‘Elektrische bestelbus niet alleen beter, ook goedkoper’

Carlo van de Weijer die voor een presentatiescherm staat en zijn hand uitstrekt alsof hij iets aanwijst

Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility van de Technische Universiteit Eindhoven, sprak op 10 december tijdens het Plug In 010 evenement over zijn visie op elektrisch rijden in de toekomst. Tien jaar geleden was schone technologie idealistisch. Dat is veranderd omdat het dikke business is geworden.

Elektrisch rijden zit in de lift, ook voor bedrijfswagens. Het aantal elektrische bestelauto’s in Rotterdam is in 2021 ten opzichte van 2019 verdubbeld en groeit iedere dag. Er komen steeds betere en beter betaalbare elektrische bestelauto’s op de markt, en de titel ‘Bestelauto van het Jaar 2022’ ging zelfs voor het eerst naar een batterij-elektrische bedrijfswagen. Is dit voor bedrijven het omslagpunt voor de overstap naar elektrisch?

Goedkoper door schaalvergroting

Op dit moment is de aanschafwaarde van een elektrisch voertuig nog hoger dan een brandstof aangedreven auto. Dat komt door de batterij. Het accupakket is een van de duurste onderdelen van een elektrisch aangedreven voertuig. “De prijs van de accu zal dalen door de toenemende vraag. Als je ergens twee keer zo veel van maakt, wordt het 15-20% goedkoper. Dat is precies wat er nu gebeurt. De prijs van lithiumaccu’s is de laatste tien jaar al met factor 10 gezakt en zal nog verder zakken”, legt Carlo uit. “Elektrisch rijden wordt daarom sneller populair, niet alleen omdat het beter is voor het milieu, want dat is het zeker, maar vooral om dat het goedkoper is.”

grafiek-lithium-ion-prijsdaling
(Verwachte) prijsdaling van lithium-ion in dollars

Total cost of ownership

Volgens Carlo is het belangrijk niet alleen te kijken naar de aanschafprijs van een elektrisch voertuig, maar ook naar de total cost of ownership: het totaalbedrag aan kosten voor de aanschaf en het bezit van de auto. “Een elektrisch voertuig heeft veel minder onderdelen dan een brandstofvoertuig en is daardoor goedkoper in onderhoud. Dat is een enorme kostenfactor. Daarnaast is de elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, waardoor je per kilometer minder betaalt.”

Wanneer wordt de elektrische bestelbus goedkoper?

De verwachting is dat de daling van elektrische voertuigen blijft doorzetten. Er komt dan een punt waarop de elektrische bestelbus goedkoper wordt dan diesel. De prijs voor elektrische bestelauto’s wordt nu nog kunstmatig lager gehouden door belastingprikkels en subsidies, maar Carlo denkt dat het ‘echte’ omslagpunt niet ver weg is. “Ik verwacht dat ook zonder subsidie de totale kosten van de elektrische bestelauto in 2026 lager zijn dan die van de dieselvariant.”

Omslagpunt eerder voor logistieke voertuigen

De omslag gebeurt eerder bij logistieke voertuigen dan bij personenauto’s, volgens hem. “Omdat bedrijfsvoertuigen meer kilometers maken, tellen de lagere kosten per kilometer daar harder mee. En omdat ze sneller aan vervanging toe zijn zal het bestelwagenpark eerder schoon zijn dan het personenwagenpark. Steeds meer ondernemers zullen overwegen een nieuwe elektrische bestelbus aan te schaffen, ook met het oog op de zero emissie zones die in grote steden zoals Rotterdam worden ingevoerd.”

Waarom nu al overstappen?

Carlo is van mening dat het slim is om nu al over te stappen. “Veel voertuigen zijn momenteel al goedkoper met subsidie. Kun je het als bedrijf betalen, zet dan de stap. Want uiteindelijk moeten we toch met z’n allen over het heuveltje heen. En dan profiteert iedereen ervan.”

Meer weten over elektrisch rijden?

Lees op deze pagina alles over elektrisch rijden voor de zakelijke markt, of vraag een gratis adviesgesprek aan bij een van onze logistiek makelaars.


Array

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?