Tracking & tracing

866

Tracking & tracing is verreweg de meest ingeburgerde toepassing van telematica in het weg- en personenvervoer. Voor zo’n voertuigvolgsysteem maken alle aanbieders gebruik van gps: global positioning system. Deze techniek werd ontwikkeld door het Amerikaanse ministerie van Defensie en werkt met de signalen van meerdere satellieten om positie en snelheid te bepalen van de gps-ontvanger in het voertuig. 

Meer mogelijkheden

Vaak is die gps-ontvanger meteen ook een black box: een unit die alle relevante data van het voertuig registreert. De unit wordt op een onzichtbare plaats ingebouwd. Op de black box kunnen allerlei soorten sensoren en connectoren worden aangesloten. Bijvoorbeeld om gegevens uit het motormanagement te registreren, het rijgedrag te analyseren of de brandstofvoorraad te meten.

Er zijn overigens ook systemen waarbij een mobiel apparaat wordt gebruikt als zender/ontvanger. Dat kan zelfs een smartphone zijn. Zo’n mobiel device is dan echter niet gebonden aan het voertuig. Neemt de chauffeur het apparaat mee naar huis of laat hij het liggen bij een afleveradres, dan is de truck dus ook niet meer te traceren. Gebruik van gsm-signalen voor track & trace heeft nog een nadeel: de plaatsbepaling via telefoonmasten is minder nauwkeurig dan met de satellieten via gps.

Prijs is geen bezwaar meer

Er worden steeds meer toepassingen ontwikkeld. Tracking & tracing was het oorspronkelijke doel en is nog steeds het meest toegepast, vaak in combinatie met een fleet management-systeem.

Minder brandstof en CO2-uitstoot

De investering in een track & trace-systeem resulteert voor vrijwel elk bedrijf in een besparing op de brandstof. De CO2-uitstoot neemt af omdat ritten efficiënter worden. Dat is onder meer te danken aan een realtime planning, waardoor ritten beter op elkaar afgestemd worden. Planners weten door de exacte locatie van de voertuigen wie er het dichtst in de buurt is om een spoedopdracht aan te nemen, en of de chauffeur ruimte heeft in zijn schema.

De actuele informatie over het voertuig wordt door veel transport- en koeriersbedrijven gebruikt voor een betere informatievoorziening aan ontvangers. Veel webwinkels profiteren daarvan. Zij bieden hun klanten de mogelijkheid om hun bestelling te volgen. Consumenten willen hun pakket niet alleen snel in huis hebben, maar ook een zo exact mogelijk tijdvenster waarbinnen het bezorgd wordt.

Kansen

  • Tracking van voertuig: locatie en toestand zijn continu bekend; de informatie is te benutten als service aan klanten.
  • Betere planning (real time) zorgt voor een optimale inzet van het wagenpark: niet onnodig leeg- en omrijden.
  • Besparing op brandstofkosten; gemiddeld 15 tot 20 procent.
  • Minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.
  • Directe communicatie tussen planafdeling en chauffeurs.
  • Levert actuele data voor onderhoud van voertuigen en brandstofmanagement.
  • Grotere veiligheid; bij diefstal kan het voertuig snel worden teruggevonden.
  • Minder bekeuringen (bijvoorbeeld daadwerkelijke snelheid vergelijken met toegestane snelheid; alarmering bij inrijden van milieuzone).
  • Verbeterd rijgedrag van chauffeurs (defensief rijden spaart brandstof, levert minder kans op ongelukken en is minder vermoeiend).
  • Extra functionaliteiten: koppeling aan tachograaf (naleving rij- en rusttijden), informatie over truckparkings, tankstations, et cetera op de route.

Risico’s

  • Selectie van leverancier; de installatie en invoering kosten tijd.
  • Aanschaf van black boxes/boordcomputers en het abonnement kosten geld.
  • Wennen aan een andere manier van werken.
  • Mogelijk weerstand bij chauffeurs; zij kunnen zich gecontroleerd voelen.
  • De boordcomputer kan de chauffeur afleiden.

Tips

  • Verdiep u in de aanbieders. Vraag uitleg en offerte bij meerdere partijen.
  • Heeft uw bedrijf meerdere merken trucks of bestelwagens? Check of het systeem van de aanbieder met al uw voertuigen en de mogelijk al geïnstalleerde boordcomputers werkt.
  • Vraag collega-ondernemers met een fleet management-systeem naar hun ervaringen.

Initiatief van: