Het eerste laadplein voor elektrische vrachtauto’s is geopend in de haven van Rotterdam. Maar liefst 8 elektrische vrachtauto’s kunnen vanaf nu tegelijkertijd op de truckparking Bodaanweg in de Waalhaven laden. Dit laadplein is gerealiseerd door het Havenbedrijf Rotterdam samen met Truckparkings Rotterdam Exploitatie (TRE).
Het laadplein, of truck parking, is voorzien van 5 laadpalen waar in totaal 8 elektrische vrachtauto’s terecht kunnen. De truck parkings zijn ingericht op een veilig en comfortabel verblijf en er is 24/7 toezicht op parkeer- en laadplaatsen. Reserveren is voor het laden nog niet nodig, E-trucks kunnen zich direct melden bij de intercom van de inrit. E-trucks zijn geen parkeertarief verschuldigd maar kunnen van alle faciliteiten van de beveiligde truckparking gebruik maken.
Wethouder Vincent Karremans (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit): “Hoe meer stille, schone en duurzame vrachtauto’s er in de stad en de haven rondrijden, hoe beter het is. Met dit laadplein zetten we weer een mooie stap vooruit in de verduurzaming van het vrachtwagenpark en maken we Rotterdam weer een stukje leefbaarder. “
Laadpalen belangrijk vliegwiel voor verduurzaming van transport
Uit een TNO-studie van januari 2022 in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam blijkt dat er in 2025 circa 2.000 elektrische vrachtauto’s in het havengebied verwacht kunnen worden. Hiervoor zijn ongeveer 50 laadpalen nodig.
Boudewijn Siemons, COO & CEO a.i. van het Havenbedrijf Rotterdam: “Duurzame logistiek is een belangrijke pijler van onze strategie voor een toekomstbestendige haven met netto nul CO2-emissies. Door laadinfrastructuur aan te bieden voor vrachtauto’s kan de transportsector verder verduurzamen. Elektrisch vrachtvervoer draagt daarnaast direct bij aan een betere luchtkwaliteit in de haven.”
In 2021 namen bedrijven als Innocent Drinks en Den Hartogh al de eerste 50-tons elektrische vrachtauto’s in gebruik in Rotterdam en in 2022 plaatste DFDS een order voor meer dan 125 e-trucks in Europa, waarvan een deel ook in Rotterdam ingezet wordt. Naast elektrificatie zal ook waterstof een rol spelen in duurzaam vervoer.
Het project in de Waalhaven is gerealiseerd in samenwerking met ABB, Batenburg Energietechniek, KWS, Stedin en VARO Energy. Het initiatief is daarnaast onderdeel van het programma Living Labs Heavy Duty Laadpleinen van Rijkswaterstaat.