In grote steden zoals Rotterdam bieden vrachtfietsen een innovatieve oplossing voor stadslogistiek. Deze fietsen vervoeren goederen snel en milieuvriendelijk door de stad. Wat zijn nog meer redenen om een elektrische vrachtfiets te rijden? En voor welk type bedrijven zijn vrachtfietsen vooral interessant?
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) schreef een brochure over de rol, kansen en ervaringen over het gebruik van de vrachtfiets voor ondernemers die goederen vervoeren. In dit artikel vatten we de belangrijkste bevindingen samen en voegden we ervaringen toe van ondernemers uit Rotterdam.
Steeds meer vrachtfietsen in steden
Met elektrische trapondersteuning zijn vrachtfietsen aantrekkelijker dan ooit. Ze kunnen steeds grotere afstanden en zwaardere ladingen aan, waardoor ze een goed alternatief zijn voor bestelauto’s. In 2022 reden er ongeveer 3.500 vrachtfietsen rond in Nederland en dit aantal zal naar verwachting bijna 10.000 bereiken in 2025. Drukte in steden, vraag naar duurzame alternatieven en regelgeving zoals zero-emissiezones dragen bij aan deze groei.
Redenen voor het gebruik van een vrachtfiets
- Optimaliseren van logistieke processen
Omdat ze over het fietspad rijden, bewegen vrachtfietsen zich sneller door drukke steden dan bestel- of vrachtauto’s en hebben ze geen last van files of parkeerproblemen. Door (kleinere) gebieden te clusteren, kan met een vrachtfiets een efficiëntere bezorgroute gemaakt worden. Dit vraagt om een aanpassing in logistieke processen, zoals het gebruik van hubs, maar voorkomt dat bestelbussen niet optimaal beladen zijn.
Eerst reden we met een halflege bus door de stad. Zonde. We stonden meer in de file dan iets anders – Meubelmakerij Rotterdam BV
- Kostenbesparing
Vrachtfietsen zijn goedkoper in aanschaf en onderhoud dan elektrische bestelauto’s. Ze kosten tussen de € 5.000 en € 15.000, terwijl (elektrische) bestelauto’s tussen de € 25.000 en € 30.000 kosten. Ook de operationele kosten, zoals energie en parkeren, zijn lager. De prijs van een vrachtfiets is echter relatief hoog in verhouding tot het laadvolume en het beperktere bereik.
We gaan uit van € 4,70 per uur voor een vrachtfiets en voor een bestelbus (incl. energie) € 8,50 per uur – Groene Rijders
- Duurzaamheid
Vrachtfietsen stoten weinig tot geen CO₂ en fijnstof uit. Ze zijn gemiddeld 88% schoner dan dieselbestelauto’s en 65% schoner dan elektrische bestelauto’s.
- De vrachtfiets is een goed marketinginstrument
Vrachtfietsen vallen goed op in het straatbeeld en ook het duurzame karakter leidt tot positieve reacties bij klanten, voorbijgangers en collega’s.
Het is echt een rijdend reclameobject. En het is een spraakmakend onderwerp onder collega’s – Theater Rotterdam
- Meer potentiële werknemers
Er is geen rijbewijs nodig om een vrachtfiets te besturen, waardoor meer mensen in aanmerking komen voor deze banen. Dit maakt het werven van personeel makkelijker voor bedrijven.
Eén van onze monteurs in Rotterdam heeft geen rijbewijs, maar willen we wel graag behouden. Dankzij de fiets kan hij nu zelfstandig klussen uitvoeren – Van der Velden rioleringsbeheer
Sectoren en ervaringen
Vrachtfietsen zijn ideaal voor ondernemers in stedelijke gebieden die regelmatig kleine tot middelgrote goederen vervoeren. Maar voor welke sectoren in het bijzonder? En wat zijn de ervaringen en leerpunten van bedrijven uit deze sectoren?
Post- en pakketbezorging
Bedrijven zoals PostNL, DHL en Coolblue gebruiken vrachtfietsen doorgaans op grote schaal. Ze hebben enkele tientallen tot honderden vrachtfietsen die jaarlijks zo’n 10.000 kilometer afleggen. Ook kleinere bedrijven in de catering- en maaltijdbezorgingssector zoals Geezerbox gebruiken vrachtfietsen voor maaltijdbezorging, vanwege hun wendbaarheid en lage kosten.
Belangrijke leerpunten uit deze sector zijn onder andere het belang van frequent onderhoud bij intensief gebruik. Bedrijven die aan last mile bezorging doen, geven daarnaast aan dat het gebruik van hubs essentieel is voor een logistiek proces met vrachtfietsen.
Winkeliers met een bezorgdienst
Winkeliers gebruiken de vrachtfiets minder intensief dan de post- en pakketbezorgers. De fietsen worden vooral gebruikt voor bezorgingen in de directe omgeving van de winkels. Winkels die producten zoals bloemen of levensmiddelen leveren, kunnen kosten besparen en hun bezorgproces verbeteren. ’s Zomers bijvoorbeeld, bezorgt duurzame bloemboeketten per vrachtfiets.
Gebruikers geven aan dat het flexibel inplannen van bezorging in bijvoorbeeld rustigere momenten in de winkel de vrachtfiets efficiënt maakt en mogelijk interessanter is dan bezorging door een koerier of pakketdienst. Ook vinden ze de vrachtfiets een goed marketinginstrument.
Servicelogistiek
Dienstverleners zoals loodgieters en elektriciens kunnen hun gereedschap efficiënt vervoeren met vrachtfietsen. Leerpunten uit deze sector zijn onder andere het belang van goede logistieke planning en het aanwijzen ambassadeurs binnen het bedrijf voor het gebruik van de vrachtfiets.
Het is noodzakelijk om van het idee af te stappen dat een monteur altijd al het materiaal bij zich moet hebben. Sommige materialen worden maar één keer per jaar gebruikt – Van der Velden Rioleringsbeheer
Lees de case van Van der Velden hier.
De toekomst van de vrachtfiets
Hoewel de vrachtfiets veel potentie heeft, zijn er nog stappen nodig om deze volledig te benutten. Betere betrouwbaarheid en minder onderhoud zijn belangrijk, vooral bij intensief gebruik. Innovaties zoals sterkere onderdelen kunnen hierbij helpen. Ook is een verandering in hoe we naar vrachtfietsen kijken nodig zodat ze gezien worden als een efficiënt en aantrekkelijk alternatief.
Fiscale voordelen
Voor de aanschaf van elektrische vrachtfietsen kunnen ondernemers gebruikmaken van de MIA\Vamil regeling. De investeringsaftrek kan oplopen tot 45%. Lees hier meer over de regeling.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor vrachtfietsen binnen jouw bedrijf? Vraag hier een gratis adviesgesprek aan.