Studenten Hogeschool Rotterdam bedenken oplossingen voor schone stadslogistiek

Op het terras van de Gele Kanarie bestelbusjes spotten? Het is een van de manieren waarop studenten van de Hogeschool Rotterdam ondernemers op weg helpen naar nul. Want eenmaal gespot benaderen de studenten hen voor analyse en advies. Het bedrijfsleven kan direct aan de slag met oplossingen en studenten werken aan hun CV.

‘Als Hogeschool willen we een actieve bijdrage leveren in de zoektocht naar praktische oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen’ vertelt Pieter Verschoor, docent en onderzoeker in Logistics & Supply Chain Management aan de Rotterdam Business School en de man die zijn studenten de stad in stuurt. ‘Zo’n uitdaging is: hoe zorgen we ervoor dat ondernemers vanaf 2025 de stad nog in mogen? Op een terras in de binnenstad gaan zitten, is simpel en effectief. Op een ochtend heb je zo 90 tot 100 busjes en vrachtwagens te pakken. Even googelen, ondernemer bellen, en een afspraak is snel geregeld.’

Ondernemers kunnen direct aan de slag

In overleg met de ondernemer meten studenten met QuickScans hoe ver de ondernemer is op het gebied van schone en slimme logistiek. Ze analyseren onder andere de ritgegevens en de status van het wagenpark. Aan de hand daarvan schrijven de studenten een advies en dragen ze oplossingen voor hoe de ondernemer vanaf 2025 op een efficiënte en schone manier de stad in mag. Met modellen die door de Topsector logistiek en gemeente Rotterdam ontwikkeld zijn, rekenen de studenten het advies vervolgens door: hoe kan de ondernemer vanaf 2025 het beste de stad bevoorraden, welk deel van het wagenpark zou eventueel moeten worden vervangen, wat is een goed moment om dat te doen en welke subsidies zijn er? Een elektrische bestelbus hoeft niet de enige oplossing te zijn. Minder kilometers, vrachten bundelen of gebruik maken van een hub, dragen ook bij aan de stap naar nul.

Die QuickScans zijn door de studenten in de minor zelf ontwikkeld. Aan de hand van de gesprekken met de ondernemers wordt dit model steeds doorontwikkeld. Andersom weet het werkveld de Hogeschool ook goed te vinden. Denk aan bedrijven als Versluis Verkeerstechniek, Dille & Kamille, DB Verhuur en Kruidvat. De studenten analyseren de ritgegevens, maken daar een ‘heatmap’ van en komen vervolgens tot een advies. ‘De heatmap is een concentratie van heel veel rode vlekken, lees ritten, op een plek. Als je vervolgens alle heatmaps van alle bedrijven bij elkaar optelt, dan weet je: daar zou nou een microhub kunnen komen of extra laadinfrastructuur kunnen worden aangelegd. Zo’n oplossing is reëel, want de gemeente heeft plekken aangewezen in de stad voor microhubs. We maken dan meteen een voorspellende berekening hoeveel dat bespaart aan CO2.’

Studenten maken meters

In deze combinatie van onderwijs en bedrijfsleven, worden de studenten klaargestoomd voor de arbeidsmarkt terwijl de markt nu al gebruik kan maken van de analyses, adviezen en oplossingen. En dat is heel welkom met een ZE-zone die over een dik jaar van kracht gaat. Het grote voordeel van de samenwerking met de Hogeschool is, volgens Pieter, dat ruim driehonderd studenten hier elf maanden per jaar continu mee bezig én beschikbaar zijn.

Extra boost aan de samenwerking

Bij ieder onderzoek dat studenten doen en bij elke oplossing die ze bedenken, brengen ze alle belanghebbenden in kaart én samen. Dat zijn niet alleen de verlader (bijvoorbeeld Kruidvat), de transporteur (Cornelissen groep) en de afnemer (de winkel in de binnenstad). Maar ook de gemeente, die bepaalt wanneer je mag leveren in de stad. Of de omwonenden, die ook een mening hebben over vrachtwagens die lossen en laden voor hun deur. Pieter: ‘In dat spanningsveld zijn wij een neutrale partij. Waarbij we iedereen proberen te bewegen naar oplossingen voor het gezamenlijk belang.’ Dat betekent onder andere veel gesprekken voeren, om bijvoorbeeld de ene verlader over te halen een rit en lading te combineren met die van een ander.

Aan die samenwerking geven de studenten nog een extra boost aan het einde van elk studieblok. ‘Iedere acht weken brengen we alle partijen bij elkaar in een sessie en presenteren studenten hun bevindingen en adviezen aan alle partners in een project. Ze kunnen bij wijze van spreken ter plekke de handen in elkaar slaan om de adviezen in de praktijk te brengen.’

2 pakketlockers van De Buren en PostNL

Voorbeeldprojecten met praktische oplossingen voor actuele vraagstukken:

Hoe vergroten lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) de effectiviteit en duurzaamheid van een logistieke operatie?

Veertig studenten onderzochten het in de praktijk. Een vrachtwagen van Nedcargo leverde de dranken af op de hub bij GroenCollect in Merwe-Vierhavens aan de rand van Rotterdam, de studenten verzorgden de Last Mile. Pieter: ‘We probeerden allerlei soorten LEVV’s uit, ook een elektrische tuktuk. We berekenden onder meer het effect op tijd en CO2-besparing. Conclusie was dat de afstand van GreenCollect tot de afnemer net iets te groot was. De oplossing is fijnmazigere distributie organiseren dichterbij het stadscentrum, bijvoorbeeld met behulp van microhubs.’

Wat is het effect van pakketlockers in de openbare ruimte op de vervoersbewegingen in de stad?

In de fietsenstallingen van Lijnbaan en Slinge staan openbare pakketlockers waar postbezorgers en consumenten hun pakketjes kunnen halen en brengen. Het moet leiden tot minder ritten in de stad en daarmee een betere luchtkwaliteit en bereikbaarheid. Hogeschool Rotterdam begeleidt het Fieldlab experiment en doet onderzoek naar het gebruik en de verkeerseffecten, maar ook de mate waarin de Pakketlockers door alle pakketdienstverleners worden gebruikt.

Hoe laad je een vrachtwagen op met eigen zonnestroom?

Hogeschool Rotterdam begeleidt ondernemers in de regio Midden-Holland bij hun zoektocht naar praktische oplossingen voor actuele logistieke uitdagingen. Denk hier bij aan modal shift, last mile delivery of hoe ze hun voertuigen het beste zouden kunnen opladen via door hen zelf opgewekte zon- en windenergie.

Ook geïnteresseerd in een praktisch advies voor een actueel vraagstuk?  Neem contact op met Pieter Verschoor, Research Lecturer Logistics and Supply Chain Management: p.c.j.verschoor@hr.nl.

De student op de foto is Fleur Ultee.


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?