LEVV als vervanger van de Rotterdamse bestelauto?

levv

10-15% van alle ritten met bestelauto’s in grote binnensteden kunnen vervangen worden door LEVV’s. Deze licht elektrische vrachtvoertuigen zijn ontworpen voor de distributie van goederen en zijn een veelbelovend alternatief voor vervuilende bestelauto’s.

Door een toename van online bestellingen, horecagelegenheden en bouw- en renovatiewerken in steden groeit het aantal vervoersbewegingen met bestelauto’s ieder jaar. Dat betekent: meer opstoppingen, meer uitstoot en meer parkeerproblemen. Vanaf 2025 moeten daarom alle bestel- en vrachtauto’s binnen de ZES-zone in Rotterdam uitstootvrij zijn*. Voor bedrijven die goederen vervoeren of laten vervoeren binnen de ZES-zone loont het om nu al naar alternatief vervoer te kijken.

*Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling.

Geschikt alternatief

Eén van deze alternatieven is de LEVV: een vrachtfiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving. Deze stille twee-, drie- of vierwielers zijn 90% schoner dan dieselbusjes. Ze zijn klein en wendbaar en daardoor vaak sneller op plaats van bestemming dan bestel- of vrachtauto’s. Ron van Duin, lector Haven en Stadslogistiek bij de Hogeschool van Rotterdam, is sinds 2018 betrokken bij pilotprojecten met LEVV’s in Rotterdam en onderzoekt het gebruik ervan in de praktijk. “Winkels en horecagelegenheden in de binnenstad zijn moeilijk te beleveren met een grote vrachtwagen. Juist LEVV’s zijn ideaal voor het bereiken van de haarvaten van de stad.”

Rendabele inzet

De inzet van LEVV’s vraagt om een andere benadering dan een elektrische bestelauto, die meer laadvermogen, een hogere actieradius, en een relatief lagere prijs heeft. De kracht van LEVV’s zit in de tijdswinst: door snellere levering kan de LEVV meer ladingen vervoeren in minder tijd. Voorwaarden voor rendabele inzet zijn kleinere, lichtere zendingen die dicht bij elkaar liggen en te bereiken zijn zonder gebruik van snelwegen. Leveringen moeten uitsluitend in de binnenstad plaatsvinden of bij overslagpunten aan de rand van de stad, zoals bij ‘goederenhubs’ Lessgo of CityHub.

Veel potentie

Volgens het LEVV-Logic onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Rotterdam en Hogeschool Arnhem, kan 10-15% van de ritten met bestelauto’s in steden vervangen worden door LEVV’s.  De potentie ligt onder meer in de servicelogistiek, retail, bouwlogistiek, en pakket en post. Maar de meest kansrijke sector voor de elektrische vrachtvoertuigen is de voedingswarensector. Deze maakt 25% uit van alle stedelijke leveringen, waarvan 15% uitgevoerd kan worden met LEVV’s.

Een koploper in deze sector is online supermarkt Picnic, die boodschappen uitsluitend met (zelf ontwikkelde) elektrische voertuigen bezorgt. “Ook kleinere ondernemingen met online bestellingen en binnenstedelijke bezorgingen kunnen profiteren van de LEVV,” vertelt Ron. Een mooi voorbeeld is Rotterdamse bloemist ’s Zomers Bloemen. Met een elektrische vrachtfiets worden boeketten sinds kort tot aan de deur bezorgd.

Toekomst veelbelovend in Rotterdam

Ron is positief over de potentie in Rotterdam. “Ik denk dat de LEVV uiteindelijk 30-40% van alle ritten met bestelauto’s kan vervangen. De groene ambities liggen hier hoog. Voetgangers en fietsers gaan meer ruimte krijgen en daar liggen mogelijkheden voor alternatief vervoer.” Ron merkt dat er de laatste jaren meer animo is en dat de houding bij bedrijven verandert. “Door in te spelen op leveringen kunnen bedrijven met LEVV’s nieuwe diensten aanbieden. Ook het laden en lossen gaat sneller. Dat is goed voor de klanttevredenheid onder ontvangers.”

Lagere kosten

Door toenemende vraag verandert de producentenmarkt en worden LEVV’s financieel aantrekkelijker. Ron: “Steeds meer grote partijen produceren de voertuigen. Dat is gunstig voor standaardisatie, serviceondersteuning en uiteindelijk ook de prijs. ”Voor ondernemers die niet kunnen wachten om LEVV’s in te zetten, is er vanuit de gemeente Rotterdam en overheid financiële steun in de vorm van subsidie en fiscaal voordeel:

  • LabZES-subsidie: Projecten in Rotterdam die zorgen voor minder ritten of minder uitstoot komen in aanmerking voor de LabZES-subsidie. Ook het inzetten van LEVV’s valt hieronder.
  • MIA/VAMIL-regeling: De Rijksoverheid stimuleert elektrisch rijden met een milieu-investeringsaftrek (MIA) en versnelde afschrijving (VAMIL) op elektrische voertuigen.

Vraag aan gratis adviesgesprek aan

Benieuwd of LEVV’s een goed alternatief zijn voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag met gratis, persoonlijk advies en praktische tips. Lees hier meer.


Newsletter image

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van: