Hubs: nog niet booming, toch een slimme zet

Verwacht werd dat logistieke hubs aan de rand van Rotterdam een sleutelrol zouden spelen bij de invoering van de zero-emissiezone. Nu de zone formeel is ingesteld, blijft de daadwerkelijke vraag naar het gebruik van hubs achter, terwijl de voordelen van hubs overeind blijven.

Logistieke hubs bieden een efficiënte oplossing om goederen de stad in te krijgen zonder onnodige uitstoot. Bedrijven kunnen hun goederen afleveren bij een hub, waarna ze gebundeld en met uitstootvrije voertuigen de stad in worden gebracht. Ondanks de voordelen maken bedrijven er nog niet massaal gebruik van. Een belangrijke reden hiervoor is de overgangsregeling: veel voertuigcategorieën mogen nog tot 2027/2028 een zero-emissiezone in, waardoor de noodzaak voor ondernemers nog niet direct voelbaar is.

Kostenbesparing en efficiëntie

Toch benadrukken zowel hubs als hun klanten dat de relevantie van hubs verder reikt dan alleen het zero-emissiebeleid. De voordelen op het gebied van efficiency, kostenbesparing en stedelijke leefbaarheid maken hubs ook los van wetgeving aantrekkelijk. Twee hubs in Rotterdam, Hub010 en Hubbel, laten zien hoe dit in de praktijk werkt.

Hub010: bouwlogistiek efficiënter en goedkoper

Hub010, een initiatief van Vlot Logistics, is gespecialiseerd in bouwlogistiek. Vanuit de hub worden bouwmaterialen gebundeld – en waar mogelijk uitstootvrij – naar bouwplaatsen in de stad gebracht. Hub010 heeft recent een nieuw laadplein geopend om zich voor te bereiden op verdere groei. Nathan Dane, projectleider bij Hub010, vertelt: “Bij een bouwproject is ongeveer 15% van de kosten logistiek. Onderzoek wijst uit dat werken via een bouwhub zoals de onze efficiënter is en dus kosten bespaart. Er is dus weinig reden om niet via een hub als Hub010 te werken.”

Hub010. Foto: Cees van der Wal

Veel bouwbedrijven werken echter met een complex netwerk van onderaannemers en leveranciers. Het idee om alle materialen via een hub te laten lopen, is nog niet overal doorgedrongen. “Logistieke bouwhubs kunnen een groot succes worden als de hele keten al bij de uitvraag nadenkt over het logistieke proces. Dat begint bij de opdrachtgever, maar ook onderaannemers hebben daar een rol in”, legt Dane uit.

Met Hub010 kunnen we met uitstootvrij transport in één keer de benodigde bouwmaterialen op de juiste tijdstippen en in de juiste hoeveelheden leveren aan bouwplaatsen in de stad. Dit zorgt voor efficiënte en kostenbesparende just-in-time leveringen.

Fred Bouwmeester, BMN Bouwmaterialen, klant bij Hub010

Lees meer over de diensten en mogelijkheden op de website van Hub010.

Hubbel: slimmere distributie en stadsleefbaarheid

Hubbel biedt bedrijven de mogelijkheid om hun goederen te laten verzamelen en bundelen in een hub, vanwaar deze efficiënt en emissievrij naar hun eindbestemming worden vervoerd.

Ook Hubbel merkt dat de grootste urgentie voor hubs door de versoepelingen nog niet is ontstaan. Toch groeit het bedrijf gestaag. Koen Idzenga, medeoprichter van Hubbel, benadrukt het kostenvoordeel voor ondernemers. “Onze klanten werken met ons omdat het simpelweg geld bespaart. Veel bedrijven denken: ‘Ik heb een eigen auto, ik rij zelf wel’, maar zien niet de verborgen kosten van inefficiënt transport.

HT202208170033.jpg

Wij zetten Hubbel in voor kleine, afwijkende orders. Daardoor kunnen we zelf veel efficiëntere routes rijden.

  Justin Boom, Bouw Logistic Services, klant bij Hubbel

Leefbaarheid en stadsverdichting

 Naast de kostenbesparing spelen hubs een belangrijke rol in de leefbaarheid van steden. Door stedelijke verdichting en toenemende bedrijvigheid neemt de drukte in binnensteden toe. Hubs kunnen helpen om het aantal voertuigen te verminderen en de stad toegankelijker te houden.

Idzenga: “De urgentie blijft, omdat steden verder verdichten. Meer mensen, meer bedrijvigheid, en we laten steeds meer bezorgen. Als je 30 vrachtwagens of busjes per dag kriskras door de stad laat rijden, kan je beter alles naar een hub brengen en van daaruit slimme, efficiënte routes rijden.”

Ook voor de leefbaarheid van de stad is het gebruik van hubs essentieel, zegt Idzenga: “Voor horecaondernemers met een terras is het bijvoorbeeld prettig als er minder vrachtwagens door hun straat rijden. En als er dan toch bezorgd wordt, dan liever schoon en slim gebundeld.”

 


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van: