toekomstbestendige oplossing.
Voor welk type vervoer is waterstof interessant?
Voor ondernemers met lichtere voertuigen of korte stadsroutes is elektrisch rijden op dit moment eenvoudiger en goedkoper. Maar waterstof kan wel interessant zijn als je:
- rijdt met middelzwaar tot zwaar materieel
- lange afstanden aflegt zonder lange pauzetijd
- actief bent in of rond zero-emissiezones
Sommige bedrijven kiezen voor een combinatie van beide: elektrisch voor lokaal, waterstof voor regionaal of zwaar vervoer.
“Ondernemers kiezen nu vooral voor batterij-elektrisch vanwege de beperkte beschikbaarheid van groene waterstof en de hogere kosten. Maar er wordt ook geëxperimenteerd met waterstof. De techniek biedt voordelen: sneller tanken en een grotere actieradius.”
– Jan Robbert Albrechts, adviseur duurzame mobiliteit, gemeente Rotterdam
Wat kost het?
Een waterstof-bestelbus kost nu gemiddeld zo’n € 40.000 wanneer gebruik wordt gemaakt van subsidie. Denk aan modellen als de Opel Vivaro en de Opel Movano, die in Nederland beschikbaar zijn. Een volle tank van 5-6 kg kost zo’n € 90 tot € 120. Dat is op dit moment duurder dan het opladen van een accu, maar levert een vergelijkbare actieradius op als diesel: ongeveer 400 tot 500 kilometer, maar dan uitstootvrij. Bovendien duurt tanken slechts 5 tot 10 minuten, sneller dan elektrisch laden. Hoewel de kosten nu nog hoog zijn, zal de prijs naar verwachting dalen en het netwerk groeien
Waar kun je tanken?
In de regio Rotterdam:
- Air Liquide (Rhoon)
- TotalEnergies (Capelle aan den IJssel)
- Fountain Fuel (Rotterdam The Hague Airport) – opening verwacht eind 2025
Daarnaast zijn er waterstoftankstations in o.a. Den Haag, Amsterdam, Arnhem, Breda, Groningen en Delfzijl. Kijk voor actuele locaties op waterstofnet.eu.
Fiscale voordelen
Dankzij de MIA (Milieu-investeringsaftrek) en de Vamil-regeling kunnen ondernemers fiscaal voordelig investeren in uitstootvrij vervoer. Informeer bij RVO of je in aanmerking komt.
Is waterstof rijden iets voor jouw bedrijf?
Dat hangt af van je routes, type voertuigen en ambities. De techniek is nog in ontwikkeling, maar de potentie is groot. Wil je meer informatie over de stand van zaken rondom waterstof in Rotterdam? En wil je advies over uitstootvrij vervoer? Vraag een gratis adviesgesprek aan met een van onze logistiek adviseurs.