Gemeente Rotterdam in gesprek met marktondernemers over ZE-zone

Op dinsdag 17 september stonden medewerkers van de gemeente Rotterdam met een infokraam op de markt aan de Binnenrotte. Marktondernemers konden hier terecht voor informatie en vragen over de komende zero-emissiezone. In Rotterdam geldt een lokale regeling voor de marktondernemers.

Medewerkers van de gemeente Rotterdam, de logistiek adviseurs en de leden van de Markt Adviescommissie (MAC) waren aanwezig op de markt aan de Binnenrotte om marktondernemers meer te vertellen over de zero-emissiezone. Met behulp van de kentekencheck konden marktondernemers direct zien of hun voertuig vanaf 1 januari 2025 wel of niet Rotterdam in mag, en of ze dus actie moeten ondernemen of nog tijd hebben om zich voor te bereiden.

Projectmanager Miranda Selter van de gemeente Rotterdam vond het een geslaagde dag:

“We hebben een positief gesprek gehad met meerdere marktondernemers. We hielpen ze met de kentekencheck en gaven informatie over de melding die zij moeten doen. Verder stonden we natuurlijk klaar om de mogelijkheden te bespreken voor het elektrificeren van het wagenpark. We hebben heel fijn samengewerkt met de vertegenwoordigers van de markt. Ze hielpen ons als er taalproblemen waren. We werden zelfs aangesproken door bewoners en bezoekers van de markt die blij zijn met de invoering van de zero-emissiezone.”

Lokale regeling voor marktondernemers

Marktondernemers krijgen in Rotterdam langer de tijd om te voldoen aan de eisen van de zero-emissiezone. De gemeente wil met marktondernemers hierover praten. Tot die tijd hebben marktondernemers toegang tot de zero-emissiezone met hun huidige bestel- of vrachtauto. Dus ook als de bestel- of vrachtauto nog niet uitstootvrij is. Om van de tijdelijke regeling gebruik te maken, moet de marktondernemer een melding maken bij de gemeente. Vanaf 1 oktober 2024 kan een marktondernemer een melding doen bij de gemeente.

In gesprek met marktondernemers

De infokraam op de markt aan de Binnenrotte was een vervolg van eerdere gesprekken tussen de gemeente en de MAC. Zij gaven aan behoefte te hebben aan direct contact tussen de gemeente en de Rotterdamse marktondernemers. In de komende periode wordt er gezamenlijk gewerkt aan een plan en een einddatum voor de verduurzaming van de voertuigen en het uitstootvrij maken van hun voertuigen.

Ger Verbrugh, voorzitter CVAH afd. Rotterdam en zelf ook marktondernemer, is blij met de inzet vanuit de gemeente:

Vanuit de marktondernemers is er nog veel onduidelijkheid over de Rotterdamse regeling. Met deze actie hebben we een flink aantal marktkooplieden kunnen spreken en geholpen bij het maken van een afspraak met een logistiek adviseur. De medewerkers van de gemeente hebben waanzinnig goed hun best gedaan en geprobeerd iedereen te helpen. We hebben dit samen met onze bonden en de MAC georganiseerd en willen kijken of we dit in de toekomst nog vaker kunnen doen. Ook voor de marktondernemers met verschillende nationaliteiten.”

Zero-emissiezone in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 voert Rotterdam een ZE-zone in om de luchtkwaliteit, het klimaat en de bereikbaarheid in de stad te verbeteren. Oude bestelauto’s lager dan Euroklasse 5 of vrachtauto’s lager dan Euroklasse 6 mogen dan de zone niet meer in. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die na 1 januari 2025 worden gekocht moeten uitstootvrij zijn in de ZE-zone. Voor bestel- en vrachtauto’s met een hogere emissieklasse gelden er overgangsregelingen. Vanaf 1 januari 2030 zijn er geen bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone met een brandstof motor, zoals diesel, benzine of gas, meer toegestaan.


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?