Wat is duurder: een bestelbus op diesel of elektriciteit?

Een veelgehoord bezwaar is dat elektrische auto’s of bestelbussen duurder zijn dan voertuigen op benzine of diesel. En dat klopt meestal wanneer je alleen naar de aanschafwaarde kijkt. Bereken je de total cost of ownership, dan ziet het kostenplaatje er vaak anders uit. We laten het verschil in kosten tussen een diesel- en een elektrische bestelbus zien met een voorbeeld.

Wat is total cost of ownership?

De total cost of ownership (TCO) geeft de totale kosten weer van een product: vanaf het moment van aankoop en gebruik tot het moment van verkoop. Voor de berekening van de TCO hanteren we in dit artikel de volgende, versimpelde formule:

Total cost of ownership (na 6 jaar) = aanschaf – inruilwaarde (na 6 jaar) + gebruikskosten (in 6 jaar)

Onder gebruikskosten van een auto vallen bijvoorbeeld onderhoudskosten, verzekeringskosten en brandstofkosten.

Een dieselbus of elektrische bus?

We kijken in dit voorbeeld naar Het Loodje*, een loodgietersbedrijf in Capelle aan den IJssel. De dieselbus van Het Loodje komt uit 2009 en is aan vervanging toe. De bestelbus rijdt zo’n 23.000 km per jaar en komt voor zijn klussen regelmatig in de toekomstige ZES-zone. De eigenaar van het Loodje is daarom benieuwd wat de totale kosten zijn voor een elektrische bestelbus in vergelijking met een dieselbus.

We kijken in het voorbeeld naar het verschil in kosten tussen een (bijna nieuwe) Peugeot Partner (1 jaar oud) en een nieuwe Peugeot e-Partner L2 elektrisch. De auto’s hebben een vergelijkbare laadruimte en -vermogen. We nemen een looptijd van zes jaar en gaan ervan uit dat de eigenaar het voertuig na zes jaar verkoopt tegen een inruilwaarde van 25%.

*Het voorbeeld is gebaseerd op een bedrijf dat in een adviesgesprek een TCO-berekening liet uitvoeren. De naam ‘Het Loodje’ is fictief.

Verschil aanschafprijs en TCO

In het overzicht hieronder zie je de kosten per voertuig. Hoewel de aanschafprijs voor de elektrische bestelbus hoger is (€ 30.560) dan de dieselvariant (€ 23.140), is de TCO na 6 jaar voor de elektrische bestelbus lager (€ 39.045) dan de dieselbus (€ 41.398).

Berekening van de total cost of ownership

Kijk hieronder voor een uitleg van de onderdelen uit de berekening:

Subsidieregeling

Het Loodje heeft gebruik gemaakt van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en krijgt daardoor 12% van de netto aanschafprijs van de bestelauto terug. Lees hier meer over de subsidie.

Fiscale regeling

Ook komt het Loodje bij de elektrische bestelbus in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA). Met de MIA kunnen bedrijven tot 45% van de investeringskosten aftrekken van de winst. Lees hier meer over de regeling.

Afschrijving

De voertuigen in dit voorbeeld worden in zes jaar tijd afgeschreven tot 25% restwaarde. Ook zijn de financieringskosten van het voertuig meegenomen in de afschrijving. Voor het elektrische voertuig zijn daarnaast de aanschafsubsidie en de fiscale regeling in de berekening meegenomen bij het bepalen van de afschrijving.

Verzekeringskosten

Omdat de aanschafprijs voor de elektrische variant hoger is, is de verzekeringspremie ook hoger.

Motorrijtuigenbelasting

Elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met 2024 terwijl deze voor dieselvoertuigen de komende jaren zal stijgen. In 2025 betaal je voor een elektrische bestelauto nog 25% van de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting als je een elektrische bestelauto hebt.

Onderhoudskosten

Een elektrische motor bestaat uit minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Onderdelen hoeven daardoor minder vaak vervangen te worden. Daarnaast is een elektrische auto minder slijtagegevoelig.

Brandstof/elektriciteitskosten

De kosten zijn gebaseerd op een gemiddelde van 23.000 km per jaar voor een periode van zes jaar. Voor de dieselbus is de huidige dieselprijs van € 2,00 per liter genomen (prijspeil augustus 2022). Voor de elektrische bestelbus is uitgegaan van het openbaar laadtarief (90% openbaar laden tegen € 0,34 per kWh, 10% openbaar snelladen tegen € 0,62 per kWh).

Bedrijven die op eigen terrein kunnen laden, zijn altijd goedkoper uit. Omdat medewerkers van veel bedrijven de voertuigen na het werk mee naar huis nemen en op straat opladen, is in dit voorbeeld gebruik gemaakt van het openbaar laadtarief.

Conclusie?

Wanneer je de afweging maakt tussen een brandstof aangedreven voertuig en een elektrisch voertuig, is het raadzaam niet alleen naar de aanschafwaarde te kijken. Zoals je in dit voorbeeld ziet, zijn er veel onderdelen die het totale kostenplaatje er na 6 jaar een stuk anders uit doen zien.

Laat een TCO-berekening uitvoeren voor jouw eigen situatie

Wil je weten wat de total cost of ownership is van een elektrisch voertuig aan de hand van jouw eigen situatie? Onze adviseur berekent dit graag voor je. In een gratis adviesgesprek kijken we o.a. naar welke elektrische bestelbus het beste past bij jouw bedrijf en wat de kosten zijn. Je kunt je het voertuig ook uitproberen.


Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?