Vrachtwagens met minder toeren onderweg

Een startstopknop van een auto

In het streven het brandstofverbruik terug te dringen kiezen fabrikanten van vrachtwagens ervoor de motor zo min mogelijk toeren te laten draaien. Twee technieken zijn dominant: eco roll, waarbij met behulp van gps de snelheid van de vrachtwagen zó wordt ingesteld dat de auto een deel van de route kan ‘uitrollen’ terwijl de motor stationair draait. De tweede techniek is het start/stop systeem dat we ook in veel luxewagens aantreffen. De motor slaat daarbij helemaal af als het voertuig een aantal seconden stilstaat.

We bespreken eerst de eco roll. Bijna alle vrachtwagenfabrikanten leveren hun wagens tegenwoordig zonder extra kosten met deze functie. Het doel is duidelijk: brandstof besparen. Een stationair draaiende motor verbruikt immers minder brandstof dan wanneer de chauffeur gas geeft in een versnelling.

Verschillende fabrikanten stellen dat met de eco roll besparingen van 1 tot 3% mogelijk zijn. Bij het testen van de vrachtwagens blijkt echter dat dit lang niet altijd het geval is. Eigenlijk is de besparing alleen merkbaar als de vrachtwagen volledig beladen is – anders niet. Nu is het zo dat ondernemers er altijd naar zouden moeten streven hun wagens volledig te beladen – eventueel door samen te werken met collega’s en lading te bundelen – maar dat streven wordt nog belangrijker als je wilt profiteren van de vrijloopfunctie. Sterker nog, als de wagen te licht beladen is, dan bestaat de kans de de chauffeur ‘extra gas’ moet geven, wat juist leidt tot hogere kosten dan wanneer de wagen zonder vrijloop onderweg zou zijn geweest. Bij een totaalgewicht tot 30 t heeft de functie nauwelijks nut.

Zonder een adequate GPS-koppeling heeft de eco roll helemaal geen zin, maar gelukkig hebben bijna alle vrachtwagens tegenwoordig een navigatie die de route kent en weet wanneer gas gegeven moet worden en wanneer niet. Als de wagen een route rijdt met de nodige heuvels en met wat ‘schwung’ bergaf kan rijden, dan bespaart eco roll beslist brandstof. In een stedelijke omgeving zal het effect niet groot zijn.

Fors effect start/stop systeem

Dat geldt wel voor start/stop systemen, waarbij de motor afslaat indien de vrachtwagen stil staat, bijvoorbeeld wachtend voor een verkeerslicht. Juist bij stadsdistributie is het effect groot. Vooral bezorgdiensten (pakketbezorgers, taxi’s, bussen) kunnen met een start/stop systeem fors besparen op brandstofgebruik én het leefmilieu in de stedelijke omgeving flink verbeteren. Ook neemt de geluidsoverlast af. Een nadeel is, dat het vaak in- en uitschakelen van (zwaardere) vrachtwagenmotoren tot extra slijtage kan leiden.


Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?