De eindsprint naar de ZE-zone

Het laatste jaar voordat de ZE-zone van kracht wordt in Rotterdam, gaat in. Een spannende eindsprint voor ondernemers in Rotterdam die de stap naar uitstootvrij vervoer nog moeten maken. Voor hen heeft logistiek adviseur Paul van den Hurk nog een interessant subsidieweetje in petto. ‘Je bent een dief van je eigen portemonnee als je nu niet overstapt.’

De logistiek adviseurs hebben in opdracht van gemeente Rotterdam al duizend ondernemers gesproken de afgelopen drie jaar. Paul van den Hurk, zelf ook ondernemer, ging naar ze toe. ‘Dat is ongeveer een ondernemer per werkdag die we hebben geadviseerd over de overstap naar uitstootvrij vervoer. Niet verkeerd, maar er is nog genoeg te doen.’

En dus gaan ze in 2024 gewoon door met hun adviesgesprekken, al wordt de boodschap nu wel wat anders. Als je nog niet bent overgestapt, en je wilt straks niet in de problemen komen, stel dan écht niet meer uit want de zone gáát er komen. Wat sommigen ook mogen beweren.

Laatste jaar subsidie

Het interessante weetje wil Paul wel al verklappen: alleen in 2024 kun je nog subsidie voor een elektrische bestelbus aanvragen. En in 2025 ga je bpm-belasting betalen voor je bestelbus met brandstof. Ondernemers moeten dan voor bestelauto’s dezelfde belastingheffing betalen als voor personenauto’s op brandstof. Hoeveel dat is hangt af van de CO2-uitstoot van de bestelauto. Een dieselbus wordt sowieso duurder, weet hij. Een mooi voorbeeld van ‘penny wise, pound foolish’: nu besparen door niet te investeren, gaat je straks wat kosten.

Alle ins en outs

Bij Paul en collega’s kunnen ondernemers terecht voor alle ins en outs over de wet- en regelgeving, het anders inrichten van je wagenpark, het reorganiseren van de logistieke planning – ‘moet je naar Groningen, houd dan een koffiepauze in Zwolle, kun je in die tijd je bestelbus opladen bij een snellader’ -, alternatieve vormen van vervoer zoals een elektrische vrachtfiets, globale informatie over laden en de laadinfrastructuur en alles met betrekking tot subsidies. ‘We geven heel veel informatie in korte tijd. Daarom krijgen ondernemers alles op papier in een rapport, inclusief TCO-berekening. De total cost of ownership geeft de totale kosten weer van een product: vanaf het moment van aankoop tot het moment van verkoop. Ook krijgen ze toegang tot een persoonlijke online omgeving waar ze de berekening naar wens kunnen aanpassen.’

Paul, je hebt gelijk…

Niet iedereen ziet de ophanden zijnde regelgeving enthousiast tegemoet, maar de meesten begrijpen wel dat verandering nodig is. Dat je niet kunt blijven doen, wat je deed. Veranderen en met je tijd meegaan hoort nu eenmaal bij ondernemen, vindt Paul. En hij kan het weten als kleine zelfstandige. Hij ziet wel een verschuiving in type ondernemer. Drie jaar geleden was het vooral het mkb dat op adviesgesprek kwam en maar een kleine groep zzp’ers. Nu is het omgedraaid. Het mkb is al goed op de weg, de kleine ondernemer moet de stap vaak nog zetten. ‘Het is ook de groep die al snel zegt dat het financieel niet haalbaar is. Maar als wij met ze gaan zitten, een TCO-berekening maken en de subsidies met ze doornemen, dan bellen ze naderhand nog wel eens op: Paul, je hebt gelijk, het kan wel.’ Dat zit ‘m volgens Paul vooral in die total cost of ownership. Op de langere termijn ben je niet per se duurder uit; misschien zelfs goedkoper.

Stap voor stap

Het mkb is vaak wat beter toegerust om deze veranderingen aan te kunnen. ‘De ondernemers met vijf of meer busjes hebben vaak een wagenparkbeheerder, of in ieder geval iemand die daar tijd voor maakt.’ Deze ondernemers zijn zich er wel van bewust dat ze vooruit moeten kijken en nu actie moeten ondernemen. En heb je dertig busjes dan is volledig vergroenen voor 2025 voor bijna niemand een optie. ‘Maar een deel schoon, een ander deel afschrijven tot 2028, dan ben je goed op weg. Versluys Verkeerstechniek is zo’n voorbeeld van goede voorbereiding, vooruitkijken, strak plannen en inregelen. En laatst sprak ik een ondernemer met een groot wagenpark, die wist nog van niks, die zijn er natuurlijk ook.’ Wel heeft de ondernemer in kwestie na het gesprek met Paul zijn diesels snel afbesteld en is alsnog aan het rekenen geslagen voor de overstap naar elektrisch.

Steeds betere technologie

Terwijl diesel duurder wordt, ontwikkelt de markt voor elektrisch zich steeds verder. Wat een prijsdaling van de busjes tot gevolg zal hebben. En ook de techniek staat niet stil. Er komen busjes op de markt die 2000 kilo kunnen trekken, de actieradius wordt groter, de accu’s beter. En die lange levertijden dan? Of het laden en de netcapaciteit? ‘Met dat laatste zit het in Rotterdam wel goed, in tegenstelling inderdaad tot sommige andere steden. En levertijden hangen af van het type en merk, sommige zijn gewoon op voorraad. Maar ook hier: wacht niet te lang, want als in de loop van 2024 een run komt op de busjes dan vis je misschien weer achter het net. Dat in combinatie met de laatste kans op subsidie: stap over, juist nu! En wij staan daarin voor je klaar, dus je hoeft het zeker niet alleen te doen.’

Vraag vandaag nog een gratis persoonlijk adviesgesprek aan met één van onze logistiek adviseurs.


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?