Steeds meer snellaadvoorzieningen in de stad

Snellaadstation in de berm met daarnaast een bord van Praxis met daarop de tekst 'Snelladen met 100% groene stroom'

In de overwegingen van ondernemers om over te stappen op elektrisch vervoer spelen de laadinfrastructuur en -capaciteit een grote rol. De belangrijkste vraag: zijn er genoeg laadpunten, en met name snelladers? Gemeente Rotterdam ziet steeds meer marktpartijen samenwerken aan oplossingen.

Enkele voorbeelden: Shell heeft een deal met Karwei en Gamma, Eneco met Albert Heijn, PowerGo met Jumbo, Vattenfall met McDonald’s en Tesla met Van der Valk hotels. Op steeds meer plekken in de stad gaan bedrijven onderling samenwerkingen aan om gebruikers van elektrische voertuigen te faciliteren in laden. De een levert de laadinfra en -apparatuur, de ander stelt zijn terrein beschikbaar. Daarnaast zien we nog meer iniatieven in de stad, zoals het ‘EV only’ tankstation van Shell aan het Hofplein met alleen maar snelladers en de snelladers voor bestelbusjes van LEAP24 aan de Reyerdijk.

Snelladen bij de bouwmarkt: een uitkomst

Gemeente Rotterdam juicht deze ontwikkeling toe. De gemeente is verantwoordelijk voor de laadinfrastructuur op openbare plekken in de stad, zowel voor snelladen als regulier laden. Voor een dekkend laadnetwerk is het van belang dat ook op plekken geladen kan worden waar de gemeente niet aan zet is. Zoals bij winkels, tankstations en op bedrijventerreinen.

‘Snelladen is heel belangrijk voor ondernemers’, weet Tom van Goeverden, adviseur duurzame mobiliteit bij gemeente Rotterdam. ‘De toename van snelladers bij tankstations, bouwmarkten en supermarkten is voor veel ondernemers een uitkomst. Want hoewel een laadpaal voor deur een mooie oplossing is voor veel ondernemers, is een eigen snellader vaak erg duur en ook niet nodig.’

De samenwerking in de markt is echt een uitkomst als laden voor je eigen deur nog een brug te ver is.

De bouwmarkt is een voor de hand liggende locatie: laden terwijl je materiaal koopt. ‘Maar’, zegt Tom, ‘ook laden bij supermarkten en winkelcentra kan praktisch zijn. Die liggen vaak heel centraal in de wijk. De loodgieter die tussen twee afspraken door een broodje gaat halen, kan in zijn pauze laden.’

Plannen elders in de stad

De gemeente heeft samen met het Havenbedrijf een concessie uitgeschreven om op een aantal openbare plekken in de stad snelladers te plaatsen. Om de beste locaties te bepalen, is de logistieke sector gevraagd om input. TotalEnergies gaat deze snelladers plaatsen.

Hopelijk gaan ondernemers op bedrijfsverzamellocaties steeds meer samenwerken om de kosten van een snellader te delen.

Verder hoopt Tom dat binnen afzienbare tijd ook kleinere ondernemers op bedrijfsverzamellocaties de handen in elkaar slaan. ‘Het probleem is dat op zo’n locatie iedere ondernemer zijn eigen vierkante meters heeft. Toch zou het mooi zijn als er iemand op staat en zegt: op mijn terrein kunnen ook anderen, tegen betaling, snelladen. Zo kan je de hoge kosten van een snellader over meer voertuigen spreiden.’


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?