7 feiten en fabels over elektrisch rijden

stekker voor elektrische auto

Is een elektrische bestelbus aanschaffen nou duur, of toch niet? En hoe zit het precies met laden en de levensduur van de accu? We zetten de feiten en fabels over elektrisch rijden voor je op een rij.

1. Er zijn niet genoeg laadvoorzieningen

Fabel.

Nergens in Nederland hoef je met een lege batterij komen te zitten, want ons land heeft één van de beste laadnetwerken ter wereld. En gemeente Rotterdam loopt in de ontwikkeling van de laadinfrastructuur vóór op de groei van elektrische voertuigen. Er is specifiek beleid op ontwikkeld om die voorsprong te behouden en ook om voor de logisiteke sector voldoende laadpalen te realiseren. Momenteel zijn er meer dan 4000 publieke laadpunten. Daarnaast zijn er ook nog semi-publieke laadpunten, bijvoorbeeld in parkeergarages op bij tankstations.

Weten waar je kunt opladen? Kijk dan hier.

2. Elektrische bestelwagens zijn duur

Fabel.

De aanschaf van een elektrische wagen is dan wel duurder, maar over de hele levensduur zijn elektrische bestelbussen en kleine vrachtwagens nu al vaak goedkoper. Door fiscaal voordeel, een lagere kilometerprijs en minder onderhoud. Benieuwd naar zo’n total cost of ownership-berekening voor een elektrische bestelbus? Lees dan dit artikel.

3. Elektrisch rijden bespaart geld

Feit.
De prijs per kilometer is voor elektrisch rijden een stuk lager. Zeker wanneer je een eigen laadpaal hebt en je voertuig met zelfopgewekte energie, zoals zonnepanelen, oplaadt. Daarnaast heeft een elektrische bestelbus minder onderhoud nodig. Bovendien rijdt deze zuiniger dan een brandstof variant, onder andere doordat bij het remmen energie wordt teruggewonnen.

4. De actieradius is niet groot

Fabel.

Elektrische auto’s en bestelbussen hebben genoeg actieradius om gemiddelde dagelijkse afstanden te rijden zonder tussendoor bij te laden. Voor de meeste ondernemers is de gemiddelde actieradius voldoende om hun dagelijkse werkzaamheden uit te voeren: bijna 80% van de logistieke ritten blijft binnen de 150 km. Dat kan een bestelbus prima aan; met de huidige batterijen kun je wel tot 300 km halen.

Laden doe je als je de bus niet gebruikt, bijvoorbeeld aan het einde van de werkdag. Voor langere afstandsritten kun je op een hoog vermogen snelladen. Dat is door een groeiend netwerk aan snelladers en steeds hogere laadsnelheden tegenwoordig ook geen probleem.

Trucks voor lange afstanden zijn er nu nog beperkt maar volop in ontwikkeling. In de komende jaren wordt gewerkt aan een Europees snellaadnetwerk voor vrachtwagens. Dan is het ook voor internatinaal truckverkeer mogelijk om te elektrificeren en voldoende bij te laden in de 45 min pauze volgens de rij- en rusttijdenwet.

5. Er zijn te weinig snellaadstations

Feit en fabel.

Feit, omdat er voor stadslogistiek nog maar weinig zijn. Fabel, omdat ze in de meeste gevallen niet nodig zijn, omdat de batterij het voor het overgrote deel van de ritten prima de hele dag volhoudt. En als je toch moet snelladen, dan telt Rotterdam momenteel ongeveer zeven snellaadsstations. De komende tijd wil de gemeente  bijna dertig extra snellaadlocaties ontwikkelen, die ook geschikt zijn voor grotere bestelbussen.

6. Elektrische bestelauto’s hebben een lange levertijd

Feit.

Maar dat geldt momenteel voor alle auto’s. Elektrische bestelauto’s krijgen bij veel voertuigproducenten juist voorrang bij productie. En voorraden kunnen per model verschillen. Het advies: begin op tijd met uitzoeken en bestellen voordat je helemaal overstapt.

7. Er is weinig keuze in elektrische modellen

Feit en fabel.

Het aanbod aan elektrische bestelbussen groeit momenteel hard. Deze voertuigen maken van dezelfde techniek gebruik als personenauto’s en van veel typen bestelbussen is tegenwoordig een elektrische variant beschikbaar. Voor trucks is  het aantal beschikbare modellen nog beperkt, maar de ontwikkeling van elektrische trucks zit in een stroomversnelling. Voor stadsdistributie bieden grote aanbieders van trucks inmiddels verschillende volledig elektrische modellen aan. En nog dit jaar komen de eerste trucks voor langere afstanden op de markt.


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen rondom de ZE-zone van Rotterdam?